/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Lysstyrke
Fra : o.v.n.
Vist : 479 gange
300 point
Dato : 10-07-15 22:37

Hej i kloge kanduer jeg leder efter en god cykellygte som kan lyse en mørk landevej op,
nogle oplyser lysstyrke i lux og andre i lumen + måske flere eksempler, hvad er forskellen ?
Tillæg til spørgsmålet: Kan i anbefale en god forlygte til min cykel, med batterier og gerne genopladelig ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-07-15 00:22

Har selv en del ´lommelygter´ og det med Lumen osv er som gribe efter månen - og tro at den også smager af ost + batteriet er skal kunne holde til lampen = og der virker de ´kina´ batterier ikke til mere end 10-15 minutter, mens Danske? kan holde op til? sidst jeg prøvede en 600Lumens Cree var det over 5 timer uafbrudt.
Du skal ´købe´ se efter at det er CREE´ lygter du får eller bedre?
600 Lumen burde være mere end tilstrækkeligt til forlygte på en cykel.
Se selv mere på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=Ai7CJAgNQt0

Ellers er selve lygterne særdeles gode og billige på Ebay, og de fleste af dem kan nedblændes med spare funktion osv + prisen igen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-07-15 00:28

NB; har selv et par stykker på 600+800 Lumen jeg gerne vil af med, og de kan lyse så jeg kan se naboéns hus 200m meter væk, men jeg ville ikke tage et billede/ foto af samme - batterier kan følge med, men det er Kinesere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-07-15 00:31

Og mine er almindelige lommelygter, så det duer ikke til dit brug - selv om man smide dem på styret med en gummi-fidus.

Ellers overvej en pandelampe - den følger dit hovede, ikke cyklen.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 11-07-15 00:35

Sidste link, så ellers godnat fra mig.
https://www.youtube.com/watch?v=p2FGJeUEZPc

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-07-15 14:40

Nok ikke noget af det o.v.n. søger,men blot en erfaring,jeg har gjort mig gennem tiden:

Af alle batterier jeg har prøvet, incl.de dyre opreklamerede fra tv, er min mening at intet holder så længe som ganske alm. fra Aldi. Det er "Top craft`s Ultra Alkaline". Holder meget længere,end f.eks. de meget dyrere DURACELL. Så det er ikke altid, det dyreste er det bedste.

Vi bruger ikke andet i små lamper, pandelamper og fjernbetjeninger.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-15 19:47

Tak for indlæg med forslag Kameda fra Harald Nyborg er også billige batterier som holder rimelig godt.
Jeg har fundet denne lygte som ser ud til at kunne lyse godt op, er det en lygte i kunne have lyst til at have på jeres cykel?
http://www.cykellygter.dk/cykellygte-og-cykellygter-sigma-lightster-m-oplader.aspx
rimelig pris og butikken er lige på den anden side af fjorden, det vil sige at jeg kan se på lygten og afhente i butikken i stedet for at få den sendt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-15 21:52

Citat
er det en lygte i kunne have lyst til at have på jeres cykel?

Der står intet om lys-styrke, så bare dét, at de ikke oplyser er for dårligt.
Samt prisen er da helt hen i vejret
Angående batterier , så købte jeg disse - at de kun sælges i ´bulk/masse´ jeg fik 4 styk og er tilfreds til prisen.
Dog har nogle 5-6 år gamle Trust batterier der kan klare det samme som de nye
http://www.batteribyen.dk/genopladelige-batterier/genopladelige-aa-batterier/sanyo-r06-aa-4-stk-2500-mah-1353
De lygter jeg har, kan du ´købe´ for 50.- (600Lumen) og så får du endda et kina batteri med - og du siger på den anden side af fjorden - kommer tit den vej ? fra syd-siden.
Dem jeg har, kan du bare sætte fast på styret med et elastik lavet af en gammel cykelslange.

Og det var bare et foreslag..

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-15 15:03

Tak for svaret mig-selv. der var ikke mange som deltog i spørgsmålet, måske er det ikke moderne at have godt lys på cyklen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-15 20:38

Citat
have godt lys på cyklen

Næh, det kan kun koste livet - da jeg var lille og fik min første ´gade´ cykel, var det første jeg fik monteret af mor - en dynamolygte, hold da op det kunne lyse vej og gader op i gamle dage, eneste ulempe var, at altid sprang pæren.

Lidt som at se billister NU omdage der ikke gider tjekke om det virker som det skal - især i den mørke tid og om natten.

Nå, men håber du får noget med ´knald´ på - glem ikke baglys, det er faktisk værre.

Kommentar
Fra : LisaJepsen

Dato : 10-08-15 13:35

Jeg bruger selv http://www.fribikeshop.dk/cykeludstyr/til-dig/cykellygter/mactronic-bike-pro-falcon-eye-forlygte-black-2014 den lyser virkelig vejen godt op. Den kræver så at man skifter batterier en gang i mellem.