/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El, gas eller olie opvarmning
Fra : o.v.n.
Vist : 992 gange
200 point
Dato : 01-03-15 19:03

Når nu man som jeg bor i et gammelt hus og halmfyret ikke helt kan klare opvarmningen i koldt blæsevejr, så vil jeg købe en ekstra varmekilde men hvad er billigst i brug.
En el varmeblæser - nemt kun at skulle trykke på kontakten for at få varme men vistnok dyr i drift, det er lidt vanskelig at regne ud hvad varmen koster med alle de forskellige afgifter
Eller en oliekamin - lidt dyrere i indkøb men så er alle afgifter på brændstof betalt
Eller måske en gaskamin?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-15 19:05

Jeg går selv ind for en gaskamin. Det er billigere end en oliekamin da varmeeffekten er bedre ved gas end olie ifølge producenternes hjemmesider.

Så er en gaskamin/gasovn billigere i anskaffelsen end en oliekamin.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-03-15 19:17

Uden tvivl en gasovn med 3 "programmer"!
Jeg har selv en sådan i en piv-utæt skovhytte. 15-20 minutter på program 3 og hytten er opvarmet.
Hold øje med BILKAs tilbud.
Jeg har 2 flasker, så jeg har en tom, når der er tilbud.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-15 19:20

"Program" 1 er blæser, 2 er et ekstra varmelegeme på typisk 750Watt og 3 er et yderligere på 750 Watt i alt 1.500 plus varmen fra gassen.

Jem & Fix har god en lige nu.

Jeg har også 3 flasker.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-15 19:20

De 2 ekstra varmelegemer er på el. så det trækker lidt på måleren.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-03-15 19:43

Hvis du har adgang til skorsten,hvorfor køber du så ikke en brændeovn.Vi fyrer udelukkende med træbriketter,som opvarmer hele huset (140 kvm.) Vores udgifter til varme er ca.7.500,kr.pr år.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 01-03-15 19:55

Flaskegas har en brændværdi på små 13 kWh. En ombytter kan skaffes for 200,- dvs 1,40 kr/kWh. Da du ikke har aftræk, er der ingen tab den vej. Elkaminen koster ca 2,1 kr/kWh
Petrolem ligger lige under 10 kWh/kg og 20 kg koster 390kr dvs 1,95 kr/kwh

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-03-15 20:12

Jeg har kørt med både gas og olie (ikke samtidig) kunne bedst li olie som afgav mindre vand (lavere luftfugtighed). I dag køre jeg med en varmepumpe som jeg er meget glad for.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-15 20:15

Og når du har en varmepumpe, så fjerner den vanddampen fra gas.

En oliekamin må også afgive vanddampe.

Vi har også en varmepumpe men supplerer varmen med gas.

Det er billigere end en oliekamin, som også påpeget ovenfor, så vi har en relativ luftfugtighed på 39%, hvilket er ret lavt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-15 20:24

En varmepumpe fjerner kun vand når den køler. Altså ikke om vinteren. Varme fra sådan en koster normalt ca 0,50// kWh hvis det er en af de gode.

Langt klogere er det at thermografere og så ordne huset, så det er mindre vindfølsomt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-15 20:27

Det kan godt være, men luftfugtigheden er lav, trods gasovnen.

Det er en udestue med glasvinduer, så det hjælper nok ikke at termografere, selvom det er højeste energiglas

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-15 20:33

Citat
Varme fra sådan en koster normalt ca 0,50// kWh hvis det er en af de gode.
en varmepumpe er ikke blandt mine overvejelser lige nu, den er alt for dyr i indkøb.
Det ser ud som om det bliver en gasvarmeovn jeg vil bruge de få dage om året (vinter og blæst)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-15 20:38

Det er svært at svare på, når du ikke skriver hvor ofte/meget ekstravarme du har brug for!

Er det sjældent, og ikke så meget ekstravarme, du skal have, ville jeg vælge en elradiator/blæser, billig i anskaffelse, dyr i drift!

Flaskegas/olie er billigere i drift, men dyrere i anskaffelse, så det er næste trin.

Brændeovn er endnu dyrere i anskaffelse, sikkert billigst i drift, men kræver mere pasning, lidt som et blebarn om natten

Dyrest i anskaffelse, men fornuftige driftsomkostninger, og næsten vedligeholdelsesfri, er en god luft/luft varmepumpe!

Man kan self også gå den anden vej, isolere mv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-15 21:22

Det bliver ikke en brændeovn hvis det blev så skulle der bygges skorsten, jeg har allerede halmfyr, og det er kun når varmen fra halmfyret ikke helt er nok at jeg vil have mulighed for lidt ekstra varme, cirka 10-20 dage hver vinter når det enten er meget koldt og blæsende eller den halmballe jeg har åbnet for ikke brænder hurtig nok, det kan ikke ses uden på ballen om den er presset meget kompakt = brænder langsom eller om der er luft imellem lagene = brænder godt

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-15 23:01

Tak for svaret 3773. tak for økonomi oplysninger.
Tak til alle for hjælpen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-15 23:02

Det var samme svar jeg gav - først!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-15 23:13

Ja Bille, bortset fra du ingen priser gav. Og det var det økonomiske overblik man efterspurgte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-15 23:19

Iøvrgt kan bioethanolpejsen tilføjes som den dyreste. Sølle 6,3 kWh/l og en literpris på mindst 18 kr bringer prisen pr kWh op på 2,85 og opefter. Altså dyrere end direkte el.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-03-15 23:22

Hej o.v.n.
Den omtalte varmepumpe er først kommet til efter de 2 andre var afprøvet, så der var kun en varmekilde i udestuen af gangen.
Jeg forstod godt at du skulle bruge supplerings varme når det blæste, så varmepumpen var ikke et forslag.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-03-15 11:13

Har lige slidt varmepumpe(luft til luft) nr. 1 op, det ha været en rigtig glædelig begivenhed at have den i godt 10 år, Så den er straks blevet erstattet af en ny, som e endnu mere energieffektiv.