/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandfilter til kaffemaskine
Fra : olarsen
Vist : 499 gange
300 point
Dato : 16-06-15 13:19

Jeg har en Siemens kaffemaskine EQ7, som 'kræver' et vandfilter, dette filter skal skiftes for hver 255 kopper kaffe, som bliver brygget, jeg har adskilt filtret for at se hvad der kunne være så vigtigt, det består tilsyneladende af nogle fine sort og hvide 'korn' (plastic?) ca. 1mmØ.
Er der nogen, som ved hvad det er og hvad det gør godt for? Altså ud over at gøre godt i sælgers pengepung!
Filtret bruges tilsyneladende også i nogle vandkander og skulle angiveligt give renere drikkevand, men skulle det være nødvendigt i Danmark?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 300 point
Dato : 16-06-15 14:54

Det er ionbyttere og måske aktivt kul. Det fjerne kalk og evt. rester af organisk materiale.

Hvis du er lidt fræk så tager du vandfilteret og ligger det i en kop med mættet salt opløsning natten over - så ionbytter du calcium væk og få natrium ind i stedet på filteret. Derefter skal den skylles i 3 kopper vand - hvorefter den burde være så god som ny.

Alternativt kan du bare undlade at skifte filtre - og så afkalke kaffemaskinen med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-06-15 15:03

Når man skifter filteret så skal man køre 1/2 ltr. vand igennem, det sker halvautomatisk, så er det 'nye' filter klar.
Kunne man så ikke i stedet for bare bruge købevand??

Jeg vil gerne prøve det med saltvand

Maskinen har også et afkalkningsprogram, som skal startes efter et antal kopper. Vi har i øvrigt meget hårdt vand her.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 21:13

Skal du tilsætte salt nogen steder når du kører det afkalkningsprogram.

Det som Thomas_Mygind fortæller om er det samme som sker i moderne opvaskemaskiner.

Det undrer mig lidt at disse kugler er hvide, for ionbyttermasse plejer vist at være ravfarvede.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-06-15 22:20

Ionbytterpartiklerne kommer i mange forskellige afskygninger. De hvide/gule er typisk lavet af polystyrene baserede materiale med en høj porøsitet som er nærmest inert, mens de ravfarvede er mere som gele - som er gode til specielt salte og mindre molekyler. Reelt set så kan begge typer bruges.

Det med at bruge flaskevand/købevand er ikke meget bedre end postevand - det indeholde også kalk. En lidt besværlig måde at reducere kalk i drikkevandet på, er at koge vandet først - hvor noget af kalken udfælder. Det nemmeste er at afkalke kaffemaskinen med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-06-15 13:52

Når maskinen vil afkalkes og renses, køres et "calc'n clean" program som i sequensen beder om en tablet til afkalkning (ligner en tab til opvaskemaskinen) samt en lille pille til rensning. Der bruges ikke salt (ingen regenering), men det skal jo prøves, af regenere filtret med salt, næste gang jeg afkalker, jeg bruger noget filtersalt til opvaskemaskinen, det må jo være rent nok til formålet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-15 14:36

Filtersalt er ikke rent......................men beregnet til opvaskemaskiner.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-06-15 14:47

Filter salt er nærmest lig alm. køkkensalt...

De vasketabletter du har kan også være ligesom vasketabs - altså noget med ioniske og non-ioniske tensider, sæbe m.v. Det er der nogen kaffemaskiner der har. I så fald kan du bruge alm. vasketabs fra opvaskemaskinen som knuses først. Måske de bliver sæbeagtige når de bliver våde.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-06-15 15:25

Eyvind, jeg sagde ikke at filtersalt er 'rent', men 'rent nok' .

Jeg vil prøve det med salt næste gang filteret skal byttes

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-06-15 15:26

Eyvind, Det er nok bedst at bruge alm køkkensalt, hvis det er renere!

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 25-06-15 15:26

Tak for svaret Thomas_Mygind.