/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
hvilke brille glas bør man vælge
Fra : mabou
Vist : 930 gange
50 point
Dato : 04-03-15 08:11

hej.

Jeg købte for 1 år siden nogle briller, da jeg havde fået nedsat syn.

Da det var mine første briller vidste jeg ikke bedre og købte de dyresteglas til ca. 1300 kr pr stk. dvs ca 2600 kr for glasene alene.

jeg vil nu ud og have nye briller og søger derfor nogle råd fra folk der selv bruger briller.

Er der stor forskel på de billige glas og de dyreste glas?

hvilke glas bør man købe?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-03-15 09:08

Det gælder sandelig også for briller: Man får det man betaler for. Det er sjældent at ens syn forandrer sig så meget på et år at der er behov for nye briller allerede, medmindre du har en meget speciel øjensygdom. Brilleglas med glidende overgang koster omkring 5.000 kr pr. glas! er det ikke bare sådan at du gerne vil skifte brillestel? prøv i så tilfælde at finde et stel,som dine glas kan tilpasses til........... jo dyrere briller ..... des dyrere glas.
ingelein
PS. Den nævnte pris gælder for Zeiss glas -nogen af de dyreste. i min alder (70 plus) har jeg behov for nye briller hver 4 - 6. år

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 04-03-15 09:13

Jeg er en ung 26 årig gut det hurtig bliver træt af tingene.

Så ja det er korrekt at det egentlig er pga. stellet jeg skal have nye briller.

De stel jeg har fundet er større end dem jeg har nu og jeg kan derfor ikke bruge mine glas igen.

nu kan jeg se du skriver 5000 kr for glas.

det var godt nok dyrt.

da jeg skrev de dyreste, så mente jeg de dyreste alm glas i fx nytsyn.

med det mener jeg kan det betale sig at købe dem til 450 pr glas i stedet for dem til 1300 pr glas.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 04-03-15 09:59
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-15 10:02
Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-03-15 10:36

Det som er med til at gøre brilleglassene dyre, er bl.a. hvor meget de skal være behandlet, som fx refleksfri, tonet, antistatisk behandlet, coated mv.

Vores tidligere briller (for mand/kone) har ligget på ca. 2000-2500 kr. for stel og ca. 5.000 kr. for to glas. Vores sidste briller for to år siden kostede godt 10.000 kr. pr. brille, hvoraf den 8.500 kr. var for to glas. Vi har båret briller i mange år begge to, og vi har ikke kunne konstateret forskel i glassene, om de var dyre elle billigere. Næste gang bliver det glassene til 5.000 kr. for begge glas igen. Vores erfaring er, at vi ikke har fået en bedre kvalitet på de dyre glas, end de tidlegere billigere glas.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-15 12:42

Når du er så ung behøver du sikkert ikke briller med blød overgang.

Selv smadrede jeg mine gamle briller for 6-7 år siden, lige før jeg skulle på ferie,
jeg havde så ikke tid til at lede efter billige alternativer, men købte nye hos Synoptik.

Lette titanium briller med blød overgang, coated med indbyggede solbriller,
og korrektion på det ene glas, til over 8000 kr.

Modsat min kone der køber billige briller til under 100 kr,
som supplement til hendes kontakt linser.
Jeg har sagt hun skal overveje en total løsning med rigtige briller der dækker begge behov.

Næste gang vil jeg overveje at købe i Flensborg ikke så lagt herfra,
du behøver jo ikke at tage helt til Berlin for at spare.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-03-15 13:18

Igen: Fra en bestemt styrke bliver billige glas så tykke som flaskebunde. Dyre glas er meget, meget tyndere - og det betaler man for. Samtidig har glasset, som i mit tilfælde ikke er glas, men plastik - og det er det for de flestes vedkommende, selvom man kalder skiverne for glas.
Glas med glidende overgang fåes også i forskellige priskategorier, afhængig af hvor stort læsefelt man ønsker.
Men jeg kan forstå, at dine briller er rene "forfængelighedsbriller" - eller i hvert tilfælde skiftet. Hvis du altså skal have nye briller og glassene ikke er for tykke/tunge - vælg de billige! - eller kontaktlinser.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-15 21:29

M.h.t. brillestel kan det godt betale sig, at være obs på optikernes udsalg.
De sidste to gange jeg har fået nye briller har jeg valgt nogle dyre stel til ca. 3.000 kr., men jeg har kun betalt ca. 1.500 kr. for dem.

Når man betaler 5.000 kr. pr. brilleglas lyder en besparelse på 1.500 kr. måske ikke af så meget, men hvis glassene tilsammen "kun" koster 2.600 kr., så bliver det jo mere end 1/4 af den samlede pris.

Nogen påstår, at Louis Nielsen er billigere og lige så god som de andre optikere, jeg har svært ved at gennemskue det, men hvis du endnu ikke bruger flerstyrke-glas, så kunne det måske være en mulighed.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-03-15 21:55

Hej -
Jeg har 4 hold briller i brug. 1 par med Zeiss glas, glidende overgang (bifocale) stort læsefelt. 1 par briller beregnet til at arbejde ved PC'en - = ca. 60 cm afstand. 1 par til håndarbejde, som er så tæt på som 30-40 cm til helt fine ting og et par solbriller med styrke.
PC briller og håndarbejdsbrillerne får jeg lavet hos Louis P, når de har udsalg. De laver nemlig ikke glas i ens egne gamle stel. Det siger måske også lidt om hvor avancen ligger. Men de er billige!
Ingelein

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 04-03-15 23:01

Jeg har handlet Briller hos Louis Nielsen, lige siden han startede i Ålborg, har altid været tilfreds, bortset fra første gang jeg fik glidende overgang, men det er heller ikke alle der kan vænne sig tl det, så fik jeg bare nogle andre uden beregning.
Nu bruger jeg afstands brille med læsefelt i, og for arbejdets skyld med slid på glasset, bruger jeg rigtig glas, det tåler plast ikke.
Jeg får alt i jeg kan få, god stel, antirefleks, solskift, men de kostede da kun 2600 kt.-, de er altså noget billigere hos Louis. Louis Nielsen har jo lige det unge mennesker vil have. Jeg er selv en ældre vanskelig kunde, dem har de også til.
Skal du kun bruge enkelt styrke er det da noget billigere.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 05-03-15 09:52

100 tak for alles jeres kommentarerg

jeg har måske ikke udtrykt mig særlig klart.

min styrke er kun på - 1 og -0.75

så det er "alm glas jeg skal bruge"

Som Alka ganske rigtigt skriver, så er det behandlingen af glassene jeg egentlig spørger efter.

med det mener jeg om det kan betale sig at få dem behandlet for refleksfri, tonet, antistatisk osv?

Et andet spøtgsmål

kan se der er en der nævner kontaktlinser.

nu er det sådan at jeg er en bangebuks og ikke tør putte kontaktlinser i mine øjne.

Men er det noget i kan anbefale frem for brilelr?

hvad er folks mening/ erfaring omkring linser

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-15 10:21

Citat
med det mener jeg om det kan betale sig at få dem behandlet for refleksfri, tonet, antistatisk osv?

Hvis du kører bil, så er det så vidt jeg ved en god idé med refleksfri.
Om du har brug for tonet må du nok selv vurdere. D.v.s. at glassene bliver mørke når du kommer ud i sollys.

Citat
hvad er folks mening/ erfaring omkring linser

Min optiker forsøgte at lave kontaktlinser til mig sidste år, men efter flere forsøg måtte vi erkende, at det ikke var en god løsning.
Jeg har brug for læsefelt og har bygningsfejl, så vidt jeg forstod, så var det min bygningsfejl, der gjorde, at det ikke kunne lade sig gøre.
Men jeg syntes ikke det var specielt ubehageligt, at få dem i øjnene.
Optikeren sagde endda, at jeg var en af dem, der var nem at sætte linser på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-15 11:08

Min kone bruger kontaktlinser, som hun supplerer med billige briller,
hun har flere gange haft problemer og gik uden kontaktlinser men med dobbelt briller i januar.
Jeg har foreslået at hun får begge dele erstattet med rigtige briller, der dækker det hele.

Jeg havde engang solbriller med styrke, nu er jeg glad for at mine briller bliver mørke i sollys,
og teknikken er stærkt forbedret på dette punkt, tidligere var det mørkt for længe
når man kørte ind i en tunnel.

Og ja, de skal være couted ellers ridses de når man pudser dem, eksempelvis med en serviet.

Da du er så ung, kan du sikkert nøjes med briller, der kun koster det halve af mine,
man får det man betaler for, og briller her syd for grænsen er billigere end selv hos Louis N.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-03-15 11:45

Citat
Som Alka ganske rigtigt skriver, så er det behandlingen af glassene jeg egentlig spørger efter.
med det mener jeg om det kan betale sig at få dem behandlet for refleksfri, tonet, antistatisk osv?

Ja, det er helt klart en fordel, med de overfladebehandlinger. Dem vil vi ikke undvære.

Louis Nielsen? Efter seks mdr. fik min kone pengene tilbage, da de ikke kunne virke tilfredsstillende. Efter 9 mdr. måtte jeg have nye briller igen. De havde åbenbart "målt forkert". Når Louis Nielsen ikke sætter glas i en gammel brille, er det for di de vil sælge nye stel og glassene bliver lavet i England.

Vores tidligere optikker - som desværre er død - "Optikerne fra Stenvad" lavede fantastiske briller og til en billig pris. Aldrig problemer med service! Ham savner vi.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 05-03-15 22:37

mange tak for svarene allesammen

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 05-03-15 22:38

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 16-09-17 15:18

Vælg anti-refleks fra, det er dyrt og kan godt skalle af. Og vælg hard-coatning til for mindre ridser.