/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
spegepølse
Fra : modersvilje
Vist : 1150 gange
200 point
Dato : 19-04-15 16:31

Jeg søger opskrifter på spegepølser, jeg er bekendt med at alt mulig kød er blevet anvendt,
men har man i tidernes morgen brugt hestekød? Hvor finder jeg de ældste opskrifter, findes der opskrifter tilbage fra vikingerne?
Sidst men ikke mindst - Hvem ved sådant? Hvem har studeret spegepølsens oprindelse?
Jeg nåede desværre ikke at spørge Bi Skaarup.
MV2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-15 17:53

Et par link
http://slagtermuseet.dk
http://www.dengamleby.dk/planlaeg-besoeg/jul/historiske-juleopskrifter/

Spegepølsefremstilling var en af de færdigheder, som herrnhuterne bragte med sig til landsdelen i 1700-tallet. En af de fornemste arvtagere til det håndværk findes i dag i Højer hos Højer Pølser, der skriver sin historie tilbage til 1897, hvor slagtermester Müller grundlagde forretningen.
http://www.storebaelt.dk/oplevdanmark/artikler/julen-kommer-sydfra

http://kokkepigen.natmus.dk/kokkepigens-jul-slagtemaaned.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-15 20:04
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-04-15 21:14

Hele misæren går på at jeg mener at have hørt -på grund af fattigdom og fuld udnyttelse af vore aktiver - blev hesten efter udtjent service på gården serveret som pølse/steg etc. - samtidig syntes jeg at have hørt at der under diverse pressede situationer (1.ww og 2.ww ) mest nok under den første verdenskrig blev alt kød spist! Jeg mener at have hørt at vikingerne havde røget kød med til Island (sagaerne) MEN -- lavede de spegepølse og brugte de hesten??

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-15 05:38

Skal man tro Nationalmuseet, mente vikingerne, at hest rimer på fest:

"Hestekød blev kun spist ved festlige lejligheder. I Håkon den Godes saga beskrives, hvordan hestekød kan tilberedes i en suppe"

http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mad/koed-og-fisk/

Jeg har et genoptryk af Danmarks ældste kogebog fra 1616, der er et par pølser i, brattwurst bl.a., ingen spegepølse og ingen hest.

Så jeg tror at spegepølsen er kommet hertil senere, sikkert fra Tyskland.

Mine andre gamle kogebøger bruger tilsyneladende ikke hest, i hvert fald ikke i registret.
Det ville undre mig, hvis man ikke i gamle dage slagtede en udtjent hest og spiste den på gården. I dag bliver mange udtjente rideheste transporteret sydpå for at blive slagtet.

Som barn, og et par gange som voksen, har jeg spist hest, såvel som bøf og hakket, mit gæt er at det er for magert til spegepølse, men man kunne sikkert blande det med spæk, hvis man absolut ville!

I Helsingør, hvor jeg boede som barn, havde en slagter på torvet et hestehoved på facaden, de andre havde oksehoveder

Saltning, røgning eller tørring af kød (og fisk) var helt nødvendigt for at forlænge holdbarheden inden køleskab og fryser, så det har været brugt i det meste af verden.

I øvrigt er Bi Skaarups hjemmeside heldigvis stadig på nettet http://www.historiskmad.dk/

men ingen spegepølse.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-04-15 10:54

Jeg mener at vide at hest og affaldskød blev til spegepølse som blev til mad til de fattige der måtte arbejde for deres mad på fattiggården(lidt som i dag hvor der skal arbejdes for bistanden)
Men er det nu også rigtigt at hesten var involveret? I 18 - 1900 tallet må der have været mange heste og rakkerene som pelsede de døde heste og andre selvdøde dyr spiste kødet - men lavede de spegepølse (kan selvfølgelig have haft andet navn) og rakkerne kan sporet tilbage til 1500 og hvidkål, men hvordan de tilberedte deres kød og var det hest?
MV2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-15 12:02

Der kan bruges alle slags kød til at fremstille en spegepølse, i de pølser som kan købes er det som regel okse, lam eller svinekød, jeg har aldrig hørt om pølse fremstillet af hestekød men hvorfor ikke? Hesten blev naturligvis slagtet og spist, både de gamle udtjente og dem som var i overskud som trækkraft.
En gammel malkeko bliver også slagtet og lavet i pølser når den er udtjent som malkeko så hvorfor ikke heste?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-04-15 14:22

Nu fik jeg lige kigget på deklarationen på en glimrende hjortespegepølse (hjort er også magert kød) i køleskabet, 51% hjort, 36 % okse, resten (ca 13% må det være) er spæk (og div e-numre).

Citat
hvorfor ikke heste?

Fordi det for de fleste danskere nærmer sig at spise Fido!

For nogle år siden havde vi den store skandale med hest i hakket kød, som selvf. handlede om vildledning, men, tror jeg, havde det været lammekød var skandalen blevet meget mindre, vi er vant til at der bliver snydt med ingredienserne.

Googler man "boucherie chevaline paris" får man 93000 hits (boucherie chevaline betyder hesteslagter) deres "gule sider" giver kun 12 slagterforretninger, 1 i centrum, resten i de mere ydmyge kvarterer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-15 17:36

Det nærmeste jeg kan komme i tanker om i forbindelse med heste og spegepølse,
er Mongol høvdingen Djengis Kahn, hans soldater lagde hestekød under sadlen,
og efter et par dage var det mørt, det har Ungarn indvandrerne, derude fra, måske arvet?

Den næstbedste spegepølse er en tysk Edel Salami, men den bedste er en Ungarnsk Salami.
Jeg vil, uden at kunne bevise det, tro at de første spegepølser stammer øst for/fra Volga...

Jeg kommer gerne med, hvor du kan købe verdens bedste spegepølse.
Ungarnsk, måske ikke længere fra en hest, men den smager himmelsk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-04-15 20:02

Djengis Kahn, den ridende kødhammer

Fortæl endelig om hvor man kan købe den ungarske spegepølse, det hænder jo man kommer til Sønderjylland og Tyskland!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-15 09:37

Vi køber den hos City i Flensborg.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-04-15 14:49
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-04-15 15:27

Vi er enige om at spege kød og pølse - er saltning og lufttørring senere (har jeg læst i et af de mange links fra denne tråd) begyndte man også at ryge kødet, ase-troende siger at dette var datidens konservering af kødet der medbragtes til de årlige udflugter til York og andre britiske steder. Heste spege pølser må da så have været med i delikatessekurven.
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-15 18:24

Det er vist mere speget end det er røget, jeg var ikke klar over forskellen.
Men bortset fra det vil jeg gerne kommentere både hestekød og indmad.

Som barn fik vi ofte hestekød, vor lokale slagter havde et skilt: "Heste kød fås i dag",
og så lavede min mor lækre hakke bøffer, syntes jeg dengang, i dag synes jeg det er for sødt?

Og så når vi slagtede fik vi både blodpølse og frisk lever, noget vi elskede,
men vi havde jo nok mest fået bævre flæsk mange vinter dage forinden.

Blodpølsen var god nok på førstedagen, men når man så fik den i skiver med sirup på,
dagen efter, det kan/kunne jeg godt undvære.

Og vi fik heldigvis ikke nyrer, men det fik vi for nylig på en gourmet restaurent i Berlin.
Jeg kan måske finde frem til adressen, hvis nogen vil ofre en formue på noget rigtigt dyrt,
der dog ikke smagte af pis, efter hvad de andre sagde??

Jeg havde forsket i menyen, bestilte en rigtig bøf, og blev nedstirret af tjeneren.
De efterfølgende dage måtte vi spare på diverse discount spisesteder...

Engang troede jeg at indmad var sundt, men nu ved jeg, at det er der at
affalds stofferne ophobes. Så ikke mere plumbo lever til mig og slet ikke nyrer.

Og så håber jeg at den pragtfulde ungarnske spegepølse jeg køber i city,
hverken er med hestekød eller indvolle???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-15 11:05

Salami er krydret og lufttørret i det tørre italienske klima
Den oprindelige danske spegepølse er saltet og tørret i røg med mindre andel af krydderier end pølser fra de sydlige lande
jeg ved godt at salami og spegepølse af mange bruges i flæng om den samme pølse

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-04-15 14:04

Hvor ligger "City" i Flensborg?

Har forsøgt at Google, men får ikke nogen relevante resultater.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-04-15 14:12

http://www.citti.dk/ er den rigtige!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-15 14:34

Ja det er rigtigt, lettest at køre over Kruså og tage den indre ringvej 200,
drej til højre i næste afkørsel efter Harislee, hvor der står City Markt til højte og Exe til venstre.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 25-04-15 13:25

Tak for svaret vagnr.
Det er umiddelbart ikke så nemt at få oplysninger vedr. hestekød i spegepølse!
MV2

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-04-15 13:29

Selv tak, modersvilje, hesten som mad er stedmoderligt behandlet her i landet