/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor langt skal man gå??
Fra : Tonganeseren
Vist : 983 gange
300 point
Dato : 25-05-15 17:44

For nogle år siden blev der afgivet et riffelskud i retning af, hvor jeg tog en slapper i en hyldebusk. Jeg kunne tydeligt høre, at der var tale om en waidskud, og efter nogle minutter indledte skytten en eftersøgning af bukken, han lige havde ramt. Da der var gået en time, afladede jeg, gik hen til skellet og spurgte, om han behøvede hjælp. Han havde ikke rekvireret en hundefører, og da min rutinerede hund var med, lod jeg den søge og kort efter fandt den bukken. Ganske rigtigt var der tale om et rigtig grimt waidskud. Jægeren var ikke glad for det skete og var ikke særlig motiveret for at brække dyret. Sammen bar vi bukken hen til hans bil - og jeg forlod stedet. Før jeg gik, fortalte han mig, at han året tidligere ligeledes havde waidskudt en buk, og jeg anbefalede ham enten at få lidt træning eller få indskudt riflen. Det blev han en smule sur over.
I forgårs skete det så igen - klokken cirka 19.00. Samme skudretning uden nævneværdig kuglefang og med lyden fra et tydeligt waidskud. Har man hørt lyden en gang - sidder den i hukommelsen. Sønnen kaldte mig op og forklarede, at han kunne se en jæger står og klø sig i nakken, midt på det minimale revir, han har lejet sign ind på.
Sønnen og jeg mødtes derpå på en bakketop, hvor vi kunne iagttage jægerens gøre og laden. Efter en halv times forløb havde han stadig ikke fundet bukken, til trods for, at han rådede over en labrador. Sønnen og jeg fortsatte pürschen og holdt inde ved 21.10-tiden. På bakketoppen kunne vi stadig se jægeren gå planløst rundt med sin hund.
Hvad pokker gør man egentlig i en sådan situation? Tilsyneladende befandt bukken sig i en høj rapsmark, hvor jægeren ikke havde adgang og jeg havde ikke lyst til at henvende mig en gang til.
Skulle jeg uopfordret have sendt bud til den lokale schweisshundefører? Ville det være utidig indblanding?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-05-15 19:08

Et meget etisk betonet spørgsmål,kun få svar.
Første halvdel af dit indlæg,og in mente de sidste dages episoder,med riffelskydende jægere,minder mig om snigskytter i Syrien. (Overdrivelser kan forekomme).

Jeg har prøvet at gennem tænke situationen,efter bedste evne. Men noget andet er,at stå med realiteterne. Hensyn til et (måske) lidende dyr. Hensyn til Rapsmarkens ejer. Og hensyn til jægeren.

Jeg ville (nok) gøre således: Prøve at overbevise jægeren om,nødvendigheden af en schweisshundefører. Er han nogenlunde tænkende,må han også kunne se,nødvendigheden heraf. Dernæst kontakte ejeren af Rapsmarken. Tilfældet må jo kunne ordnes,med nogle kroner.
Det er vel ikke værre,end når løsgående kreaturer,forvilder sig ind i en kornmark.

Der er vel også noget forsikring,inkluderet i Jagttegnet.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-05-15 19:31

Det er aldrig utidig indblanding, når det drejer sig om anskudt vildt!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-05-15 19:42

Sådan en mand er ikke i sin gode ret til at gå på jagt!
Han skal på riffelkursus.
Han driver desuden jagt på et frimærke. Jeg mener, der er et mindste areal for, hvad man kan leje sig ind på!
Det må stå i jagtloven.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-05-15 19:51

Citat
se en jæger står og klø sig i nakken

2:48 eller bare det hele - men det er også i US, hvor alt er tilladt.
https://www.youtube.com/watch?v=rLTvAn-ozoQ

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-05-15 19:57

Det var egenligt denne, men det gør ikke mennesker bedre/ værre.
0:18
https://www.youtube.com/watch?v=EJRCgEH_eow

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-05-15 20:11

Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. (mindre end 5 ha hvis jagtretten er overdraget til en anden person). Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.
Begrænsningerne i arealstørrelse gælder ikke, hvis der er indgået aftale om, at jagten på arealet udøves sammen med jagten på tilgrænsende arealer, således at det samlede areal overstiger de nævnte arealgrænser.

http://www.jlbr.dk/Raadgivning/Deltidsraadgivning/NaturOgMiljoe/Jagt.htm

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-05-15 20:30

Nu skulle det her jo nødigt ende i det rene tant og fjas. Men jeg nævner lige nogle få,efter hukommelsen,der kunne håndtere en (Winchester) riffel:

Hunt Powers, Jeff Cameron, Yul Brynner, Franco Nero, Guy Madison, Robert Hundar, Julian Mateos, Rik Battaglia, Cameron Mitchel, Sean Todd, Tony Kendall, Wayde Preston, Craig Hill, Rick Boyd, Josè Manuel Martin, Anthony Steffen, Terence Hill, Horst Frank, George Eastman, Cole Kitosch, Lee Van Cleef, John Phillip Law, Jose Torres, Guiliano Gemme, Tony Anthony, Frank Wolff, Aldo Sanbrell, Clint Eastwood, Lee Burton, Brett Halsey, Bud Spencer, William Berger, Gian Maria Volonte, Robert Woods, og måske den største af dem alle, John Garko/Gary Hudson.

Undskyld...men hvad hjertet............

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-15 21:44

Kære Mosebaek

Der røg mange tanker gennem mit hoved - i situationen, og jeg håbede, at jægeren til sidst fandt det anskudte dyr. Solen gik ned kl. 21.32 her på egnen, og sikkert er det, at dyret ikke blev fundet inden da.
Men jeg har tænkt mig at finde frem til ejeren af "frimærket" for derved at opnå et eller andet.
Men der stod vi - sønnen og min ringhed og var handlingslammede. Det har jeg det ikke godt med. Jeg er stadig temmelig vred, og måske var det derfor, at jeg holdt mig tilbage. Det hele skulle meget nødigt ende med "håndspålæggelser".

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-05-15 22:07

Jeg forstår dig godt. Nu var det ikke dig,der var den formastelige. Men det vil nok pine,enhver SAND jæger.

Iøvrigt igen,undskyld min lidt pjattede,ovenstående navne-spam. Voksen bliver man vel aldrig helt.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-05-15 22:38

JAGTLOVENS § 22, stk. 1, pkt.1, frem- går det, at „Ingen må jage på en måde, der udsætter vildtet for unødige lidelser“. Ingen jæger anskyder naturligvis med vilje, men alle kan være uheldige at anskyde, skyde forbi eller bare ikke at kunne finde det stykke vildt, som ligger forendt et eller andet sted. Jagtlovens § 11 udstikker såle- des også rammerne for, at miljøministeren kan bemyndige personer til at eftersøge og aflive vildt – også på anden mands grund – uden forudgående samtykke.
Bekendtgørelsens § 1 siger: „Såfremt der under jagt på klovbærende vildt konstate- res tegn på anskydning (...), skal indeha- veren/indehaverne af jagtretten, hvis vild- tet ikke er fundet inden 6 dagtimer (...) ef- ter anskydningen, sørge for, at der med
henblik på aflivning af vildtet tilkaldes en hundefører bemyndiget af Skov- og Na- turstyrelsen ...“

http://www.schweiss.dk/sites/default/files/tema_om_schweissarbejder_bragt_i_jaeger.pdf

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 26-05-15 07:20

Hej Tonganeser !

Det er unægtelig et grimt scenarie at være vidne til !! Personligt havde jeg taget kontakt til jægeren, selvom han sidste år havde været sur (på dig). For mig kommer menneskene i anden række - vildtet skal findes og aflives så hurtigt som muligt, det har vi pligt til, hvis vi vil kaldes humane jægere ! Altid vildtet i første prioritet !!! Hvis ikke han kunne formåes til selv at tilkalde kvalificeret hjælp, havde jeg sgu' gjort det for ham !! - Måske ikke helt efter bogen, men så var jeg bare et dumt svin - det kunne jeg sagtens leve med, blot i visheden om, at der blev gjort det fornødne for at få fundet og udfriet dyret fra en kummerlig død !!
Der kan være nogle gode grunde til at afvente en evt. eftersøgning, men det forudsætter at man kender vildtet, det terræn man går på og ikke mindst ens egen erfaring !!
Min mening er , at man skal indlede eftersøgning omgående i et stille og roligt tempo, således at anskudt vildt ikke jages alt for langt væk og er man den mindste smule i tvivl, skal man rekvirere en schweisshund hurtigst og ikke vente de obligatoriske 6 dagstimer, inden man tager action.
Men mennesker er forskellige og vores tilgang til livet er forskellig - andre kan have andre gode grunde til at gøre som de nu vil ? Men ovenstående står jeg ved - altid vildtets tarv først, når vi vil lege Vorherre og bestemme over liv og død.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-05-15 07:29

Mosebeak !!

Du glemte én af de allerstørste, nemlig John Wayne !!!!

Der skal sgu' også være plads til lidt tant og fjant, på et ellers meget seriøst site som kandu/jagt

ØV4

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-05-15 10:28

Citat
Der skal sgu' også være plads til lidt tant og fjant, på et ellers meget seriøst site som kandu/jagt

Tak for det. Jamen,så slutter jeg lige mit spas her,med et skønsom udvalg af de store klassiske Western koryfæer. Alle nogle jeg har i erindringen:

James Stewart,Randolph Scott,Richard Widmark,Alan Ladd,Rock Hudson,Kirk Douglas,John Anderson,Joel McCrea.
Citat
Du glemte én af de allerstørste, nemlig John Wayne !!!!

Han var DEN STØRSTE.

M.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-05-15 10:54

Sådan Mosebaek !!!! Enig !!!

Voksen bliver man vel aldrig helt. Nej gudskelov er vi stadig kun knægte :DD)
Jeg fik ligeledes rettet dit navn - undskyld fejlstavningen

Jeg kommer i tanke om et andet koryfæ når vi taler Winchester-rifler, nemlig den navnkundige Ballesnude, som efter egne udsagn faktisk selv er uddannet bøssemager i Horsens, hos en maskinarbejder som selv kaldte sig bøssemager. Ikke helt sandt, da vedkomne, nu afdød, ikke havde en bøssemageruddanelse, men "blot" var maskinarbejder, med stor respekt for dette agtværdige erhverv iøvrigt !!!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-05-15 12:33

Jeg kommer i tanke om et andet koryfæ når vi taler Winchester-rifler, nemlig den navnkundige Ballesnude, som efter egne udsagn faktisk selv er uddannet bøssemager i Horsens, hos en maskinarbejder som selv kaldte sig bøssemager. Ikke helt sandt, da vedkomne, nu afdød, ikke havde en bøssemageruddannelse, men "blot" var maskinarbejder, med stor respekt for dette agtværdige erhverv iøvrigt !!!!

Det skrev Øjenvidnet . . . men var det ikke en halvt udlært cykelsmed ( nåede aldrig til baghjulets funktioner ) i Varde, som "udlærte" Ballesnuden?

Og jo - kære Øjenvidnet; jeg burde hurtigst have kontaktet jægeren. Ingen tvivl om det, selv om han var igen var blevet ædende ondskabsfuld.

Sønnen og jeg registrerede i aftes en heftig ræveaktivitet i udkanten af rapsen nær det sted, hvor vi tror bukken forendte. Cirka 75 - 100 meter fra det sted, hvor jægeren traskede rundt, så hermed skulle det være en trist kendsgerning, at bukken blev waidskudt - som først antaget.
Fandeme trist.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-05-15 15:18

Nu er jeg ikke Øjenvidnet4,men kommer alligevel,med en kommentar.
Citat
Og jo - kære Øjenvidnet; jeg burde hurtigst have kontaktet jægeren. Ingen tvivl om det, selv om han var igen var blevet ædende ondskabsfuld.

Vi kan jo sagtens sidde her ved komputeren,og spille kålhøgen. Noget helt andet er at stå i situationen. Derfor skrev jeg også:
Citat
Jeg har prøvet at gennem tænke situationen,efter bedste evne. Men noget andet er,at stå med realiteterne.

Jeg havde sikkert også valgt din løsning. At stå over for en galsindet starut,med et skarpladt våben.....

Jeg har engang,for mange år siden,været i en lidt lignende situation,der trak tænder på min samvittighed. Jeg kom kørende ind i Thisted,skal vi sige "lidt frisk". Skulle i biffen for at se en...rigtig gættet,Spaggetty vestern.

Fik øje på en stor schæferhund,der kom luntende på fortovet. Den så mig,alligevel sprang den ud lige foran Renault 8`eren. Det gav en dommedagsbrag. Den havde helt tydeligt brækket ryggen. Jeg vidste jeg ikke uden videre,måtte aflive den. (Og havde nok heller ikke modet). Jeg lånte en tlf. og ringede til Politiet. De skulle som sædvanlig have hele min person register. Så jeg smækkede røret på. Ud igen til hunden,der jamrede sig. Jeg var ved at være panisk.

Heldigvis kom ejerne kørende. De havde ledt efter den. Han opgav navn og adresse,da min bil jo havde fået en ordentlig bule. Og ville ordne forsikring. Men jeg fik så ondt af familien,at jeg aldrig kontaktede dem.
Men jeg har tænkt på siden,kan og vil et dyr,begå selvmord. Vi havde tydeligt øjenkontakt,inden den sprang direkte ud foran bilen.

Et kuriosum: Det var forresten på de tider,da Spaggetty vestern æraen,var ved at ebbe ud,billetkontrolløren sagde: Ja,nu er det jo en anden slags ryttere,vi har på programmet. Pornofilm. Dem blev jeg nu aldrig forfaldent til.......sjovere selv at medvirke.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-05-15 15:39

Nu falder der nok brænde ned.
Jeg kan altså ikke snuppe John Wayne. Alene den måde han går på virker komisk på mig. Ser ud som har han noget meget slemt i bukserne. Personligt tror jeg dog, at han har en Sheuermanns lidelse i 13. og 14. ryghvirvel.
Den bedste film i "indianergenren" er "Den sidste mohikaner". Edermageme en god film med flotte karakterroller.
Men ellers er jeg fast tilskuer til alle westernfilm, blot ikke spaghettierne.

Jeg er sportsskytte og lader selv min ammunition til .45 Colt og .44 special + .357 Magnum. Jeg har en kortløbet .44 special af typen Borderline Special. Lækker skyder i et Quickdraw hylster. Har lige fået bælte og hylster til min 71/2 tommers skyder - syet i Mexico. Det var en gave fra min kære niece, som havde fået sagerne af en amerikansk ven. Glæder mig til at flashe det til klubkammeraterne og se deres misundelige blikke.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-05-15 16:13

Det bliver ikke mig som skubber til brændestablen !! John Wayne var/er heller ikke "mit mærke", men han er ikke til at komme uden om, med den række af westerns han medvirkede i. Når emnet så også er Winchester riflen, er det helt oplagt - de bøjlerepeter rifler han brugte, var bøjlen lavet oval/rund, så han hurtigt kunne repetere - godt så det ud, når helten JW fyrede af fra hoften eller i mere normal skydestilling !!! Denne specielle riffel var næsten altid med i hans film.
Jeg mindes kun at have set en noget modificeret Winchester i en western med Steve McQuinn som en ung helt - titlen kan jeg ikke huske

Til Mosebaek vil jeg blot sige: Vi mennesker er forskellige og jeg kan til dels godt forstå, at nogle mennesker ikke bryder sig om heftige diskussioner eller lidt skubberi, men sådan er jeg så ikke og jeg tager altid fat, hvis noget er uretfærdigt, tåbeligt, etisk uforsvarligt eller lign. Jeg ynder heller ikke håndgemæng, men hvis det er nødvendigt så tager jeg det med, i håbet om fred eller at få folk til at tænke sig om !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-05-15 16:41

Jeg er normalt af samme natur som du - kære ØV4, og jeg stikker altid snotten frem, hvis det er nødvendigt. Det har kostet en del fjendskaber, men mener jeg selv at have ret, så er der frit valg på alle hylder.
Men i denne situation blev jeg tvivlrådig. Måske fordi jeg inderst inde håbede, at jægeren ville finde dyret. Da det gik op for mig - og sønnen, at det ikke skete,lige før solnedgang, var det allerede for sent. Det dumpe knald som kom fra "impacten" har helt sikkert haft sin dødelige virkning på dyret, og da rævene smutter ind og ud fra rapsmarken, ligger kadaveret der helt sikkert.
Men jeg burde have taget konfrontationen. Helt sikkert er det, at sagen ikke ender her. Når jeg har fundet frem til ejeren af jorden, håber jeg at få fat på jægeren. Men desværre er lodsejerne ikke altid lige ivrige efter at udlevere navne på jagtlejerne.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-05-15 01:40

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-05-15 07:38

Mange tak for point, min gode Tonganeser !

ØV4