/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Gammelt gips mørtel hærdede for hurtigt
Fra : boyelauritzen
Vist : 571 gange
113 point
Dato : 15-07-15 16:03

Jeg havde noget gammelt gips mørtel fra Knauff i plastic spande med tæt låg.

I følge brugsanvisning burde det kunne bearbejdes 1 time.

Jeg rørte det op i ca. 15. min med piskeris på boremaskine, hvor jeg justerede konsistens med ekstra vand/pulver undervejs.

Da jeg ville bruge produkt 5 minutter senere var produktet hærdet til ubearbejdeligt produkt.

Hvad har jeg gjort forkert,
Hvad skulle jeg have gjort anderledes ?

Tilsat produkt gemme si ned i vand under omrøring?

Hvis produkt ikke bare er for gammelt?

Det kassable produkt ses via link:
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/19095886564/in/dateposted-public/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-15 16:51

Det kunne være varme - ellers syntes jeg gibs er hurtig til at hærde, og det jeg har haft med at gøre kunne på ingen måde bruges efter en ½ time

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-07-15 17:28

>Hvad har jeg gjort forkert?

Du har pisket for hårdt med din boremaskine,
gips er et gammelt følsomt produkt, der skal behandles blidt og med nænsomhed.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 113 point
Dato : 15-07-15 18:24
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-07-15 21:45

Mørtlen havde suget vand fra luften og var derfor delvis hærdet.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-07-15 08:41

Tak Svend Giversen

For dit link til http://www.materials.dk/links/D4x4%20Gips.pdf
hvor jeg læser: "Gipspulveret strøs i vandet (ikke omvendt)".

Formodenlig var det fejlen.

NB: Og nu husker jeg, at have gjorde samme erfaring for 50 år siden
Point er vest delt over alle besvarelserne, jeg fik ikke mulighed for at tildele dig alle.

God dag kollega.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-07-15 08:47

Tak for svar i form af Link; Svend Giversen.

Gibs I vand, ikke omvendt.

God dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-15 11:16

Selv tak,

hvis det størkner så hurtigt, forstår jeg ikke, hvordan de lavede stuk lofter?