/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Medicin
Fra : omahexen
Vist : 603 gange
100 point
Dato : 03-06-15 08:28

Man hører så ofte om patienter der har brug for så dyr en medicin,at de forskellige kommuner værgrer sig at betale udgifterne.Her kommer så mit spørgsmål,hvordan kan staten "tillade"at firmaer,som f.eks.Novo Nordisk skovler milliarder af kroner ind på salg af medicin,uden,at så vidt jeg ved,forsøger at forhandle sig til rabatter på den dyreste medicin.Jeg er lidt nysgerrig efter at høre andres mening.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-06-15 09:14

Jeg undrer mig også. Det er jo det "glade" vanvid. Tilsyneladende er medicinal industrien,små stater i staten,der efter forgodtbefindende selv fastsætter priserne. Selvfølgeligt koster forskning penge,meen...

Vi hører nu om at hospitalerne er nødt til at fyre personale,for at få råd til medicin. Fuldstændig forrykt.

M.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-06-15 10:45

Jeg hørte her til morgen politikere som lovede at undersøge mulighederne for aftaler, som bl.a. Norge har lavet med medicinalfirmaerne. Et eller andet sted er det jo firmaerne som udvikler den dyre medicin, "som sidder med magten"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-06-15 16:05

Citat
uden,at så vidt jeg ved,forsøger at forhandle sig til rabatter på den dyreste medicin

Det har de sikkert også gjort, men den slags Medicin er rasende dyrt at fremstille og derfor kan priserne se urimelige ud.
Citat
Novo Nordisk skovler milliarder af kroner ind på salg af

De tjener sikkert godt på det - lige som med alt andet de sælger, men fremstillings priserne varierer,
og så kan det Offentlige næppe følge med i at skulle punge ud med penge = livnødvendigt medicin eller ej.

De skulle hellere spare lidt på alle de fedme operationer der tilbydes næste alle der vejer et par kilo for meget.

Og i den forbindelse skulle Staten lægge Tandbehandling ind som var det et almindeligt Læge besøg.
Men igen vil det koste i Skat.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-06-15 16:24

problemet er også at flere af de læger der sidder i lægemiddelstyrelsen også arbejder for medicinalfirmaer

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-06-15 16:28

Citat
De skulle hellere spare lidt på alle de fedme operationer der tilbydes næste alle der vejer et par kilo for meget

Man skal have en BMI på over 40 for at få en fedmeoperation

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-06-15 18:18

Det er noget af det værste jeg har hørt, at kommuner regioner og stat ikke kan sætte en streg i sandet forstår jeg ikke.
Det var vil en af grundene til at vi kom i EU og andre steder hvor vi kunne stå sammen og vise disse firmaer at det ikke er dem der skal bestemme prisen på medicin og så er jeg sku ligeglad hvor mange penge de har brugt på at udvikle medicinen, for selv med små priser så skal de nok få deres penge igen mange gange, for de vil altid og har altid tjent deres penge mange gange igen.
Der er kun en ting at gøre når sådanne mennesker bliver griske, men det vil nok komme til at koste nogle patienters liv, og det er ikke rart at tænke på, men der er ikke nogen anden udvej.
Mange lande skal slå sig sammen og fortælle disse firmaer at nu går den ikke mere og fra og med idag vil der ikke blive købt nogen medicin hvis det koster over en fastsat pris, når der er gået en del tid så de kan se at man ikke vakler og giver efter for deres afpresning for det er nemlig det det er og ikke andet, vi må vise dem at den ikke går hos os, hvad der er meget værre er at de samme firmaer vil miste deres kunder på denne måde kommer de til at tjene mindre og mindre, for der er ikke mange lande der vil have råd til at købe deres vare, derfor vil der blive færre kunder, men gør vi det rigtige vil vi vinde stort, men dem kan ingen lege med ret længe, og vi kan gå over til at boykotte mange af disse penge maskiner.
alan57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-06-15 18:32

Der er forskel på forskning og hvad forskningen skal bruges til/ eller hvem den skal komme til gode.
Før Ebola begyndte at ´vandre´ over i den hvide mands verden, blev der er ikke ofret mange penge på den sygdom - men nu vil alle have en del af kagen/ forsknings pengene.
OG udvikles der en medicin? så er den hamrende dyr og ikke for alle..
De penge kan industrien sikkert med lethed tjene ind på deres andre produkter, men salgs prisen er stadig høj for manden på gaden - som står og skal bruge den her og nu.
Derfor findes der også ´kopi´ medicin, som altid er billigere, dog ikke alt medicin.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-06-15 18:39

man kan først få kopimedicin når patentet er udløbet efter 20 år. Så al den medicin der er mindre en 20 år gammelt er dyr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-15 18:43

Når ny medicin er så dyr hænger det sammen med at samme myndighed sætter så høje krav ved godkendelsen. Efter at medicinen er udviklet kan det koste nogle milliarder at få den gennem godkendelsen. de penge skal selvfølgelig ind igen., ellers stopper udviklingen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-06-15 19:10

måske skulle man på verdensplan arbejde for at sænke patentrettighederne til ti år

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-15 20:01

Vor nærmeste nabo døde pludselig, lidt før min tid,
og min kone er overbevist om at hun fik en forkert, billig, kopi medicin.

Så uanset hvad det koster, brug kun den rigtige, bedste medicin.

Og nationalt set, giver det overskud at anvende den rigtige medicin,
nok siger nogle sygehuse at de må spare på andre ting, men vi har nogle af
verdens førende medicinal firmaer, med store udviklingsomkostninger til ny medicin,
der selvfølgelig skal betales, men ved at beskatte overskuddet, er der rigeligt råd til
at bevare anvendelsen af den bedste medicin, det er kun et spørgsmål om prioritering.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-06-15 21:29

Citat
og min kone er overbevist om at hun fik en forkert, billig, kopi medicin.

Hmmmm, "forkert"? "billig"? eller "kopi medicin"?

Kopi medicin er jo ikke forkert medicin, blot billigere.

Når jeg henter min smertestillende medicin på apoteket er jeg ligeglad med, om den hedder Dolol, Tramadol, Tradolan, Mandolgin eller Tadol, for de indeholder alle sammen det samme aktive stof, nemlig tramadol.

Kopi medicin indeholder præcis det samme som "originalen" (eller hvad det nu hedder når der er tale om medicin), og er dermed ikke "forkert".

Hvis din kones nabo har fået noget forkert medicin, så er han blevet fejlmedicineret, og det er en helt anden snak.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-06-15 21:30

Hej transor, det er ikke fordi at det er dyre at få det godkendt eller og at det koster milliarder at få det godkendt bare roligt det vil aldrig give underskud og de vil have et kæmpe overskud også hvis prisen lå på det halve.
alan 57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-06-15 21:40

Citat
Så uanset hvad det koster, brug kun den rigtige, bedste medicin.

Jeg køber de billige Pamol mod hovedpine og de virker stadig lige så godt som de originale Panodil.
Og jeg beder altid om det billigste.
Det er jeg ikke sikkert på jeg ville gøre hvis jeg skulle have hjerte medicin, men det er nok mere tanken om at det måske kunne gå galt som ville afholde mig for at købe kopi præparater

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 04-06-15 09:11

Til troldepigen.Ang.kopimedicin,min kone fik en kopimedicin,som skulle indeholde det samme,hun fik udslæt,og måtte ophøre med at tage det,fik den "gamle"medicin igen,og symptomerne var væk,siden har vi fået at vide,at hovedindigrensen var den samme,men med andre tilsætningsstoffer,så derfor,lad dig ikke overtale til at købe en vare der måske er et par kroner billigere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-06-15 09:22

Citat
Til troldepigen.Ang.kopimedicin,min kone fik en kopimedicin,som skulle indeholde det samme,hun fik udslæt,og måtte ophøre med at tage det,fik den "gamle"medicin igen,og symptomerne var væk,siden har vi fået at vide,at hovedindigrensen var den samme,men med andre tilsætningsstoffer,så derfor,lad dig ikke overtale til at købe en vare der måske er et par kroner billigere.

Ja, der kan være nogle andre hjælpestoffer (mener jeg det hedder) i, og "glasuren"/kapslen kan være lavet af noget andet, og hvis der er noget deri man ikke kan tåle, så bør man selvfølgelig undgå det.
Men det er mit klare indtryk, at de fleste mennesker ikke har disse problemer, og så er det jo ikke noget problem, at købe det billigere kopi-produkt.

Mange produkter (altså ikke medicin) laves jo som kopi (eller hvad man nu kalder det).

Da mine børn var små lagde jeg f.eks. mærke til det med bleer.
Pampers og Libero var først fremme med ny udvikling indenfor bleer, og tog sig pænt betalt for det, men så vidt jeg husker gik der højest et år, så lavede de billige ble-mærker noget tilsvarende. Og der var en hel del penge at spare.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 04-06-15 19:52

Tak for svaret svendgiversen. Det med medicin er nok uoverskueligt for normale mennesker.Hvorfor forsvinder en medicin pludselig fra markedet,træls når man kender det,og så lige pludselig skal have en anden medicin.Min kone fik igennem en årrække et middel til muskelafspænding,pludselig var det væk,og hu kunne ikke få noget der virkede lige så godt. Hilsen omahexen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-15 20:52

Selv tak,

Jeg tror heller ikke billigere kopimedicin indeholder helt det samme som den originale vare.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-06-15 21:54

Citat
Min kone fik igennem en årrække et middel til muskelafspænding,pludselig var det væk,og hu kunne ikke få noget der virkede lige så godt.

Har hun fundet en løsning, der virker?

Jeg spørger fordi jeg selv kæmpede med muskelspændinger i skulder/nakke i over 30 år, men nu har været 99,9% fri for muskelspændinger i 3 år.