/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vorterod som bunddække
Fra : svendgiversen
Vist : 691 gange
52 point
Dato : 05-04-15 16:42

Jeg har nu i tre år forgæves forsøgt at få noget til at gro og holde på lerjorden oven for huset.
Nu er der kommet noget helt af sig selv, enten fra naboen eller kirkegården ovenfor.

Selv synes jeg godt om denne plante med de smukke gule blomster, men det gør min kone ikke,
hun bekæmper den sogar med roundup, når jeg ikke ser det, i vor økologiske have.

Er der noget forkert i at en smuk vild plante nu optræder som bunddække?

Og, da den lynhurtigt har bredt sig, vil det kunne give problemer fremover, også nedenfor??

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 62 point
Dato : 05-04-15 17:06

Sgu lidt af en djævel, glemmer man nogle rodstumper gror de bare op igen lige som kvikgræs.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/531.html

Lav en indhegning og få fat i et par grise så de kan tryne rødderne op og æde dem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-15 18:51

Vorterod kvæler alle andre små forårsblomster og forsvinder igen i løbet af april så der er ikke megen bunddække i den ud over marts og april hvor den dækker det hele hvis den får lov at gro vildt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-15 20:13

Vorterod er en udmærket bunddækker. Den trækker sig diskret tilbage, når alt det dyrebart indkøbte skal op af jorden. Jeg kender den fra for 60-62 år tilbage, hvor jeg importerede den. Min mor forvekslede den med vortemælk, som gav eksem, og prøvede at bekæmpe den. den er hårdnakket og uskadelig.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-15 09:46

Tak for svaret LuffeA.

Jeg må så give min kone ret, den breder sig, nu også neden for skrænten.