/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
aflive uskyldig hund
Fra : svendgiversen
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 15-06-15 19:24

Min kones veninde har rygerlunger, og hun fik for flere år siden en lille hund af sine børn,
for at hun kunne motionere og få mere luft; stakkels hund, den kommer kun til gårdhaven.

Så, endnu værre, en af hendes døtre havde en anden lille hund,
og en søn, et barnebarn, der ikke kan tåle hundehår.

Så, for at den lille hund skulle kunne leve videre, overtog min kones veninde også denne hund,
men der hvor hun bor må man kun have én hund, og nu har en af naboerne klaget.

Der findes familier med meget større hunde, og de to små hunde kommer næsten ikke ud,
og generer ingen, så hvorfor klager en nabo?

Og hvorfor skal en lille uskyldig hund nu aflives??

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-15 20:33

Den kan indleveres til Dyreværnet gratis, og der bliver den ikke aflivet men får et nyt ´godt´ hjem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 21:06

Tak, det vil jeg give videre til min kones veninde i Skive,
men hvordan kan du vide, at nogen vil overtage hendes datters nu aldrende hund?

Og hvordan tror du den vil finde sig tilrette igen i et nyt, tredje/fjerde, ´godt´ hjem??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-15 21:22

Citat
Og hvorfor skal en lille uskyldig hund nu aflives??

Fordi en beboer har klaget over, at din kones veninde overtræder afdelingens husorden.

Kan det tænkes, at hunden(e) generer naboerne med gøen når de er i gårdhaven?

Små hunde kan være ret larmende.

Jeg bor i en stue-lejlighed med en lillebitte have, og jeg har en dværgpinscher, der ser det som sin fornemmeste opgave, at advare os når hun ser en due ell.l. på græsplænen udenfor vores havelåge.
Min hund bliver kaldt ind straks hun larmer, andre beboere lader deres hund larme, så jeg kan også ind i mellem være på nippet til, at sende en klage til boligselskabet.

Essensen i det her er, at din kones veninde vidste, at hun kun må have én hund.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 21:40

Vor venindes første hund er en vist papillotte med store ører,
og den nye hund er tæt på det du kalder en dværgpinscher,
en hund som vor nabos søns, der gør/piver altid, når den er på besøg.

Men det gør denne gamle hund slet ikke.

Og ja, vor veninde vidste at hun kun måtte have én hund,
men da hendes barnebarn ikke kunne tåle hundehår, forbarmede hun sig,
og hvem kan have noget imod to små hunde i stedet for én stor?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-15 21:45

Citat
og hvem kan have noget imod to små hunde i stedet for én stor?

De små larmer ofte en hel del mere end de store.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-15 22:09

Alle der ikke kan holde et dyr af en eller anden grund kan aflevere det hos Dyrenes værn.
Det står godt nok ikke i mange ord, men der har lige været en serie på TV der går i dybden med de mange problemer mennesker kan have med dyr
http://www.dyrevaernet.dk/dyrevaernet-har-no-kill-politik.aspx
Og nu kan jeg så komme i tvivl om hvilken af dem det er?
Dyrenes Beskyttelse eller Dyrenes Værn.
http://www.b.dk/livsstil/dyreinternater-redder-hundeliv

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-15 22:12

Citat
men hvordan kan du vide, at nogen vil overtage hendes datters nu aldrende hund?

Og hvordan tror du den vil finde sig tilrette igen i et nyt, tredje/fjerde, ´godt´ hjem??

Det er ikke nemt at vide, og slet ikke noget jeg skal bedømme eller tage stilling til - men.
Citat
Det er Dyreværnets overbevisning, at alle dyr har ret til en ekstra chance, og derfor finder vi også nye familier til det ældre dyr, vi får indleveret, hvis det er sundt og raskt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-15 07:40

Ironisk nok er det en beboerbeslutning. Det er beboerne, der på møder beslutter hvad reglerne skal være med hensyn til husdyr.

Og hvis mange af beboerne har været plaget af små hunde før i tiden, så er DET årsagen til at der står i husreglerne, at man MÅ have hunde. Og at man kun må have en.

Derfor kan boligselskabet eller kontoret heller ikke give dispensation. De SKAL følge beboernes husregler, der er vedtaget ved en afstemning engang. Det er demokrati.

Så det er ironisk nok din kones veninde, der har været med til at bestemme reglerne. Enten ved at være passiv i forhold til beboermøder, eller ved ikke at forsøge at få dem ændret, før hun SELV står med et problem!

To små hunde, der aldrig kommer ud og gå tur, kan være en pestilens for naboerne. Måske er det derfor, der er kommet klager?

Her, hvor jeg bor MÅ man faktisk have to hunde. Og DEN regel bliver også overtrådt. Så at sætte antallet af hunde op, er heller ikke en løsning..
Og så er det altså sådan, at man slet ikke må have nogen hunde her, uden at man har en skriftlig tilladelse.....
Så hvis din kones veninde heller ikke har en skriftlig tilladelse til sin egen hund, så kan det måske koste Begge hunde livet... Eller veninden kan miste sin lejlighed.

.........hvis hun har en skriftlig tilladelse til sin egen hund, så vil jeg råde hende til STRAKS at levere den anden hund tilbage til datteren. Datteren er en voksen kvinde. Hunden er hendes ansvar. Og det må være hende, der beslutter, hvad der skal ske med den. Ikke hendes syge mor, der risikerer at miste sin egen hund eller sin lejlighed.......

Jeg går ud fra, at det ikke er en opsigelse, at veninden har modtaget?
Det er nok en oplysning fra boligselskabet om at der er kommet klager. Og at det ikke er tilladt at have to hunde...

Hvis hunden ikke er ejerskiftet i dansk hunderegister, så kan veninden svare på klagen med at oplyse at det ikke er hendes hund, men at hun har passet den for sin datter. Og at hunden er tilbage hos datteren.

Hun skal endelig svare på klagen, at hun skiller sig af med hunden.. Hurtigst muligt. Ellers mister hun altså sin lejlighed.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-06-15 09:13

svendgiversen, har du og din samleverske ikke mulighed for at have den lille hund ?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-15 09:34

Tak for svaret mig-selv.

også tak til alle andre for gode råd, der vil blive videregivet...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 20:14

Kunne ellers godt tænke mig en lille ´moppe´/ skøde/ kæle hund - men den skulle helst kun være med et par år tilbage på garantien - men der er for langt ned til dig - og ellers er jeg mere til katte? da de brokker sig næsten øjeblikkeligt hvis de ikke trives.
Har selv hentet flere ældre ved Kattens værn/ Internater - som alle fik et værdigt liv = og det kostede penge hver gang, men kunne ´dyret´ lide mig og omvendt, ingen problem? og det blev afgjort på internatet - de var bare ikke meget for at tog katten ud og legede lidt med den `gamle oldsag´ og om den kunne lide maden/legetøj jeg ´smuglede´ med ind.
Men alle var tilfredse, trods alt.
Eller har kun haft til-løber katte, som kunne gå og komme som det passer sig - de fleste har valgt at smide mig ud af sengen - så jeg må bede om lov til at? komme under dynen, osv..