/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor..?
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 790 gange
100 point
Dato : 28-02-15 20:17

Den 14-02-2015 blev Danmark udsat for muslimsk terror.
2 civile blev dræbt og flere politibetjente blev såret.

Der blev afholdt en mindehøjtidelighed for ofrene - går jeg udfra.

Spørgmålet til Jer, kære Kanduer, hvorfor blev Nationalsangen ikke afspillet og sunget den aften.
Det undrer mig meget.

Det undrer mig fordi Helle sagde: - Vi står fast på en fri og tryg hverdag i et demokratisk kland, og det er derfor, at vi er samlet i aften.

- Vi ved, at nogen vil os det ondt, og vi ved, at der er fanatiske personer, som foragter andres ret til at leve. Det er en trussel, som vi vil forsvare os mod med den stærke, som vokser ud af vores fællesskab. Det er en trussel, som vi overkommer sammen.

Og Vice Statsministeren sagde: - Danskerne er rykket sammen over hele landet i en svær tid. Det er en stærk manifestation.

- Det siger meget om det sammenhold, vi har i Danmark, at vi viser medfølelse over for de pårørende, der sidder tilbage, og at vi viser, at vi ikke vil ændre vores liv efter så forfærdelige en terrorhandling.

Og Pia Olsen Dyhr (SF) Sagde: -Jeg er rigtig glad for at se så mange mennesker i dag, for de konfronterer den her forfærdelige ugerning med tusindvis af hjerter.

- Det her er ikke en politisk dag. Det er en dag, der handler om at mindes de mennesker, der er slået ihjel og beskytte det, der er dansk.

Der blev istedet afspillet en gammel Hippisang, skrevet af Lennon og som handler om lande uden grænser og hvor alle skal rende rundt på en blomstereng, skide skæve og storforbruge pot og ellers lade 2 og 5 være lige....

Som sagt, hvorfor blev Nationalmelodien ikke afspillet og sunget..?
Den havde ellers været passende til lejligheden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-15 21:39

Der er et yndigt land blev sunget i Århus!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-15 21:52

For ikke at ryste mere op i ´hadet´, samt der blev også OPFORDRET til at tænde lys i vinduerne - jeg gjorde, gjorde du.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 28-02-15 21:56

Ja- og mit bibliotek har netop meldt bogen "Der var et yndigt land" klar til afhentning.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-15 22:01

Det glæder mig at Århus gjorde det.
Men jeg fatter ikke, at Hovedstaden ikke gjorde det.

Hvis Nationalsangen ikke bruges ved sådanne lejligheder, hvor hele sammenhængskraften i samfundet er truet, jamen, så er "Der er et yndigt land" jo degraderet til en sportshymne - og Danmark er ikke længere en selvstændig nation.
Det er nu, der er brug for fællesskab og nationalfølelse.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-15 22:03

Citat
tænde lys i vinduerne - jeg gjorde, gjorde du.
Nej, det gjorde jeg ikke......Det ville sikkert også ha' set mærkeligt ud. Jeg bor i Schweiz.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-15 22:17

Citat
Det ville sikkert også ha' set mærkeligt ud. Jeg bor i Schweiz.

Jamen dog? og så går du op Dansk ´hverdag´ også.

Ellers syntes jeg at der var et indlæg med samme ? AT DET SKAL UNDERTRYKKES = noget med børnehaver/skoler.
Og så er Demokratiet røget sig en tur - MERE, ALT hvad de folkevalgte mener > er stik imod hvad stemmerne siger til dem, at gøre - er der forresten ikke snart valg = berørings angst for meninger og følelser.

Men som du er inde på, hvad i alverden skulle den sang til for, den er GOD nok i det daglige men absolut ikke på den dag - og dårligt sunget endda.. men det er så bare min mening.

Accepteret svar
Fra : Reset

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-15 22:33

Jamen, du har jo ret Kaptajn. Det virker som om gamle danske dyder langsomt udfases.
Vi bliver mere og mere ofre for globalisering og fremmed påvirkning.

Om få år må vi vel til Den gamle by i Aarhus for at finde "Det Danmark vi kendte"
Det pisser mig af, at de nyere generationer ikke i højere grad er stolte af hvad vi var,
og hvad vi skabte.

Og så må jeg gå i rette med dig, når du skriver "2 civile blev dræbt og flere politibetjente blev såret."
Der skal stå myrdet i stedet for dræbt. Der er forskel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-03-15 00:48

Citat
Om få år må vi vel til Den gamle by i Aarhus for at finde "Det Danmark vi kendte"
Det pisser mig af, at de nyere generationer ikke i højere grad er stolte af hvad vi var,
og hvad vi skabte.

EKKO.

Stod og skulle hente en pakke ved Posten i dag, og vedkommende der skulle betjene mig kunne ikke høre mig for et par unger der skreg af H TIL, og han spurgte igen og jeg osv - indtil forældrene fik lukket KÆ-ben på ungerne = så var der virkelig RO PÅ BIBLIOTEKET.
Men man bliver ? af det man er oplært ved?
Er selv fra en generation, hvor TÆSK var en daglig begivendhed - og til tider HJALP det, især i skolen = så kunne man sgu holde kæft indtil næste time, eller uge.
Og dengang ´lyttede´ man mere end man svarede læreren = tænk hvis man svarede forkert.

Måske derfor der er noget der ´trods´ alt hedder Hjemmeværn, = gode gamle dyder? som i den forbindelse er VILLIGE til at ofre liv og lemmer for dem der bare sidder og tænker på at komme ned til en BY-BUS = ER DET NU SIKKERT ? venter til en anden dag, hvor der er flere på samme vej.

Men at Danmark som sådan? skal følge indvandreres skikke, havde jeg ikke drømt om for 40-50 år siden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-03-15 00:54

Citat
Men at Danmark som sådan? skal følge indvandreres skikke, havde jeg ikke drømt om for 40-50 år siden.

Og i følge mig?? gik det HELT galt med muren´s fald = alt er åbent for alle/ allah, samt svidel og bedrag.
Ikke mere for mig, men til tider skal skidtet ud, den ene eller anden vej'

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 01-03-15 04:09

Danmark sætter ny rekord i indvandring...

Hver tiende i Danmark har udenlandsk oprindelse.

I 2012 indvandrede 71.739 personer til Danmark. Det er det næsthøjeste antal indvandringer nogensinde og er kun overgået i 2008, hvor ca. 1.000 flere kom til landet.
1. januar 2013 var der således 600.674 personer med udenlandsk oprindelse i Danmark. Det er fire gange så mange som for 30 år siden i 1983.
I forhold til hele befolkningen udgør personer med udenlandsk oprindelse i dag 10,7 pct. mod 3,1 pct. i 1983....

Det er godt nok tankevækkende, at vi på kun 30/40 år har haft så stor en tilvækst på hele 10,7. af udenlandsk afstamning... Hvis tendensen forsætter i samme tempo, er jeg bange for det bliver med omvendt fortegn i det 2100-2200 århundrede... Så er hver 10 dansker og 90% af udenlandsk afstamning....

Men så er det jo dejligt at vi har nogle politikker som passer godt på Danmark..

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-15 14:14

Citat
Jamen dog? og så går du op Dansk ´hverdag´ også.
Ja selvfølgelig går jeg op i - og interesserer mig for mit fædreland. Jeg er født og opvokset i Danmark ,og til december er jeg hjemme igen. Det er planen for nuværende.

Citat
Der skal stå myrdet i stedet for dræbt. Der er forskel.
Korrekt, Reset. Endda henrettet med koldt blod.

Citat
Det er godt nok tankevækkende, at vi på kun 30/40 år har haft så stor en tilvækst på hele 10,7. af udenlandsk afstamning... Hvis tendensen forsætter i samme tempo, er jeg bange for det bliver med omvendt fortegn i det 2100-2200 århundrede... Så er hver 10 dansker og 90% af udenlandsk afstamning....
Ja det er tankevækkende og grusomt at tænke på.
Men vi var jo blevet advaret. Mogens Glistrup advarede jo danskerne om den uheldige udvikling de røde - i 80'erne, var ved at føre danskerne ind i. Men nej, de ville ikke lytte. Den gode Glistrup fik en dom - og derved ødelagde de røde hans live - og bagefter fortsatte de røde med at ødelægge den alm. danskers liv.
Hver især skal gøre op med sig selv, om de fortsat ønsker at leve i dette multi-kulti helvede.
Hvis ikke - så gør noget ved det når engang vi skal til stemmeurnerne. Jeg tror, det er sidste udkald.

Og så til en latterlig udtalelse: 75% af muslimerne er langt fra radikaliseret....
Vi lader den lige stå.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-15 16:34

Citat
Der skal stå myrdet i stedet for dræbt. Der er forskel.

Hel korrekt, men det er henrettet IKKE, likvidering kan gå an som beskrivelse af mordet!

Henrette kræver en dom, det er der langtfra tale om her!

"Henrettelse er eksekvering af dødsstraf i henhold til en afsagt dødsdom. Det er samfundet, der dræber en forbryder. I modsætning hertil er mord og drab kriminelle handlinger. Justitsmord betød oprindeligt, at en uskyldig blev idømt dødsstraf. Nu bruges det om enhver uretfærdig dom. Likvidering bruges om et koldblodigt planlagt mord." wikipedia

"Som sagt, hvorfor blev Nationalmelodien ikke afspillet og sunget..?
Den havde ellers været passende til lejligheden."

Jeg er helt enig i at det havde været rigtigt!

Hvorfor blev nationalmelodien mon ikke spillet?

To gæt, det ene, at det måske kunne føles lidt underligt at synge om et yndigt land netop i den situation.

Det andet, som jeg tror mere på, er det der kaldes Hanlons ragekniv, "Never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence/stupidity" (tro ikke der er tale om ond vilje, hvis dumhed/inkompetence er en rimelig forklaring). Det er modstykket til konspirationsteorier, selv om konspirationsteorierne virker langt mere spændende end simpel dumhed

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-15 21:33

Citat
To gæt, det ene, at det måske kunne føles lidt underligt at synge om et yndigt land netop i den situation.
A'hvaba...? Kan Nationalmelodien nu pludselig ikke bruges?
Eller, man kunne ha' brugt den anden - "Kong Christian stod........" Der er ikke noget der giver mere samhørighed end at spille nationale melodier.

Men er- "Der et yndigt........ " for "ikke passende" så foreslår jeg da, vi laver teksten om således, at den passer på situationen dags dato.

Hvis vi ændrer flg: ( det med sort er ændret)
Der var et yndigt land,
det står med brede bøge
nær salten østerstrand
nær salten østerstrand.
Det bugter sig i bakke, dal,
det hedder gamle Danmark,
og det er Frejas sal,
og det er Frejas sal.

Der sad i fordums tid
de harniskklædte kæmper,
udhvilede fra strid
udhvilede fra strid.
Så drog de frem til fjenders mén,
nu hvile deres bene
bag højens bautasten,
bag højens bautasten.

Det land endnu er skønt,
thi blå sig søen bælter,
og løvet står så grønt
og løvet står så grønt.
Og ædle kvinder, skønne mø'r
og mænd og raske svende
bebo de danskes øer,
bebo de danskes øer.

Hil drot og fædreland!
Hil hver en danneborger,
som virker, hvad han kan
som virker, hvad han kan!
Vort gamle Danmark skal bestå,
så længe bøgen spejler
sin top i bølgen blå,
sin top i bølgen blå.
Vort gamle Danmark skal bestå,
så længe bøgen spejler
sin top i bølgen blå,
sin top i bølgen blå.

Mere skulle der såmænd ikke til - altså at ændre "er" til "var" Nu passer den til "det Danmark du kendte"

Citat
Det er modstykket til konspirationsteorier, selv om konspirationsteorierne virker langt mere spændende end simpel dumhed
Hvilke konspirationsteorier taler du om, vagnr?

Nå, nu kalder mutter, nu skal vi ha' tår aftenskaffe.
Kommer nu, mutter!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-15 22:54

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-15 23:13

Smukt musikstykke, men jeg har svært ved at se relationen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-03-15 06:46

Citat
Eller, man kunne ha' brugt den anden - "Kong Christian stod........" Der er ikke noget der giver mere samhørighed end at spille nationale melodier.

Ja, det havde jeg gerne set/hørt, den sang handler om kamp, ikke om yndighed!

Citat
Hvilke konspirationsteorier taler du om, vagnr?

I denne sammenhæng den, måske underforståede, at ved ikke at spille national-/kongesangen var der tale om et bevidst? knæfald for islamister/terrorister!

Hvis det ikke var baggrunden for spm., er det en anden sag, men hvad var så baggrunden, for der var vel en grund til at du stillede det?

Mindehøjtidelighen blev organiseret af embedsmænd i de relevante ministerier i samarbejde med politiet, statsministeren, vice-do. og justitsministeren havde travlt med selve terrorsagen, de har først set programmet i ministerbilen på vej derhen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-15 08:48

Sangen handler om at efter en tragisk begivenhed, hvor man har svært ved at forstå livet, så begynder man efterhånden at fatte hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Øvelse gør mester i at se og forstå sammenhængene og man bliver dermed bedre rustet til at komme videre.

Det synes jeg er relevant budskab Tommy, men du skal have lov til at være uenig.

Samtidig vil ingen komme på den ide, at sangen skulle øse benzin på bålet og 'provokere' nogen; hverken ugerningsmænd eller ofre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-15 13:51

Citat
I denne sammenhæng den, måske underforståede, at ved ikke at spille national-/kongesangen var der tale om et bevidst? knæfald for islamister/terrorister!

Hvis det ikke var baggrunden for spm., er det en anden sag, men hvad var så baggrunden, for der var vel en grund til at du stillede det?
Konspirationsteori eller ej, det er vel underligt - nu når befolkningen skal samles for at minde, at en sammenhængskraft i et samfund, som nationalmelodier nu engang er, ikke bliver spillet, men i stedet vælges en gammel utopisk hippisang om lande uden grænser, hvor mennesker render skide skæve rundt på en blomstereng. Det er eddermugme virkeligheds fjernt - både overfor samfundet - og i høj grad en latterliggørelse af de mennesker som skal mindes.

Citat
Øvelse gør mester i at se og forstå sammenhængene og man bliver dermed bedre rustet til at komme videre.
Øvelse gør mester......hmmmmmm........forventer du, vi kommer til øve os mere.
Men åh ja da, hvis man stadig går rundt og tror vi kan protest-synge os ud ad problemerne, så er der eddermugme lang vej endnu.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-03-15 15:01

Citat
Konspirationsteori eller ej, det er vel underligt - nu når befolkningen skal samles for at minde, at en sammenhængskraft i et samfund, som nationalmelodier nu engang er, ikke bliver spillet, men i stedet vælges en gammel utopisk hippisang om lande uden grænser, hvor mennesker render skide skæve rundt på en blomstereng. Det er eddermugme virkeligheds fjernt - både overfor samfundet - og i høj grad en latterliggørelse af de mennesker som skal mindes.

Det har jeg tidligere givet dig ret i, men du stiller vel ikke spm. bare for at få ret (eller blive modsagt), du har formentlig en hensigt med spørgsmålet, det er det jeg spørger ind til?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-15 15:24

Tommy ->
Citat
Øvelse gør mester......hmmmmmm........forventer du, vi kommer til øve os mere.

Så absolut !!! ..ellers ville mit liv være forgæves !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-15 17:33

Citat
du har formentlig en hensigt med spørgsmålet, det er det jeg spørger ind til?
Jamen det har jeg da, og derfor spurgte jeg:
Citat
hvorfor blev Nationalsangen ikke afspillet og sunget den aften. Det undrer mig meget.
Og det undrer mig stadigvæk.

Og det undrer mig også - MEGET ENDDA, at Omar (terroristen) blev/bliver kaldt "en ensom ulv"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-03-15 19:10

Citat
hvorfor blev Nationalsangen ikke afspillet og sunget den aften. Det undrer mig meget.
Og det undrer mig stadigvæk.

Medmindre du får kontakt med den/dem der lavede programmet for mindehøjtideligheden kommer du nok til at undre dig i evigheder

Citat
Og det undrer mig også - MEGET ENDDA, at Omar (terroristen) blev/bliver kaldt "en ensom ulv"

Blev var vel OK, så længe politiet ikke havde fundet medskyldige/medhjælpere, men derefter er der vel ingen der har talt om "ensom ulv"?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-15 19:30

Fra EB - papirudgave
Citat
“Tre unge på 18, 19 og 22 år sidder nu fængslet sigtet for at have hjulpet terroristen Omar Abdel Hamid el-Hussein, 22, med attentaterne i København 14. og 15. februar. Den dræbte morder blev af flere terroreksperter udråbt til at være en ensom ulv,

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-03-15 20:16

Jamen - lad mig så komme med et bud på SPØRGSMÅLET:

Multikulti - ingen skal kunne stødes af det, der foregår på scenen - lad mig kort genkalde kendis-galleriet:

Sprechstallmeisterin: A M Allerslev - selv en facet af det multikulturelle foruden at være vel selvskreven værtinde på vegne af kommunen

Lars Aslan: endnu en facet af det multikulturelle og også han - lidt nede i hierakiet - på det kommunale plan

Politiets repræsentant: selvskreven

Den kurdiske musiker/sanger: ja hvorfor egentlig - må være det multikulturelle igen

Big-Mama-Koppel: Jødiske rødder - da der ikke synes musikalsk begrundelse for at lade hende optræde, må det være det med rødderne

Musik-valg: det skal man nok være musikolog for at fatte dybden af

PolItikerne: ingen af dem kan vist synge endsige huske "Der var et yndigt land....)

Så alt i alt: kan du se en tvingende grund til fællessangen - som jo forøvrigt i så fald måtte være en klar provokation af dem, der ikke har den traditiom med i baggagen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-15 21:40

Citat
Sprechstallmeisterin: A M Allerslev - selv en facet af det multikulturelle foruden at være vel selvskreven værtinde på vegne af kommunen
Ja Vorherrebevares da. Lad mig spare Jer for, hvad jeg mener om hende. Men jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på en hændelse for få år tilbage, dengang, der skulle "begås" mangfoldighedsfest i Nordværst kvarteret. Jøderne blev bedt om -af hende, Anna Mæææææ, om at holde sig inden døre - eller, hvis de - jøderne -endelig og absolut skulle vise sig i gaderne, om de så ville lade være med at gøre opmærksom på sig selv. Det behagede nemlig ikke herrefolkets øjne, at glo på en jøde.......Nej nej, det er skam ikke Nazisterne i 40'erne jeg taler om, det er muslimerne anno 2013 der er tale om......... I DANMARK!

Citat
Big-Mama-Koppel: Jødiske rødder - da der ikke synes musikalsk begrundelse for at lade hende optræde, må det være det med rødderne
Ja nu blev en jøde jo henrettet (for øjnene af et par fjumrende politifolk) så kunne parnasset jo ikke rigtigt undslå sig. Endvidere var "man" jo også sikker på, at der ikke ville befinde sig ret mange muslimer mellem folket.....Så de tog chancen, og det gik - som bekendt.

Citat
PolItikerne: ingen af dem kan vist synge endsige huske "Der var et yndigt land....)
Nææææ, de har mere travlt med at afskaffe alt dansk kultur og historie, end at lære deres fædrelandssange.
Ligesom EU vil afskaffe en del af Europas historie - især, den historie der omhandler 1939 - 1945 hvor perioden - ihvertfald, hvis EU får magt som det agt, at omdøbe krigen i Europa til....HOLD FAST........"Den Europæiske Borgerkrig"

Citat
Så alt i alt: kan du se en tvingende grund til fællessangen - som jo forøvrigt i så fald måtte være en klar provokation af dem, der ikke har den traditiom med i baggagen.
Jamen, det er jo rigtigt hvad du skriver. Så galt står det til.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-15 05:16

Tommy, med dit citatfusk kunne du sagtens blive journalist, i hvert fald på Ekstrabladet!
Måske alligevel ikke, for dit citat, som jeg tror du har fra Uriasposten, slutter med et , (komma), det afslører at citatet er et uddrag af en sætning.

Til benefice for dig, og evt andre, kommer hele sætningen her, med min fremhævning af det du så belejligt "glemte"

Citat
Tre unge på 18, 19 og 22 år sidder nu fængslet sigtet for at have hjulpet terroristen Omar Abdel Hamid el-Hussein, 22, med attentaterne i København 14. og 15. februar. Den dræbte morder blev af flere terroreksperter udråbt til at være en ensom ulv, [B]men måske var han del af et blodtørstigt kobbel[/B].

Men selv uden dit fusk, holder det jeg skrev tidligere, for der står netop ikke bliver, men "blev"i EB-artiklen.

Citat
Blev var vel OK, så længe politiet ikke havde fundet medskyldige/medhjælpere, men derefter er der vel ingen der har talt om "ensom ulv"?

Dit seneste indlæg viser, hvad der var din hensigt med at stille "spørgsmålet", tak for det, selv om det tog unødvendig lang tid at komme derhen og ikke kunne overraske nogen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-15 09:28

Du er eddermamame grov, vagnr. Enten taler du imod bedre viden - eller også render du rundt med skyggeklapper på. Lige meget hvad, det klæder dig i hvertfald ikke.

Citat
Selv 'den ensomme ulv' har venner
Snart skal den svenske terrorekspert stå i spidsen for en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til Københavns Kommunes antiradikaliseringsarbejde.
Og han kender 'de ensomme ulve', som Omar Abdel Hamid El-Hussein er blevet karakteriseret som, da han var alene under skudangrebene foran Krudttønden på Østerbro og Synagogen i Krystalgade i det indre København.
- Det er sjældent, de arbejder helt alene, forklarer Magnus Ranstorp.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/02/28/130916.htm

Citat
Dit seneste indlæg viser, hvad der var din hensigt med at stille "spørgsmålet", tak for det, selv om det tog unødvendig lang tid at komme derhen og ikke kunne overraske nogen
Der kan nu engang ikke siges A - uden der nødvendigvis bliver sagt B. Tingene hænger sammen vangr.
Håber ikke, det kom som en overraskelse for dig.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 03-03-15 15:17

http://www.b.dk/kommentarer/altid-raed-for-moerkets-magt

ædende ondt, knivskarpt og desværre sandt!

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-15 17:07

Tak for svaret Reset.