/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Følge med i hvilke sites der besøges mm.
Fra : wisteihn
Vist : 541 gange
300 point
Dato : 27-08-15 01:19

Hvordan kan jeg se hvilke netsider der besøges og hvad der laves/skrives på siderne?
Jeg kender godt til loven, men dette omhandler min søn som er 14 år.
Jeg vil gerne se hvad der skrives og bliver sendt, frem og tilbage da jeg mistænker der sker noget ulovligt.
Jeg har selvfølgelig kigget i historik og lign. men alt bliver grundigt slettet hver dag.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 09:18

Så skal du have et program der optager alt hvad der skrives på en pc:
https://www.raymond.cc/blog/free-and-simple-keylogger-to-monitor-keystrokes-in-windows/

Citat
Jeg vil gerne se hvad der skrives og bliver sendt

Så er det DIG der bryder Loven - søn eller ej, og den kan være særdeles streng hvad den slags angår...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 09:19

Citat
da jeg mistænker der sker noget ulovligt.

Så anmelder du det til Politiet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 09:24

Og en sidste - hvis jeg blev overvåget af de nærmeste på den måde, ville jeg miste enhver form for tillid til dem der gjorde det - om det så var i aller bedste mening, også værd at tænke på.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-08-15 09:58

På den anden side er tilliden jo allerede brudt, når knægten rydder så grundigt op efter sig. Du har ikke skrevet om det drejer sig om hans smart phone, tablet , pc eller familiens pc.
Hvis du har mistanke om noget ulovligt, må i have en alvorlig samtale, selvom han tænder totalt af! Hvis han har gang i noget kriminelt, som han måske ikke fatter konsekvensen af, må du søge professionel hjælp. Du kender drengen og hans omgangskreds. Vi andre kender hverken dig, drengen eller jeres livssituation.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 10:10

Citat
tilliden jo allerede brudt, når knægten rydder så grundigt op efter sig

Hvilken tillid? spørger har jo allerede været inde og ´snage´ - og så er der allerede lagt op til ballede fra sønnens side.

Tvivler stærkt på at voksne mennesker ville finde sig i den slags adfærd fra andre voksne.
Selv Politi skal have en dommerkendelse for samme.

At der ´måske´ er problemer i familien, giver ikke ret til at snuse i private ting og sager.
Kan dog komme i tvivl om sidste (private ting på værelset), men alligevel IKKE snage i pc eller tlf

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-08-15 16:30

Knægten er 14, så er det forældrenes pligt at vide, hvad han foretager sig.

Der er jo ingen grund til at rydde op efter sig, hvis der er gensidig tillid.
Vi har opdraget vores to drenge efter princippet: Frihed under ansvar -
Og det har fungeret for os!
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 17:13

Citat
Der er jo ingen grund til at rydde op efter sig, hvis der er gensidig tillid.
Vi har opdraget vores to drenge efter princippet: Frihed under ansvar -
Og det har fungeret for os!

Jo, sådan er også opvokset - men desværre er alle på 14 ikke lige frem engle-børn NU om dage.

At der ryddes op på pc - siger intet om uærlighed eller mistanke om samme, pc kan være sat op til at slette? hver uge eller aldrig.

Citat
Knægten er 14, så er det forældrenes pligt at vide, hvad han foretager sig.

Forældre må åbenbart gøre som det passer sig? til man fylder 18..
http://www.familieadvokaten.dk/breve-300/b300-64.html

MEN jeg ville stadig ikke finde mig i det, og tvivler også på at unge nu om dage vil det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-08-15 18:09

Jeg går ud fra at den spørgende er interesseret i sit barns ve og vel - og godt sådan. Lad os antage at det er pornosider den unge er interesseret i.
Det er der ikke noget ulovligt i, medmindre han reflekterer på noget, som bringer ham ud i "snavs". Vi aner ikke, hvad det ulovlige består i - kender heller ikke noget til drengens opførsel iøvrigt. Måske er der noget, som berettiger spørgeren til at have en begrundet mistanke om at der er noget galt.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 300 point
Dato : 27-08-15 20:58

Jeg kiggede lidt på linket mig-selv postede, de er ret begrænsede i deres funktionalitet.
Her er et bedre alternativ: http://kidlogger.net/
IOS versionen er ikke kommet endnu men den skulle være på vej.

Jeg går ud fra at spørger har styr på det og at der er en grund til at dette tiltag er nødvendigt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-08-15 21:01

Ok, jeg tog fejl, IOS versionen ER kommet ser det ud til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-15 07:22

Øeh... Jeg tillader mig at lægge en lidt anden vinkel på drengens hemmelighedskræmmeri.

Hvad får dig til at tro der skulle foregå noget ulovligt, blot fordi sønnike vælger at skjule sin færden på nettet. Er der noget andet i hverdagen som understøtter at denne adfærd skulle handle om noget kriminelt?

Jeg har et andet bud på, hvad der 'foregår' !

Når man er 14 år og opdager sin spirende seksualitet, vil man gå meget langt for at holde disse intime oplevelser langt væk fra nysgerrige forældres næser. Især hvis det drejer sig om lettere 'afvigende' lyster. Det kunne være: Homoseksualitet, Transvestitisme (crossdressing), SM, 'tisselege', dyresex og hvad der nu findes af lyster i kønslivets sære verden. Ikke at jeg siger der er noget forkert i disse seksuelle tilbøjeligheder, men det er MEGET grænseoverskridende for en 14 årig dreng at tale med sine forældre om disse ting!

Det er bare en tanke som du måske skulle tage med i dine overvejelser, inden du maler 'fanden på vægen'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-15 07:28

Ok. Jeg ser nu at ingelein er inde på samme spor som jeg. Det er altså ikke noget ukendt fænomen. Jeg har selv en ven hvis søn helst vil sove alene i telt, når har er på besøg (..han bor hos sin mor efter skilsmisse fra faderen) og skal overnatte i kolonihavehuset. Min bekendte troede det var fordi han røg hash eller tog andre stoffer i smug, men nej... Han ville såmen bare have fred til at onanere.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : wisteihn

Dato : 26-09-15 19:05

Tak for alle kommentarer og tak for jeres seriøse tilgang til mit spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : wisteihn

Dato : 26-09-15 19:08

Tak for svaret EXTERMINATOR.