/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
IVS med partner på kontanthjælp?
Fra : Mekuri
Vist : 884 gange
150 point
Dato : 18-07-15 19:45

Jeg står og er ved at gøre mig klar til at starte mit eget firma, i form af et Iværksætterselskab (IVS). Der er dog nogle enkelte ting jeg har haft svært ved at finde svar på:

Er der nogen konsekvens for min kærestes dagpenge (Evt. kontanthjælp, hvis hun ikke kommer i job) hvis jeg opretter et IVS?

Problemet er at det kan pt. ikke løbe rundt hvis hun mister sin indtægt, da mit IVS selskab ikke nødvendigvis kommer til at indbringe noget vi kan leve af inden for de første par år.

Er der nogen der ved noget, eller kan pege mig i den rigtige retning?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 23:11

Har du prøvet din Kommune/ Skat - trods alt dem der bestemmer en del af det hele.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 19-07-15 07:53

Din kærestes indtægt (dagpenge) bliver ikke berørt af om du er lønarbejder, selvstændig eller af din/jeres formuer.

Når/hvis hun kommer på kontanthjælp så afhænger det helt af hvad I har af indestående i banken (..for kærestens vedkommende max. 10.000 kr) eller om i tilsammen har en indtægt der er større end 2 X kontanthjælp for enlige ikke forsørgere: 10.500 + 10.500 = 21.000 kr pr. måned FØR skat.

I må heller ikke i fællesskab ..eller kæresten alene, eje omsættelige værdier for mere end 10.000 kr. Ellers skal disse værdier realiseres først. Dvs. det kan betyde salg/lån i ejendom, afhændelse af evt. bil/båd ..og så skal kæresten og du leve af udbyttet (..igen omsat til 2 x kontanthjælp pr. måned) indtil I ikke ejer flere værdier. Eksempelvis kunne I have mulighed for at optage lån i jeres evt. ejerlejlighed/hus for 210.000 kr og skal så leve af pengene i 10 måneder. Kan I låne mere? Så skal I tilsvarende kunne klare jer indtil pengene er 'spist' op.

Først da er kæresten berettiget til kontanthjælp.

Regler for kontanthjælp finder du her:

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Kontanthjaelp.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-15 08:02

Ps. Udløber kærestens dagpenge INDEN d. 3-7-2016 vil han/hun blive tildelt midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Der gælder 'lempeligere' regler for formue og ejendom og din formue og indtægt har ingen indflydelse. Præcis som for dagpengemodtagere, men med hensyn til aktivering og jobsøgning er reglerne de samme som for kontanthjælpsmodtagere.
Citat
Krav for at modtage midlertidig arbejdsmarkedsydelse
For at modtage midlertidig arbejdsmarkedsydelse skal man være medlem af en a-kasse og tilmeldt jobcentret som ledig. Det betyder også, at man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, blandt andet ved at være aktivt jobsøgende.
Herudover gælder det, at personer, der modtager midlertidig arbejdsmarkeds­ydelse, efter senest fire uger har ret og pligt til en virksomhedsrettet indsats. Den kan bestå af løntilskud, virksomhedspraktik, jobrotation og nyttejob.

Læs reglerne her:

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Midlertidig-arbejdsmarkedsydelse.aspx

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mekuri

Dato : 03-08-15 11:25

Tak for det detaljerede svar molokyle. - Jeg undskylder den sene tilbagemelding, har været på ferie i mellemtiden.

Jeg har sidenhen undersøgt sagen, og det er ganske rigtigt, at hvad jeg end har stående af værdi i et evt. firma. vil blive medregnet med som min formue når der skal beregnes om jeg har forsørgerpligt over for min kæreste. Men tak for din gode forklaring molekyle, og også tak til jer andre for jeres input

Kommentar
Fra : elgmao

Dato : 10-09-16 13:34

Det er opad bakke med kontanthjælp kan vi konstantere! Har selv været i en lignende situation.. Man gør det svært for sig selv ved at være på kontanthjælp :(