/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
bærbar med win8 ? win7
Fra : akselbo
Vist : 431 gange
100 point
Dato : 11-02-15 22:27

jeg har set et attraktivt udsalgstilbud = en acer med installeret win8.1 - jeg har ønske om at benytte win7 i stedet. - MEN man fortæller mig, at det er yderst besværligt/umuligt at 'gå-nedad' fsv operativsystem. - stemmer det eller ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-15 22:33

Det kan der være noget om!

Men hvorfor nedgradere, win 8 er stort set bare en pyntet udgave af win 7?

Med Classic Shell kan man få win 8 til at ligne og fungere som win 7, og det er GRATIS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-15 22:34

Du kan jo vælge at køre Win 8 i "traditionel" skrivebords mode. Og så vente på at Win10 bliver frigivet. Den er jo lige på trapperne.
Men ellers kan en ny ren installation med Win 7 vel lade sig gøre. Du behøver jo ikke downgrade den, men i stedet starte helt fra scratch

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-15 22:35
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-15 06:18

Win 7 bliver ikke supporteret mere om et par år.

Vi er mange der har måttet æde nogle kameler ved skift fra XP til 8.1, men vi har overlevet.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-02-15 09:26

Nu bestemmer du jo ikke at du vil køre win7. At købe en win 8.1 og smide programmet væk for at købe win 7 er heller ikke en gangbar løsning. Men så slemt er det nu heller ikke, win 8.1 kan jo bare bruges som en win7, her er shellen tilgængelig. hilsen Steen

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-02-15 09:55

prøv at google loader + win7 ...så finder du sikkert en god løsning

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 10:39

Citat
prøv at google loader + win7

Den kan ikke downgrade en win8, kun aktivere den eller en 7

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-15 20:09

Du lærer snart at elske win 8.1

Her med det gratis Classic shell

http://peecee.dk/upload/view/447697/full

Og det er slet ikke sikkert du kan få de rigtige win 7 drivere til din win 8.1 maskine.

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 15-02-15 15:06

hmmm ... - mit ønske om win7 er stærkt knyttet til den kendsgerning, at jeg meget nødig vil undvære 2 ’urgamle applicationer’ der med lidt fix-fax = redigering i bl.a. filen config.nt, lader sig benytte ’til-og-med-win7’ (håndteringen ydermere begrænset til 32-bit-versionen) !

men meget tyder på, at jeg må indordne mig tingenes ugunst.

klaudi trøster og sender iøvrigt link til classic shell – eyvind ’lover ligefrem’ at jeg snart vil lære at elske win8.1 (og vedhæfter link)

tak for bidragene og points til eyvind, der advarer mod risiko fsv drivere

bedste hilsen - akselbo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 15:19

Der er også en besværlig metode til at køre win7 eller nok for dit vedkommende XP

Metode 1
Lukke computer ned og tage strømmen fra - også batteriet.
Tage harddisken ud
Sætte en anden harddisk ind i stedet for
Forsøge at installere win 7 eller XP

Metode 2
Bruge programmet "virtual box"
Installere win 7 eller XP i den virtuaale box
Det hele kan smides ud igen

Metode 3
Dualboot med to partitioner.....................dette er ikke nemt og kræver tungen lige i munden.

Metode 4
Undersøge om Linux ubuntu har et program, der kan det samme som det du har nu.
Kan evt køre på en memory stick - opskriften til dette får du kun hvis du beslutter dig for den lidt besværlige måde at installere på.
Linux ubuntu kan afprøves fra Live DVD uden at "røre" din eksisterende installation.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 15-02-15 16:37

... og det var metode 1, der fra første færd lå mig på sinde 'som værende løsningen'

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 16:52

Hvad hedder din Acer helt præcis

Model navn og nummer - så vil jeg prøve, at finde ud af, hvor svært det er at tage harddisken ud.

Ps. Der sidder måske et låg på størrelse med en husholdningsæske og under den kan harddisken sidde.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 18-02-15 01:16

tilbud set i expert = asus 15,6" - x551mav-sx995b

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-15 09:24

Jeg fandt en manual hos Asus, men de vil ikke vise hvordan man tager harddisken ud.
Så metode 1 ser ikke ud til at være nem.

Metode 2 burde så være den næste mulighed.