/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
enable superSuperfetch
Fra : frederikshavn
Vist : 572 gange
50 point
Dato : 30-07-15 11:44

har hørt nogen snakke om noget der hedderenable superSuperfetch inde i reg databasen hvad er det og hvad er den bedste værdi nogen siger det har noget med boot hastighed

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-07-15 12:05
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 18:25

Superfetch hedder Prefecth i XP og er et/en værktøj/service proces, som henter sideindelte (swappeng/paging ) hukommelsesider fra RAM i stedet for at hente dem på disken, når DATA programmet skal bruge er sideindelte/paged og indholdet er det samme begge steder (RAM/DISK) for at spare access tid. Det er nemlig hurtigere for operativsystemet at hente DATA fra fysisk RAM/hukommelse end fra virtuel RAM/hukommelse (..på harddisken).

Læs mere her (engelsk): http://www.osnews.com/story/21471/SuperFetch_How_it_Works_Myths

Jo mere RAM du har, jo mindre brug er der for sidefilen (pagefile/swapfile). Har du mere end 2 Gb. RAM så giver prefeth mode flere fordele end hvis du har mindre RAM. Der skal læses mindre på disken; da informationerne allerede er indlæst i RAM'en og hurtigere kan hentes dér.

DERFOR !

Værdierne for superfetch i Reg. basen fortæller blot; HVOR og HVORNÅR data skal hentes.

Læs iøvrigt om teknologien bag pageing (sideindelt hukommelse på disk); swap el. sidefiler her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Paging

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 18:33

Som skrevet står i linket ovenfor til PAGING:
Citat
The backing store for a virtual memory operating system is typically many orders of magnitude slower than RAM. Additionally, using mechanical storage devices introduces delay, several milliseconds for a hard disk. Therefore it is desirable to reduce or eliminate swapping, where practical.

Så det 'gælder om' at undgå swapping så ofte som muligt for at gøre programudførslen så hurtig som muligt. Det er dette superfetch/prefetch processen bruges til.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-15 18:41

Ps. Værdien for swapfilen/sidefilen bør ca. være dobbelt så stor som den fysiske hukommelse (RAM) for at begrænse swapping mest muligt, når der optræder pagefault (sidefejl) i hukommelseskonfigurationen for aktive programmer (= er brug for flere DATA end hukommelsen (RAM) indeholder) men... Selv ved pagefaults/sidefejl findes megen information allerede i RAM og behøver derfor IKKE swappes. Dette ved operativsystemet imidlertid ikke, men det 'fortæller' superfetch/prefetch og man undgår dermed at swappe (udskifte) DATA mellem fysisk hukommelse (RAM) og virtuel hukommelse (harddisk).

Så kan jeg vist ikke komme det nærmere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 30-07-15 20:10

det er vwin7 ultra sp1 x 64 jeg har nwd 16gb ddr3 ram hvordan gør lige er ikke så god til at læse de eng sider så hvis der er en der kan fortælle det på dk ville det være fedt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 20:46

frederikshavn ->

Du har stillet et langhåret teknisk spørgsmål. Derfor får du et lige så teknisk langhåret svar

Som sagt kan jeg ikke komme det nærmere uden at skrive en teknisk manual vdr. moderne operativsystemers memory management implementationer ..og så er det ulige nemmere at læse en bog !

Lad mig anbefale: http://www.amazon.com/Structured-Computer-Organization-5th-Edition/dp/0131485210

...den findes ikke på Dansk, men er børnelærdom og pligtlæsning på alle videregående IT-uddannelser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 20:50

Det korte og korrekte svar (..på Dansk) må derfor være ..som jeg skrev tidligere:

Citat
..undgå swapping så ofte som muligt for at gøre programudførslen så hurtig som muligt. Det er dette superfetch/prefetch processen bruges til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 21:04

frederikshavn ->
Citat
..ikke så god til at læse de eng sider så hvis der er en der kan fortælle det på dk ville det være fedt

Hvad er det af dét; jeg har skrevet på Dansk i mine kommentarer, som du ikke forstår?
Måske er det lidt lige som at skulle forklare relativitetsteorien for en 3. klasse?
Det kræver basale IT færdigheder og forståelse for grundlæggende koncepter bag binær logik, programmering og operativsystemers arkitektur, at kunne 'læse' svaret på dit spørgsmål ...altså
Der er ingen 'nemme' genveje til forståelse af avancerede problemstillinger vdr. IT-teknologi.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 21:31

Som jeg har forstået det: Indlæser superfetch processen kun DATA fra disk som IKKE har dirty-bit'en sat..
[
Dirty-bit er den bit som bliver sat af memory manageren i operativsystemet ved ændrede/inkonsistente dubletter i pagefilen som endnu ikke er skrevet til disk, når der skal foretages et pageswap pga. forespørgelser til DATA, som ikke kan rummes i den fysiske hukommelse (RAM):

Citat
A bit in a memory cache or virtual memory page that has been modified by the CPU, but not yet written back to storage.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dirty_bit
]
..i stedet for at indlæse hele siden (page) fra disken (virtuel RAM).

Sorry ...men det kan vist ikke siges mere simpelt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-15 21:46

Et godt råd:
LAD HELT VÆRE MED AT ÆNDRE NØGLE VÆRDIER I WINDOWS REGISTERINGSDATABASE (via regedit: http://www.wintip.dk/9x/tools/regedit.htm ).. MED MINDRE DU 100% ..ER SIKKER PÅ ..OG FORSTÅR ...HVAD DU HAR GANG I !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-07-15 22:08

Citat
Et godt råd:
LAD HELT VÆRE MED AT ÆNDRE NØGLE VÆRDIER I WINDOWS REGISTERINGSDATABASE (via regedit: http://www.wintip.dk/9x/tools/regedit.htm ).. MED MINDRE DU 100% ..ER SIKKER PÅ ..OG FORSTÅR ...HVAD DU HAR GANG I !!!

Særdeles godt råd.
MEN? hvorfor al den jagen efter at kunne starte et par sekunder hurtigere op.
Og det kan ikke lade sig gøre i BOOT, da det er dit bundkort der skal starte op - der efter er det preboot af selve systemet (nødvendige filer/drivere) og så kommer du ind på Windows og så skal alle dine programmer starte op = her kan du så vælge hvad du vil have gang i ved at søge på MSCONFIG i start, men lad hellere være.

Du kan også bruge programmer der forsinker start af programmer - selv ville jeg holde mig LANGT fra dem:
http://www.thewindowsclub.com/set-delay-time-startup-programs-windows
Startup Helper
Det eneste jeg har prøvet og som virker efter hensigten hvad angår en smule forbedringer af pc hurtighed er TuneUp - søg selv.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 30-07-15 22:39

Tak for svaret molokyle.