/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Postadresse
Fra : jensviggo
Vist : 566 gange
50 point
Dato : 10-08-15 14:37

MG har fortalt, at han kender en der får førtidspension, som bliver indsat på hans bankkonto, godt nok. Personen der får pensionen lever på gaden, så mener jeg, at vedkommende skal have en fast adresse, som er tilknyttet hans bankkonto.
Det korte og lange, kan man have en bankkonto i Danmark uden en fast adresse i Danmark?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-08-15 14:42
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-15 17:16

Det er sgu nogle gamle artikler der er fundet frem

Overførselsindkomster og andre udbetalinger fra det offentlige kan i dag kun indsættes på en bankkonto, som i svære tilfælde kan administreres af værge eller advokat.

Samt at en c/o adresse skal være gyldig.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-08-15 18:24

Citat
Det er sgu nogle gamle artikler der er fundet frem

Så var det "sgu" da godt du havde nogle opdaterede oplysninger...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 11-08-15 05:27

Til Luffe, hvor har du fundet oplysningen?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-15 06:47

Når man er uden adresse så får man udstedt et sygesikringsbevis med navn, fødselsdato, cpr. nr. og adressen man bliver tildelt i f.eks. København bliver: København 9999 Ukendt.

Man kan modtage post på posthuset ved at oprette en Post Restante med ovenstående adresse.

Hos Borgerservice kan man få udstedt fotolegitimation gratis med samme adresse. Eller man kan betale 145 + 95 = 240 kr. for at få udstedt et knallertkørekort. Sidstnævnte kan/skal bruges ved oprettelse af en bankkonto. (Hvis man ikke havde en i forvejen da man blev adresseløs.)

Når man skal stemme til kommune-, EU- eller folketingsvalg, så får man intet valgkort, men man stemme på Københavns Rådhus og skal der medbringe sit sygesikringsbevis.

Der gælder samme regler for hjemløse på kontanthjælp og på førtidspension.

Summa sumararum: Ja, man kan godt modtage offentlige ydelser selvom man ikke har nogen fast adresse, men man skal selvfølgelig have en Nem-konto hos myndighederne via ens 'normale' bankkonto.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-15 07:21

Citat
hvor har du fundet oplysningen?

Det er bare almen viden som fås ved at følge med.

Det er mange år siden at der var kø på kommunekontoret for at få udbetalt penge, det seneste er at pengene bliver overført Udbetaling Danmark, men oplysningerne stammer fra folks hjemkommune.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-15 13:18

Min 'ekspertice' og 'erfaring' kommer fra en periode tidligere, som hjemløs i 6½ år !

I tvivl? Kontakt: http://udenfor.dk/dk

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 13-08-15 07:28

Tak for svaret molokyle.