/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Nye kartofler (klargøring) :-)
Fra : kai-d
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 08-06-15 16:11

Jeg ved godt at følgende indlæg skal stilles som spørgsmål, så spørgsmålet er hvad man mener om dette indlæg som virker fint.

NYE KARTOFLER KLARGØRING:
Man erhverver sig en plast-spand ca. 4-5 liter med et tætsluttende låg, ud over dette skal man bruge en toiletbørste (NY)
Man borer et hul midt i plast-låget, samtidig afkorter man skaftet på toiletbørsten og putter det gennem låget, længden på skaftet skal være så selve børsten på toiletbørsten kan lige ramme bunden på spanden og gå gennem låget og så monteres i en boremaskine.
Så er det blot at komme nye kartofler og vand i spanden, samle det hele og starte boremaskinen. Vupti og her er en lyn-hurtig måde at klargøre de nye kartofler med boremaskine.
VELBEKOMME.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-06-15 16:53

Lidt Storm P.-agtigt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-15 16:58

En lidt for hårdhændet og doven måde at gøre det på efter min mening,
jeg så bonderøven bruge noget lignende.

Selv skrubber vi de nyopgravede kartofler blidt og manuelt med en børste,
skrællen sidder jo helt løs og går let af, så hvorfor bruge boremaskine?

Og så er det jo i sig selv en fornøjelse at klargøre de friskt opgravede nye kartofler...

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-15 17:16

Du får lige ***** for det tip og kartoflerne tager ikke skade af det, men der er altid en herinder der kloger sig på alt, i stedet for at prøve det.

Tak for tippet

Kommentar
Fra : persens

Dato : 08-06-15 17:39

Min mormor brugte en ganske almindelig, stiv gårdkost i en spand, og det gik tjept.
Kosten blev selvfølgelig også brugt til andet(!!??), men det gik man jo ikke så højt op i i starten af 50'erne og gud ske tak og lov for det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-15 18:05

Vi gjorde noget tilsvarende i min barndom, hjemme på gården med rigtige sandjordskartofler,
ikke i en spand, men i et træfad, vist det samme som vi også rengjorde mælkejunger i,
men det tog vi ikke tungt på dengang.

Jeg husker, når det sprøjtede over, og de nye kartofler flød hen over stenbroen. Skønt...

Da skrællen på nye kartofler sidder så løst, kan man også bare køre et par flasker
op og ned i en spand, ingen grund til at bruge el værktøjer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-15 19:09

Huske en spand og en gulvskrubbe ydede det samme. Og rester af skræl der måtte være spiste vi! I dag har jeg en fin maskine der gør det (arvegods).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-15 22:06

Og vi har lige nu besøg af østdanskere, der siger at man ovre på djævleøen
kan købe gnubbe handsker til at fjerne skræl på nye kartofler?

Så er der jo hverken behov for børste eller el værktøjer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-06-15 22:45

Det er et sjovt og genialt tip!
Pludselig opleves at der bliver rift om, hvem der skal grave kartofler op, og hermed få retten til
boremaskine og lokumsbørste.

http://www.kandu.dk/spg168054.aspx

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-06-15 07:05

har virket perfekt gennem mange år , men når barnebarnet er på besøg er jeg sat fra jobbet-han synes det er mega sjovt.
Jeg bruger dog ikke låg, til gengæld foregår det altid udenfor og så sprøjter det jo lidt til fornøjelse til knægten

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 09-06-15 22:50

Tak for svaret bentjuul.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-06-15 07:48

Tak selv Kai - og god fornøjelse med kartoflerne