/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
pletter på linolium
Fra : lham
Vist : 618 gange
200 point
Dato : 01-04-15 07:25

spildt koncentreret kautisk soda blanding på linoliumsgulv.
Resultat :grimme gullige pletter der ikke lige sådan lader sig vaske af.

Er der nogen der kender proceduren for at fjerne pletterne så gulvet kommer tilbage til sit oprindelige udseende ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-04-15 09:01

Det er nok snarere et vinylgulv, du har at gøre med. Linoleum ville sandsynligvis være forsvundet.
Prøv med syre, eddikesyre et godt bud: Hæld fortyndet ud og dæk en dags tid med køkkenfilm ("Vita Wrap"). Vurder resultatet, prøv evt med ufortyndet. Neutraliser efter behandlingen med blid sæbevandsbehandling og rent vand til sidst

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-04-15 09:38

det er 100% sikkert et linoliumsgulv. Fik straks afvasket pletterne med vand flere gange men skaden er der stadig.
Vinyl og linolium behandles jo helt forskelligt så pbp-et : dit forslag er nok lidt for skrap en behandling til linolium.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-04-15 10:46

Du har ret. Jeg er bange for, det er et ex-linoleumsgulv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-15 09:23

Salmiak spiritus giver lige som kaustisk soda OGSÅ pletter på linoleum har jeg erfaret

Det eneste der var at gøre var ugentlig vask med PROBAT:

https://mediqdanmark.dk/katalog/forbrugsvarer/kontorogkoekkenartikler/rengoering/probatnatursaebe/3345202

Tålmodighed er en dyd. Det tog næsten et år før 'pletterne' var gået helt væk!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-04-15 12:21

Citat
Det eneste der var at gøre var ugentlig vask med PROBAT:

Linoliumsgulvet har efter instruktion/anbefaling mindst siden 1972 været rengjort efter "sæbespånenmetoden"

har nogen erfaring med om Probat virker bedre end "sæbespånemetoden " ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-15 13:03

NEJ... lham.
Du har helt ret: PROBAT er bare nemmere håndtérbart end sæbespåner.
Med sæbespåner tager det nok også mindst et år, at 'udviske' pletterne.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-15 13:07

Ps. Det (lys blå) linoleumsgulv jeg nævnte blev lagt i 1968 ...
..og er altid blevet vasket efter: "Sæbespåne metoden" ..indtil jeg 'overtog' i 2003.

'Skaden' skete i 2012 ..og gik 'væk' i 2013.
TÅLMODIGHED ...som sagt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-15 14:42

Jeg har en gang reddet et linoleumsgulv efter skrappe vaskemetoder, men det var ru og falmet over det hele.
Jeg vaskede det hele i sæbevand, to gange i rent vand, en gang med fortyndet eddike, og efter tørring fik det hele en gang koldpresset rå linolie. Da jeg forlod huset efter 1½ år, var det stadig ganske nydeligt at se og mærke på, men om der var misfarvninger til at begynde med, ved jeg ikke. Det har i givet fald været hele gulvet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-04-15 07:19

Citat
fik det hele en gang koldpresset rå linolie.

var det påførsel med pensel og så fjerne overskydende efter 20 min. , som feks ved køkkenbordstræoliebehandling ?-eller hvordan gjorde du ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-15 08:24

Ja, cirka sådan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-15 09:45

Vor trappeopgang som huset er 'født med' i 1931 er linoleums belagt med stødtrin i messing.

Det bliver oliebehandlet hvert 5 år ...og ser ud som nyt ...i en ikke særlig køn, men praktisk brun farve.

Linolien bliver påført i tyndt lag med klud, trækker i et døgn (..med behørige advarsler om 'Glat gulv')

..og vaskes så som normalt ...en gang om ugen.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 11-05-15 06:41

Tak for svaret molokyle.
Har nu på 3. uge i fritidshuset behandlet med 30% eddike hver 3. dag ( afvasket efter 20 min ).
Pletterne bliver mindre , men ja det går langsomt
Tålmodighed er en dyd-og så kan man man jo også bare se fremad/opad i stedt for nedad :)