/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træ maling
Fra : sigfrid
Vist : 734 gange
100 point
Dato : 26-04-15 16:55

Hej kanduer.
Nogen der har erfaring med solignum træ maling Dækkende/vand hybrid. Sælges i Bilka.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-15 17:32

Nej, men køb hellere en god olie baseret maling, hvis det er til udendørs træ beskyttelse?

Min nabo har lige betalt hele 300 kr for kun en liter af den bedste træmaling fra Flygger,
men, selv om jeg ikke ved hvor du bor, nu får du lige opskriften på
en mindst lige så god maling til langt under det halve,
købt hos OBI ved Förder Park i Flensborg:

Holtzschuts-Lasur, med 4 års garanteret træ beskyttelse...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 18:15

Hvis du har sørget for konstruktiv træbeskyttelse og der vedvarende er en høj solbeskyttelsesfaktor, kan du næsten bruge hvadsomhelst. Til mit hus i Småland har jeg lige kogt en tynd rugmelsgrød med jernvitriol og rødfarvepigment til nye beklædningsbrædder. De gamle brædder skal skiftes, de har siddet siden 1894 og har næppe fået rødfarve siden 1965. Inde bag ved det sprukne ydre er veddet stadig temmelig fast. Udskiftningen skyldes, at jeg vil have isolering og vindbeskyttelse og et nyt vindue. Der kommer en metalkant foroven og affaset afløb forneden, og det skulle gerne have en ekstramaling om 5-10 år og så holde i 25-50 år.
Men pigmentet skal have høj UV-tæthed, ellers er det ligemeget.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-15 18:34

Så forstår jeg bedre, at der oven for betegnelsen for den nævnte
Holtzschuts-Lasur fra OBI står: "UV Schuts".

Hvad med den solignum maling, du efterspørger, har den også høj ultraviolet beskyttelse?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 20:31

Rigtigt, Svend. Selv usorteret grantræ holder fint ude, bare det ikke bliver solbrændt og i øvrigt har mulighed for at tørre imellem regnvejrene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 20:38

Men altså Sigfrid: Sørg for, at dit træ er konstruktivt beskyttet, og at det bliver beskyttet mod UV-stråling, så skal det nok holde - længe.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-15 20:43

>holder fint ude

Når jeg var i tvivl, vort kun tre år gamle nabohus har haft håndværkere i flere måneder,
et dyrt element hus med træ inde bag en grå ydre beskyttelse, der ikke kan ånde,
og træet er pilråddent, så jeg troede træbeskyttelse var mod råd og svamp, ikke UV lys.

Hvad er det ultraviolet lys gør ved og ødelægger træ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 20:51

UV ødelægger ligninet, den lim, der holder cellulosefibrene samlet. Hvis man pakker træet ind, så det ikke kan ånde = slippe af med fugt, er det fugten og deraf følgende svampe- og insektangreb, som ødelægger træet. Bemærk, at træ, der altid er rimelig tørt og uden nedbrudt lignin, ikke bliver angrebet af insekter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 20:54

>Svend: Står der ikke noget om det i Balslevs "Elektroteknisk Materialelære"? Bare fordi jeg er doven og ikke løber op ad trappen og selv slår op.
pb

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 21:17

Balslev har det indirekte, hvis man læser fra træ- ind i papirafsnittet.
Men Sigfrid: Noget som beskytter mod en hel masse er trætjære blandet med rå linolie, uden terpentin. Bland noget dækkende mørkt farvepulver i mod solen.
Eneste ulempe er, at det kan svede den første uges tid eller tre, når solen står på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-15 21:26

Jeg tror på dig pb, og slår det op i morgen,

og sigfred, jeg er glad for at jeg staig kan anbefale: Holtzschuts-Lasur med UV bekyttelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-15 21:35
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-15 19:03

Vi har nu malet, først vor træværk rundt om de nye skrældespande, det gjorde min kone,
og så jeg, på den ene gavl af udhuset, begge med Holtzschuts-Lasur fra OBI i Flensborg.

Jeg må indrømme, at jeg syntes det virkede lidt for tyndt, og jeg dryppede lidt,
men det gjorde min kone ikke, hun siger jeg dypper for dybt.
Og det er jo med: "UV Schuts" og 4 års garanti.

Vi har nu brugt den første halvdel af vort indkøbte træmaling,
og vi køber det samme igen i næste uge hos OBI.

Også fordi de tog vor fejlagtigt købte mur maling, blandet efter vor egen farve ønske, tilbage,
vi fik først indendørs maling, som vi fik byttet til udendørs fasade maling, kun 2 € ekstra.
Det sker næppe i Danmark?

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 01-05-15 08:01

Tak for svaret svendgiversen
Og også pbp-et Men prøver med Gori skulde vel ikke gå helt galt.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-15 12:30

Selv tak, men det er jo egentlig pbp, der er eksperten her.

Selv vidste jeg ikke det med UV beskyttelse, men jeg ved hvor man kan købe god, billig maling.
Jeg så 5 L Gori på tilbud for mere end det dobbelte af hvad vi betalte hos OBI.