/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Renser eller forurener hunde slik
Fra : svendgiversen
Vist : 1191 gange
100 point
Dato : 13-02-15 17:46

Jeg husker fra min barndom, at jeg læste en bog, hvor en hund blev bidt,
og, vist en ulv, slikkede dens sår rene, så der ikke kom betændelse i dem?

Nu har vi en lille, kærlig hund, der elsker at slikke dem den holder af,
og det kan min kone ikke have.

Jeg er godt klar over at vor mini pudel ikke lever så rent i naturen som ulvehunden,
men er der nogen sundheds risoko, når den slikker os på hænderne??

Den får selvfølgelig ikke lov til at slikke os i hovedet,
men skal vi vaske hænder efter hvert slik???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-02-15 17:57

Der er enormt mange bakterier i sådan et "hundeslik" - det er også derfor man f.eks. IKKE skal vaske hundeskålen op i opvaskemaskinen...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-02-15 17:59

Læs og bliv klog...

http://go.tv2.dk/kropogsundhed/2013-08-05-4-ting-som-hundeejere-g%C3%B8r-%E2%80%93-men-som-de-ikke-burde-g%C3%B8re

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-02-15 18:01
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-15 18:35

Hm... Jeg ville ikke bryde mig om at blive overslikket i ansigtet... og langvarig slikning på hænderne bryder jeg mig heller ikke om...
Men altså... jeg styrter ikke rundt og vasker hænder hele tiden fordi jeg har rørt ved min hund.

Og resistente bakterier og hunde... Jo, det har jeg tænkt på, da Silke har haft en masse øreinfektioner....... ---Men det kan jo også være mig, der smitter hende med resistente bakterier.. Jeg har indtryk af at der ikke er så meget styr på, hvor de bakterier befinder sig...

De bakterier, der bliver farlige, er de helt fredsommelige hudbakterier-stafylokokker, som først gør skade, hvis man får nogle af dem ind i kroppen, ved en ulykke f.eks...

De resistente bakterier ER her jo... Nok mere end vi er klar over...
At have en hund rendende løs i hjemmet ER sikkert en risiko.. Jeg tror at Silke og jeg deler de fleste bakterier.. Uanset om hun slikker mig eller ej..

Det er bare ærgerligt..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-15 20:57

Det er meget klogt, at forhindre hunden i, at slikke os i ansigtet.

Min første hund gjorde hvad den kunne for, at komme til, at slikke mig i øjnene, og havde af og til held med det.
Men efter 2 omgange med øjenbetændelse fik jeg nok.

Jeg vasker hænder før jeg spiser, før jeg begynder at lave mad, når jeg har været på toilettet og hvis det ellers er nødvendigt.

Renlighed er en god ting, men man skal også passe på, ikke at blive hysterisk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-15 21:54

Nu er spyt jo det første bidrag til fordøjelses processen,
så der må jo være andet end vand i det.

Og, især for dyr, er det jo et væsentligt bidrag til renseprocessen,
så jeg tror på, at forfatteren til den gamle drengebog, som jeg ikke husker titlen på, har ret,
man, især dyr, kan fjerne urenheder med tungen og undgå infektioner.

Nok med risiko for at få andre bakterier, som i dette tilfælde, hvor det ikke er ens egen tunge.

Debbie er min 5. og sidste hund,
og hvis jeg ikke tålte lidt hundeslik på hænderne, ville jeg være død nu.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-02-15 22:22

Læs dette her. Om en, der spørger sin dyrlæge om nogenlunde det samme som dig.
http://www.aalborgdyrehospital.dk/Page-68.aspx?Action=1&NewsId=47&PID=269

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-15 22:58

Citat
Når det er sagt, vil jeg til dels give dig ret. Det er ikke særligt hygiejnisk, at hunden slikker børnene i hovedet. Det kan dog i dagligdagen være svært at undgå.

Sakset fra Tommy's link.

Mit udgangspunkt har været, at lære vores hunde, at de ikke skulle slikke os i ansigtet, heller ikke børnene.
Men de 2 gange jeg er kommet hjem fra fødeafdelingen med en lille ny baby, da har vovse fået lov at snuse og evt. slikke den lille ny, dog ikke uhæmmet.
Min vurdering har været, at risikoen for smitte er meget lille, set i forhold til de problemer det kan give hvis hund og barn ikke får et godt forhold til hinanden.

Vores daværende hund var en rigtig god hjælp når et af børnene sov udenfor i barnevognen, hvis jeg ikke hørte, at barnet var vågnet, så fortalte hunden mig det.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-15 00:08

Citat
Debbie er min 5. og sidste hund,
og hvis jeg ikke tålte lidt hundeslik på hænderne, ville jeg være død nu.

Det er jo nok også at sætte det hele på spidsen og slet ikke det spørgsmålet egentlig drejer sig om.
Nu skal du jo nok også lige tage dine drengebogs fantasier med et gran salt - én ting er at dyr/hunde af gode grunde slikker deres sår, er det jo ikke ensbetydende med at det er godt for mennesker.

Men almindelig omgang med hunde, skulle jo ikke kunne gøre os noget særligt, hvis vi ellers er friske og raske.
Selv vores dronning Margrethe, har jeg da set blive slikket i ansigtet af en af deres gravhunde.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-15 10:48

Tak for svaret marken84.

Også tak til alle andre for gode råd,
vi tror vort immunforsvar er i orden, og da Debbie er en mini pudel er den ikke i hovedhøjde.

Synd at ingen har fundet eksempler på at slik i sår kan rense?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-02-15 12:28

Citat
Synd at ingen har fundet eksempler på at slik i sår kan rense?

Sikkert af den enkle grund at det ikke er tilfældet - stadig for mennesker...

En anden ting er jo hvis du selv slikker på et sår, f.eks. på hånden, det vil jo ikke gøre nogen skade.

Hunde har jo som før nævnt, et andet immunforsvar imod de bakterier de omgås når de går og snasker i andres og egen afføring, ådsler og lignende lækkerier...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-02-15 19:31

Hunden mund har færre bakterier ind en menneske mund.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-02-15 19:36
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-02-15 20:00

Citat
Hunden mund har færre bakterier ind en menneske mund.

Hvor hunden har du dog fået den idé fra - der er da stor forskel på om det er hundebakterier eller det er menneskebakterier, som vi selvfølgelig ikke kan undvære.

Men velbekomme med at slikke på din hund...
Det skulle vel aldrig være en Rottweiler?