/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk i Tyskland
Fra : janik
Vist : 1803 gange
100 point
Dato : 04-05-15 17:07

Jeg står og skal have nye dæk på min bil ..
Nogen der har erfaring med at købe dæk i Tyskland / Flensborg
kan det betale sig at købe dem i Tyskland og hvor ??

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-05-15 17:16

Hej

Har indtil flere gange købt dæk hos http://www.daekonline.dk/ og sparet en hel del penge, og de har hurtig levering enten direkte til din adresse eller til dit værksted

Så alt i alt ganske tilfreds med dem

PPK

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-05-15 17:59

Nu er det jo ikke ligegyldigt hvilke dæk du efterspørger, selv har jeg Pirelli,
men ifølge en analyse i Jyllandsposten er T Michelin Primacy 3 nu det bedste R 16 dæk.

Det får du eksempelvis her i Flensborgs førende dæk leverandør:
http://www.atu.de/shop/kategorie/Felgen-Raeder-und-Reifen-w5369/Reifen_w10523/

Så kan du jo sammenligne priser?
En af mine venner, gammel mekaniker, siger at man lige så godt kan købe dæk i Danmark.

Her var Calle Dæk i Sønderborg engang førende med lave priser, nu Als Dækservice,
her koster et Michelin dæk 205/55xR16 770 kr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-05-15 18:29

Sådan som jeg ser det, kan du få et R16 kvalitetsdæk i Tyskland for under 80 €,
så, alt afhængig af hvor du bor, sparer du måske 4 * ca. 200 kr ved at handle der.

Du kan selvfølgelig også få billige trillebør dæk til under det halve,
men man må jo tænke på sikkerheden...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-05-15 18:54

Jeg har købt dæk og alufælge hos A.T.U. De kan deres kram. Jeg kører selv på Continental dæk som jeg er glad for.

Jeg ville igen købe dæk hos A.T.U. Jeg brugte så deres afdeling i Kassel, men de har samme gode service i alle deres forretningen har vores familie i Tyskland oplyst mig om.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 19:02

Da jeg havde MC købte jeg altid ved dækonline, de er billige og god kvalitet og hurtig levering, men husk på at du selv skal stå for dækskifte osv, så det bliver hurtig billigere at købe ved Thansen , og hvem i lille DK har brug for hastighedsdæk til over 200km...?? de fleste herinde er vis pensionister og har næppe behov for at fyre dækkene af på de Danske veje..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 19:14

I den forbindelse, kan du måske købe et par brugte fælge - som er et par numre mindre og spare på dækprisen.
På min er der knap 200.- pr dæk, hvis jeg brugte mindre fælge (fra 15* til original 13*) - også værd at tage i betragtning.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 04-05-15 19:35

Har lige fået skiftet til sommerdæk (Michelin) i Tyskland,få dage senere ser jeg en dansk annonce,hvor jeg kunne købe dem 100,00 kr.billigere,suk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-05-15 20:35

"Dæk i Tyskland"..........tror ikke det er bøvlet værd.

2 stk. 195/60 HR15. Michelin SAVER H:

Afbal. monteret 1.520 kr. Thybo-Biler, Thisted. God allround dæk, som holder ca. 80.000 km.
Til min kørsel. Så jeg farer ikke rundt, for at spare 20 eller 50,- pr. dæk.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-05-15 21:09

Jeg var også godt tifreds med service og pris hos A.T.U.
selv om det er nogle år siden, da jeg kørte Ford Mondeo og senere Focus.

Nu har jeg haft min brors firmavogn i nogle år, og den skal snart have nye dæk,
og jeg vil selvfølgelig nøje sammenligne tilbuddene fra min dansktalende werkmeister i Flensborg,
med dem fra A.T.U. (næstsidste afkørsel ved Rude efter City og før Förder Park i Flensborg)
og Als Dækservice i Sønderborg. Jeg er så heldig kun at have ca. 20 min. kørsel til dem begge.

Og jeg vil selvfølgelig bevare den anbefalede dæk dimension, for mit vedkommende 205/55xR16.
Selv om man er pensionist, skal man jo ikke spare på sikkerheden..

Accepteret svar
Fra : ppk

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-15 21:10

Har købt Dunlop helårsdæk 215/65 R16 98H hos Dækonline, og sparede 292 kr. pr. dæk

Og det kostede lige under 100 kr. pr. dæk for afbalancering og montering.

Så har da sparet knapt 200 kr. pr. dæk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 09:48

Det lyder meget billigt ppk, alt for billigt efter min mening, og så helårsdæk?
Min kone kører med helårsdæk, min mekaniker venner kalder dem intetårsdæk.

Måske skulle jeg overveje daekonline, men det gør jeg nok ikke af flere grunde,
dels bor jeg så tæt på flere lavpris centre med kvalitetsdæk,
dels vil jeg gerne have ansvaret placeret kun et sted hvis noget går galt,
eksempelvis uballance og utilsigtet slitage,
og så gider jeg ikke, først bestille og modtage dæk, og så bruge tid på at få dem monteret.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 05-05-15 10:33

svendgiversen

Smag og behag er heldigvis forskellige, og jeg har aldrig haft nogen problemer med hverken det ene eller andet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-05-15 12:58

Dæk indkøb,består jo i virkeligheden af en række kompromisser. Hvor prisen jo ikke er det eneste saliggørende. F.eks. får mine dæk en god karaktèr,når det gælder vejgreb i vådt føre. Noget der hurtigt kan blive aktuelt i nutidens klima.

Til gengæld får de ikke helt så flotte karaktèrer i brændstofforbrug og støj neveau. Men det accepterer jeg, grundet ovenstående.

Som Svend antyder, dæk kan også købes for billigt.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-05-15 18:00

Man skal måske også lige huske, at der kan gælde andre regler, hvis man kører udenlands.
Nogle lande har f.eks. krav om at dækkene SKAL kunne holde til den pågældende bils maksimale hastighed.
Det kan godt blive dyrt at købe billigt: Montering og nye ventiler + afbalancering kommer oveni, samt bortskaffelse af de gamle sutter. Så er besparelsen måske til at overse?
Jeg købte mine Michelin for et symbolsk beløb, skiftede dem selv og fik dem afbalanceret.
Det rev ikke bunden ud af økonomien.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 18:54

Men det er der jo ikke mange der kan, slet ikke aldrende kandu brugere.

Men du rører ved noget vitalt, ham den gamle med blød hat, der højst kører 70 på en 80 er vej,
til langt større risiko end hvis han kørte 90, på grund af de mange uprovokerede overhalinger,

når han nu skal ned for at spare hos Fleggaard, eller hos andre i Costa del Wassersleben,
skal hans dæk så overholde de udenlandske normer for hans bils maksimale hastighed,
som han jo aldrig kommer i nærheden af?

Eksempelvis står der efter 205/55 R16: 91V
91 betyder max 615 kg pr dæk, så tung er min kone ikke, og V betyder max 240 km/h,
selv kører jeg aldrig over 150 km/h og det er der vist ikke mange danskere der gør,

men skal vi alligevel overholde de tyske regler om vor bils dæks maksimale hastighed,
selv for ham med den bløde hat på under en trediedel fart?? Og kun ved grænsehandel???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-05-15 14:33

Citat
men skal vi alligevel overholde de tyske regler om vor bils dæks maksimale hastighed

Jo !! Nu var det ikke mig der blev spurgt, men man kan jo godt blande sig alligevel.

Det tyske Polizei, plejer nemlig at være "meget grundig",netop med dæk. Ikke mindst i ferieperioden.
Og der er nok med god grund. Kører man 150 km/t, på en varm (Asfalt) sommerdag, bliver dækkene altså varme. (Eksplosionsfare) Ikke mindst på de trækkende hjul.

Har læst i FDM "Motor",om danske turister,der blev tvunget til at skifte,ellers lovlige dæk (herhjemme), inden turen videre sydpå. Så det er noget man skal ha`for øje.

Iøvrigt kan man læse en del om dæk her http://www.daeklabel.dk/ Men der er mange andre sider om emnet.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-05-15 17:51

Det er i princippet ligegyldigt om du kun lige skal over grænsen, eller du kører flere hundrede kilometer ind i det tyske rige.
Det er reglerne der tæller så snart du er kørt ind i et andet land.
Tyskere kan jo heller ikke blæse med 150 km/t ind i Danmark med henvisning til, at de skal bare fem-ti kilometer fra grænsen.
Så i egen interesse: Læs reglerne FØR du kører hjemmefra.
Du vil ikke ønske at skulle forklare Der Polizei en hel masse tre kilometer fra færgen, vil du?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-05-15 19:15

Altså, som jeg frygtede, den gamle med blød hat,
der lige skal ned for at spare og have et par kasser dåseøl med hjem, endnu uden pant,
må altså investere i dæk, der langt overstiger hans behov.

Jeg mener at kunne huske at centrifugal kraften stiger med kvadratet på hastigheden,
så hvis han får den sparket op på 80 km/h og hans bil kan køre 240,
så skal der være 9 gange mere forstærkning i hans dæk end nødvendigt, og det koster.

Nu drejer spørgsmålet sig jo om det kan betale sig at købe dæk i Tyskland,
og her tilbyder de tyske forhandlere jo dæk der overholder disse regler sydpå.

Men hvordan er det med vore danske forhandlere, oplyser de altid om at dækkene kan
leve op til bilens maksimale hastighed? Calle Dæk gjorde det i hvert fald ikke.
Så husk at gøre opmærksom på dette hvis i køber billige dæk i Danmark...

Men en urimelig ekstra udgift for mange til unødvendige højhastigheds dæk.

Godkendelse af svar
Fra : janik

Dato : 10-05-15 08:41

Tak for svaret ppk.