/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC glemmer tid og dato
Fra : kimpetersen
Vist : 536 gange
300 point
Dato : 01-03-15 11:46

Hej er der nogen der kan hjælpe mig?
Jeg har en Zepto Znote 6625 WD. Jeg tror at det er Bios batteriet der er løbet tør, hvor sidder det og hvordan kommer jeg ind til det, så jeg kan skifte det?
Det skal siges at batteriet er fladt, så den køre kun på strømforsyningen.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-15 12:02
Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-03-15 17:15

Hej Klaudi.
Gid det var så nemt, jeg har taget de små dæksler af i bunden. Ingen batteri at se det jeg har Googlet mig til er at den skal skilles helt ad og det er loddet på motherboardet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-03-15 17:18

Citat
det er loddet på motherboardet

Det er IKKE loddet på bundkortet og hvis ikke min hukommelse svigter helt, så er det under tastaturet du skal kigge.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-15 17:21

Beklager

Det er squ heller ikke de rigtige billeder jeg har linket til til det er jo til en 6224

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-15 17:27

Der er os nogen der mener det sidder under TurboMemory kortet,
så er det bare lige med hvor det sidder!?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-15 12:04

Du smider den ikke væk vel. ?
Den passer fint til min samling af Zepto'er
Jeg har 3 stk som ikke ligner din eller hinanden.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 03-03-15 15:43

Nu har jeg haft den helt skilt ad (næsten), men ikke fundet noget knapbatteri. Jeg pillede alle de skruer ud som jeg kunne finde. Jeg har samlet den igen og kun fået 1 skrue i overskud den starter godt nok op og når den fanger nettet stiller den jo selv tid og dato. Nu ser jeg tiden an.

Eyvind jeg skal nok huske på dig, hvis den ikke kan bruges. Jeg havde nemlig lige givet den væk og fejlen blev opdaget da hun fik den ud efter jeg haft den stående over 2 år ubrugt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-15 16:11

Det batteri kan have flere former - men fælles er to ledninger med et stik i den ene ende.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-03-15 16:17

Citat
men fælles er to ledninger med et stik i den ene ende.

Det behøver der jo ik' nødvendigvis at være, især ik' hvis det sidder på MB,
det vil blive noget frygteligt roderi

Men det må da for faen være der et eller andet sted!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-15 16:30

Klaudi - du kan da huske da jeg satte nyt knap batteri en Comp.
Knap batteri med ledninger som jeg forsøgt at lodde.............der var ledning og stik.
Jeg købte et nyt med ledninger

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 03-03-15 18:09

ja det er ikke altid man skal søge en logisk opbygning på elektronik.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-03-15 18:17

Citat
Klaudi - du kan da huske da jeg satte nyt knap batteri en Comp.

Ork ja det kan jeg godt huske,

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 03-03-15 19:16

Nu fandt jeg det, det var en IBM bærbar hvor jeg skiftede batteri.
http://peecee.dk/upload/view/338480
Som var pakket ind i en lille plastpose

Jeg har også set noget batteri som var en lille sort klods.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-03-15 22:07

Hvo'n er det gået, har du fundet batteriet!?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-03-15 17:34

Nej jeg har ikke fundet batteriet med mindre at det var den firekantede plast "pakke" der lå med to ledninger ud, så kunne der være mere 2016 knap batterier i.
Den nye bruger kan godt leve med at en skal have fat i nettet før dato og klokken passer, så længe at den starter op og virker.
Så Eyvind får pointene da han nok kommer nærmest. Og så må jeg se hvad der ske om den dukker op hos min igen og ikke virker.

Godkendelse af svar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-03-15 17:35

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-03-15 18:02

Citat
Nej jeg har ikke fundet batteriet med mindre at det var den firekantede plast "pakke" der lå med to ledninger ud, så kunne der være mere 2016 knap batterier i.

Så har du jo fundet det, det er da 99% sikkert det!
selv tak!