/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Et spark i løgsovsen
Fra : lgs
Vist : 583 gange
300 point
Dato : 07-04-15 23:33

Som vi nærmer os 16. april og den royale fødselsdag mærker man mere og mere en påtrængende røgelsesduft (for nogle -stank) – melder mig gerne som en af dem, der synes stank er ordet.

”gøre oprør mod eller sætte spørgsmålstegn ved vedtagne normer”

Således udlægger en anerkendt ordbog overskriften for dette indlæg, som også gerne skulle være et spørgsmål, nemlig:

Er det ikke på tide, at vi som nation ganske langsomt begynder at overveje rimeligheden af at opretholde en institution som kongehuset ud i det uendelige?

De nuværende voksne medlemmer, ingen nævnt ingen glemt, er jo så erhvervsskadede, at de selvfølgelig skal fortsætte deres tid ud.

Men hvad med at vedtage, at alle ikke-voksne medlemmer får at vide, at deres fremtid ligger uden for de rammer, deres forgængere har levet i. Disse ikke-voksne får dermed muligheden for som alle andre i samfundet at skabe deres egen tilværelse uden de nedarvede privilegier - og -pligter, vil mange straks tilføje.

Det krymper sig i mig, hver gang jeg ser underdanigheden folde sig ud, hvorend de royale træder frem for folket. Det er absolut ikke alene de royales skyld – måske kunne det endda tænkes, at de gerne så sig behandlet som alle andre, såkaldt almindelige mennesker uden den tåkrummende servilitet, disse såkaldt almindelige mennesker forventes at udvise.

Hvad vi skulle have af statsoverhoved i stedet giver mange af blot de andre europæiske stater jo aldeles udmærkede eksempler på fra Schweiz til Island.

Det hele kan koges ned til om vi ønsker naturlig værdighed – for ALLE PARTER.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 300 point
Dato : 08-04-15 00:45

Ja, jeg synes også at det er ved at være kvalmende - ikke bare for mig, men også for de "udstillede" personer. I grunden er de jo bare på en forhøjet overførselsindkomst men al den bukken og skraben omkring personerne hører imho (in my humble opinion) forgangne tider til. Det blå blod er jo efterhånden fortyndet så meget - og gudskelov for det, at man ikke længere kan skelne individerne fra os med rødt blod. Men er det ikke os der skaber og fastholder virakken ? Jeg tror at mange mennesker i periferien af de kongelige føler sig mere kongelige end inderkredsen. For slet ikke at tale om, hvor mange af vore ugeblade der måtte dreje nøglen om uden konge- pardon, dronninge-og kronprinserøgelse.
C'est la vie
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-15 01:18

Citat
Er det ikke på tide, at vi som nation ganske langsomt begynder at overveje rimeligheden af at opretholde en institution som kongehuset ud i det uendelige?
det er overvejet i mange år og emnet vil helt sikkert blive taget op med mellemrum fremover, indtil videre der er flertal blandt os danskere for at bevare kongehuset, og vi har demokrati og ytringsfrihed så derfor kan du som modstander godt komme med et lille bøvs
Hilsen fra en royalist
Hvad skulle vi dog med en korrupt præsident?
Næh Dronning Margrethe er en udmærket statsoverhoved eller kransekagefigur om du vil og Kronprinsen vil helt sikkert blive en god konge.
Verden er i konstant bevægelse og kongehuset er ingen undtagelse, de unge royale personer vil sikkert ikke få samme funktion som deres forgængere, helt generelt er vi godt tjent med regenter som gennem hele deres opvækst er blevet forberedt til jobbet i stedet for en valgt uduelig politiker, vi har en dygtig kongefamilie som mange ude i verden misunder os

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-04-15 09:09

Længe leve kongehuset, lad det bestå i mange, mange år.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-04-15 09:15
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-04-15 13:41

Citat
Længe leve kongehuset, lad det bestå i mange, mange år.

Så sandt som der er sagt - alternativet er da ikke til at tænke på...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-15 14:46

Citat:

Længe leve kongehuset, lad det bestå i mange, mange år.

Ja det siger jeg også.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 08-04-15 18:01

Kongehuset repræsenterer Danmark på fineste vis, og det har Dronning Margrethe gjort i al den tid hun ha været dronning.

Og Kronprins Frederik er jeg helt sikker på han vil følge i sin mors fodspor på fineste vis.

Sidst og ikke mindst, så piver vi over hvad Kongehuset koster os hvert år, men tænk på hvor stort et arbejde de egentlig gør.

Og havde vi en præsident ville en sådan nok ikke være billigere i drift, og så var det heller ikke sikkert kvaliteten altid ville være så god som den Kongehuset levere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 19:26

´Huset´ er vist noget af det sidste Danske vi har har tilbage i lille ´multi danmark´ og bør bevares = selv om Kongehuset efter hånden også er godt udvandet, angående ´blåt´ blod.
Også fra en Kongetro undersåt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 08-04-15 20:20

Jeg vil da hellere end gerne give en skilling til kongehuset,det er nok at foretrække frem for eks.græske tilstande.Jeg tror også,at hun sammen med repræsentanter fra industri og erherv sælger ganske godt.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 09-04-15 18:02

Tak for svaret ingelein og for at have forholdt dig til mit spm.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-04-15 18:34

Citat
Således udlægger en anerkendt ordbog overskriften for dette indlæg, som også gerne skulle være et spørgsmål, nemlig:
Er det ikke på tide, at vi som nation ganske langsomt begynder at overveje rimeligheden af at opretholde en institution som kongehuset ud i det uendelige?
Sådan lød dit spørgsmål, så vi var mange der svarede på det sikkert ikke i den retning du ønskede det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-04-15 20:49

Nu har jeg jo fået de 300 points, så jeg prøver på at overtale min mand til at lade være med at købe BILLED BLADET fremover. Ofte tænker jeg som den hedengangne chefredaktør for ugebladet HJEMMET, Kaj Dorph Pedersen, som havde tæft for at skabe ugeblade, som kunne sælge. Hans ide var: Om halvdelen af bladets indhold skulle læserne sige: "Bare det var mig" - om den anden halvdel: Godt det ikke er mig.
Når jeg ser billederne af kongehusets medlemmer tænker jeg begge dele sammen - og er glad for at jeg bare er
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-04-15 18:20

Undskyld jeg kommer "sent ind i debatten". Men har ligget på sygehus.
For engangs skyld,er jeg meget uenig med ingelein.

Jeg er derimod helt og aldeles enig med o.v.n.,og mange "under" ham.
Vores kongehus,er jo (heldigvis) utroligt populære. En præsident?????? Helt ærlig...kunne i tænke jer Mogens Lykketoft,i den rolle. Eller for den sags skyld,andre af de snyltere der sidder i Folketinget. Nej vel. Måske en Advokat,eller fagforeningsformand. Ville det være bedre??? Jeg gyser ved tanken.

Er det de Italienske eller Franske præsidenter,der er jeres forbillede??? Mafia medlemmer og skørtejægere. Vel bekomme.

Se lige på Præsidenter ude i verden. Afrika,Asien,mellem Amerika. Er det noget at samle på???
Citat
Hilsen fra en royalist

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-04-15 18:46

Hej Mosebaek
Du har ikke læst, hvad jeg skriver: Synes nærmest at det er synd for de kongelige at der er al den virak omkring dem. Jeg er kun imod den bukken og skraben, som mange - især dem der omgiver kongehuset begiver sig ud i. Har lige læst Helle Stangerups sidste bog. Heller ikke hun kan lade være med at "prale" af sit bekendtskab med kongehuset. Hun har gået i skole med HM Dronning Margrethe.
Og så vil jeg da også lige prale lidt: Jeg har faktisk designet en strikket sweater til HM Dronning Margrethe - http://strikinge.blogspot.dk/2010/04/en-dronningebluse-anno-1986.html
I embeds medfør har jeg også arrangeret et par arrangementer med kongelig deltagelse. Jo, jeg ved skam godt, hvad det koster og hvor meget virak der er omkring et besøg af de kongelige. F. eks. ved en begivenhed, hvor "Hamborg møder Danmark", var HK Prins J og Alexandra inviteret til åbningsfesten som fandt sted på Trapholt museet. Alt blev lukket og vi andre måtte sidde en time før de kongeliges ankomst - sådan er reglerne. Hm..........
Ingelein