/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Roundup
Fra : jensviggo
Vist : 959 gange
50 point
Dato : 20-03-15 06:55

Snart får vi jo forhåbentlig sol og sommer, og dermed en masse uønsket ukrudt i vores haver. Men hvordan er det nu det er med blandingsforhold med Roundup/Glusofat. Har en 5 liter havesprøte. Hvor meget skal der i af Rounduo/glusofat. (blandingsforhold)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-15 07:06

Har du prøvet haveredskaber ?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 20-03-15 07:42

Det står som regel på flasken,men prøv med 1:20,det plejer jeg at gøre.En overdosering gør det ikke bedre !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-03-15 08:07

Så vidt jeg husker skal der 2½ % i vandet, men det står på dunken.
Så til 5 liter vand skal der bruges 125 mi.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-15 10:17
Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-03-15 13:18

INDEN du tager Roundup i brug, skal du måske overveje at sælge hus/have. Min tidligere nabo var (også) en "gal sprøjter". og når "mine" fugle havde unger i rederne døede ungerne dagen efter at der igen var sprøjtet.
Som Erhardt Jacobsen engang udtalte: "Køb ALDRIG en have, der er større end konen kan klare ALENE"

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 20-03-15 14:21

Citat
Hvor meget skal der i af Rounduo/glusofat. (blandingsforhold)
hvilken koncentration har den glyphosphat du har, det skal vi vide før du kan få et ordentlig svar.
Men som de andre skriver: Det står på flasken eller dunken og du får intet ud af at overdosere andet end at forurene omgivelser og grundvand, hvis du sprøjter for meget på planterne så svider du bladene uden at planten går ud, meningen er at glyphosphat skal optages og transporteres rundt i planten for at få den ønskede virkning som kan ses efter 3-7 dage efter hvor lange rødder planten har.
Fugleunger dør ikke af at planter bliver sprøjtet med Roundup, det må have været et andet middel som blev brugt hos Guild's nabo

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 20-03-15 14:32

Mange gode indlæg tænker over det, måske bruger jeg ukrudtsbrænder til de store arealer, det har jeg gjort tidligere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-03-15 16:32

Citat
Mange gode indlæg tænker over det, måske bruger jeg ukrudtsbrænder til de store arealer, det har jeg gjort tidligere.

Tja det er også mere "CO2 venligt"

Min far gav den altid en extra "squiz" af den ufortøndede roundup når han blandede-det er dumt og sikkert også ulovligt og det virker ikke bedre end det fabrikantoplyste blandingsforhold.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-03-15 19:47

Citat
Mange gode indlæg tænker over det, måske bruger jeg ukrudtsbrænder til de store arealer, det har jeg gjort tidligere.
Kommunerne har fået besked på at skrotte gasbrænderne og gå over til det miljø-rigtige middel = Round Up.

I "gamle" dage så man horder af "Ung I Arbejde" strø vejsalt mod ukrudtet rundt om på kommunale gader og stræder. Her kunne man virkelig tale om, at der var fare for forurening af grundvandet.
Det sker næppe med Round Up.

Yes, det var bare det jeg ville. Hej!

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 21-03-15 05:54

Tak for svaret o.v.n..