/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spørgsmål til Solceller
Fra : Rustica.dk
Vist : 737 gange
100 point
Dato : 06-02-15 07:38

Hej Kanduer.
Jeg går og overvejer at få Solceller på taget, for at spare penge på strøm.
Bruger i dag. ca, 5500 kVh/ år.

Jeg har fået et tilbud fra EnergiMidt, som lyder på 53000 for 12 paneler og tilslutning/opsætning mv.
Er dette et godt bud?

Hvad skal jeg være opmærksom på angående købet.
(Ønsker ikke ekstra regninger)

Jeg ved ikke om det overhovedet kan betale sig!!
De siger at jeg skal bestille inden d. 1/3. for at kan være med i en pulje der kan få 1,02 kr/ kvh i det jeg ikke selv bruger.

Håber på nogle gode indspark fra andre der har anlæg, eller også overvejer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 10:55

Vi betalte ca det samme for 15 paneler for 2 et halvt år siden, og nåede at få gammel ordning med modregning, ca 2 kr pr kwh, så godt 1 kr virker ikke overbevisende.

Vi bruger meget mindre end du, kun ca 1800 kwh pr år og de 15 elementer giver ca 2400 kwh,
så vi har et lille overskud og overvejer at supplere med varmepumpe, i stedet for at sælge
til kun ca 60 øre.

Dit anlæg skal være ca dobbelt så stort for at dække dit behov.

Husk at du også skal betale en El forhandler for tilslutning og sikring.
Her har vi problemer fordi vort anlæg er leveret fra Tyskland.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 11:10

Supplerende har jeg spurgt om næsten det samme, med bedre odds: Gammel ordning.

http://kandu.dk/Spg172935.aspx

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 11:36

Jeg vil ikke skrive så meget, men læs denne her artikel -og træf dine beslutninger udfra den.
Men før en evt. en investering giver mening, skal du som min. have et anlæg, der ihvertfald dækker dit eget strøm/energibehov.

Held og lykke -og klø endelig på. Investeringen kan du ikke miste.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 11:36
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-15 12:00

Svend. montering og tilslutning er med i prisen. Alt er regnet med...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-15 12:31

Svend. det er rigtig spændende læsning dit indlæg...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-15 12:36

Urias.
det du skriver, bekræftegire mig i at det nok ikke er helt dumt...

Tidsspørgsmål: Er det muligt at få tilskud til opsætning af anlægget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-02-15 12:54

Er du sikker på, at 12 paneler dækker dit forbrug.
Jeg har 27 paneler og de dækker lige mit forbrug på knap 6000 kw

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 13:04

Og jeg har 15, de vil lige kunne dække halvdelen af dit forbrug.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-15 13:22

Det var også det som jeg ikke helt kunne forstå, på hende jeg talte med.
Jeg sagde at jeg forbruger 5500 og det svare til 12 paneler siger nu...
det er:
12 stk. Monokrystallinske solcellemoduler, 200 Wp
Total effekt: 2400 Wp Farve: Sort
Tagareal: 15,4 kvm
-
Anlægsstørrelse: 2,4 kWp
Forventet årlig produktion
ved optimal placering: 2183kWh
--
Her er hvad jeg har fra elselskabet
Forbrugs udvikling:
Forv. årsforbrug el 5.033 kWh

Det ser ud fro mig, som om at jeg kun har det ½... er det helt forkert ???

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-15 13:25

Men bruger hun denne beregner, så er det jo helt rigtig....

http://www.energimidt.dk/privat/solceller/priser-og-oekonomi/sider/solcelleberegner.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 14:32

> så er det jo helt rigtig

Nej det er beregneren, der er alt for optimistisk.

Uanset hvor du bor tror jeg ikke du har mere sol end her i Egernsund,
og vore solceller vender lige mod syd med rigtig hældning.

I 2013 og 2014 ville du have fået ca 2200 kwh ud af de 12 paneler.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 15:20

Rustica, om så du stillede 1 mill. spørgsmål om solceller her på Kandu, vil du ikke få det rigtige svar, fordi dem, der vil rådgive dig, aner simpelthen ikke nok om det de kloger sig på.

Svarene her i denne tråd er desværre -for en nybegynder - mere vildledende end vejledende.

Gå ind på det her link (det er om solceller) Her findes ekspertviden. http://www.solcelledebat.dk/forumdisplay.php?fid=15
Det er ekstremt vigtigt du får den rette vejledning fra start af.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-15 16:23

Jeg prøver at få lidt mere vide den tak Urias.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 16:38

Vi gør os ikke kloge, men fortæller blot hvad vore solcelle anlæg har præsteret,
under halvdelen af hvad EnergiMidt har stillet i udsigt.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 17:12

Jamen kære svendgiversen dog, hvis det er tilfældet må jeg sige, at du er blevet rådgivet af meget indkompentene personer, idet de fleste - hvilket vil sige over 95% af samtlige solcelleanlæg i danmark, producerer langt over hvad de respektive ejere blev stillet i udsigt.
Og det er faktisk derfor jeg så inderligt beder Rustica om, at søge evt. råd på de steder, hvor der også er fagligt kompetance bag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 17:40

Du tager helt fejl, jeg er ikke blevet rådgivet af nogle amatører,
min kones søn arbejder med solenergi på Danfoss,
og han har dimensioneret og bestilt vort anlæg.

Det jeg har angivet er, hvad vort anlæg har givet i 2013 og 2014, altså facts.
Og det passer fint med hvad vor lokale, famile ekspert, har regnet med.

Men så at komme med en nedvurdering,
og et link der i hvert fald ikke er for nybegyndere,
det synes jeg ikke du kan være bekendt.

Vi amatører plejer at hjælpe hinanden her på kandu,
og ligesom Rustica har jeg brug for vejledning, inden jeg beslutter mig,
se min spørgsmål, først om solceller, nu om varmepumper...

Kandu, vejen til en hurtig løsning, >den rette vejledning,
hvad med at angive hvad sølle 12 elelementer kan give?
mod >Bruger i dag. ca, 5500 kVh/ år.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 18:33

Citat
Du tager helt fejl, jeg er ikke blevet rådgivet af nogle amatører,
min kones søn arbejder med solenergi på Danfoss,
og han har dimensioneret og bestilt vort anlæg.
Nej jeg tager ikke fejl. Men hvis din kones søn er så stor ekspert som du angiver, havde han næppe begået denne fejl.
Ved dårligt vejr, slår fejlrelæet fra; vi har fået målt evt overgang

Her, hvad du skrev i et indlæg for et stykke tid siden.
Citat
Jeg har samme problem med et tysk system: Black Energy og følger interreseret med her.

Ved dårligt vejr, slår fejlrelæet fra; vi har fået målt evt overgang i det danske system efter inverteren, og det helt OK.

Vor nevø, der er ekspert mener ikke det er overgang ved solcellerne, men at der momentant udsendes ekstremt høje spændinger, når solcellerne aktiveres ved uvejr.

Måske er det det samme hos dig, vi hænger på forskelle i tysk og dansk sikrings teknik.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 18:50

Nå du følger da lidt med, ikke kun billige links.

Men du har så alligevel ikke observeret fejlen, vor lokale El instalatør har indsat et mere fejlstrøms følsomt relæ end vor tyske leverandør kræver.

Det kunne vor nevø jo ikke vide, og hvad vil du så med disse kommentarer i dette spørgsmål?

>Det er ekstremt vigtigt du får den rette vejledning fra start af.

Ja, og den kommer så ikke fra dig:
hvad med at angive hvad sølle 12 elelementer kan give?
mod >Bruger i dag. ca, 5500 kVh/ år.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 19:21

Citat
Nå du følger da lidt med, ikke kun billige links.
Det var da en lidt underlødig kommentar fra dig.

Hvad beviser så dette her - når nu du taler om ekspertviden:
Citat
Men du har så alligevel ikke observeret fejlen, vor lokale El instalatør har indsat et mere fejlstrøms følsomt relæ end vor tyske leverandør kræver.
Enhver ekspert ved da, når der mikses 2 landes standarter sammen til en pærevælling, kan det gå grueligt galt. I værste tilfælde kunne du have brændt din ejendom ned. Og jeg tror såmænd ikke, at din brandforsikring havde dækket.
Så meget for den ekspert viden.

Citat
Ja, og den kommer så ikke fra dig:
hvad med at angive hvad sølle 12 elelementer kan give?
mod >Bruger i dag. ca, 5500 kVh/ år.
Stop så dine ondskabsfuldheder!!!
Jeg starter indledningsvis med at linke til de nyeste artikler, derefter til en hjemmeside der kun omhandler solceller vedr. opsætning, drift, køb, kontinuerlig drift osv osv. Netop fordi - modsat dig, ikke vil kloge mig i så vigtigt et spørgsmål. Det er dog trods alt en vigtigt og dyr investering Rostica skal hen og foretage, og succesen for det lykkedes afhænger netop af, at gøre det rigtige fra starten. Og her må jeg sige, at både du og ekspert-papsønnen har taget munden for fuld.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 19:45

Godt ord igen.
Det er jo ikke >ondskabsfuldheder

>Men før en evt. en investering giver mening, skal du som min. have et anlæg, der ihvertfald dækker dit eget strøm/energibehov.

Og det er jo netop ikke tilfældet...

Jeg indlader mig ikke på ondskabsfuldheder,
jeg prøver efter bedste evne at hjælpe her i kandu,
og jeg kunne straks se, at noget ikke hang sammen.

Du kan komme med >om så du stillede 1 mill. spørgsmål om solceller her på Kandu,
vi er nok ikke så kloge, men vi prøver da at hjælpe hinanden
og netop i denne sag var jeg ret sikker, og jeg vil ikke drage min kones søns ekspertice i tvivl.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 20:20

Citat
vi er nok ikke så kloge, men vi prøver da at hjælpe hinanden
Jo, og det er meget prisværdigt.
Men én ting skal du have for øje -og det er, når det drejer om så store investeringer, som der her er tale om - har de fleste har kun 1 skud i bøssen - økonomisk set. Derfor skal man være enormt varsom med at rådgive med noget "jeg har hørt" og "min kones fætters kusine havde hørt...bla bla"... fordi, så er chancen for at ramme plet lig nul. Ergo, alle gode intentioner bliver vildledende og ikke som det helst skulle, at være vejledende.

Citat
og netop i denne sag var jeg ret sikker, og jeg vil ikke drage min kones søns ekspertice i tvivl.
Det er muligt, men det tillader jeg mig altså at gøre ud fra det du selv har fortalt og forklaret. I mit optik lyder det lidt amatøragtigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 20:47

Godt, Urias, på den yderste farlige post,

jeg kan garantere dig for at min kones søn er, som du efterlyser, proffesionel inden for solenergi.
selv har jeg arbejdet med energi optimering i mange år, dog ikke med solenergi.

Og du har vel også nu erkendt, at det anlæg der bliver tilbudt ikke kan dække Rusticas behov.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 21:50

Citat
Og du har vel også nu erkendt, at det anlæg der bliver tilbudt ikke kan dække Rusticas behov.
Det har jeg hverken erkendt -eller det modsatte, af den simple grund, jeg kender ikke Rusticas ydre forudsætninger, såsom taghældning, evt skygger fra omkring liggende bygninger og træer, og endelig, er der på Rusticas grund nogen flagstænger og skorstene + 1000 andre ting der evt. kan kaste skygger på cellerne - eller en del af dem, fx. om formiddagen-eftermiddagen, eller på bestemte tider på dagen, hvorved en eller to strenge bliver sat ud af spillet.
Det kræver syn af grundens beskaffenhed og ikke mindst naboforholdene. Men alt det, har du og papsønnen selvfølgelig undersøgt, siden du så skråsikker udtaler dig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 22:17

Først >> om så du stillede 1 mill. spørgsmål om solceller her på Kandu
og så >1000 andre ting der evt. kan kaste skygger på cellerne...

Jeg gentager, de 2200 kwh som det udbudte anlæg vil kunne give, er under optimale forhold,
hvis det skal give 5500 kwh, skal solen skinne 2,5 gange så meget i 2015 som i 2013 og 2014,
og så vil der blive Sahari Ørken i Danmark.

Altså ikke kun noget med >grundens beskaffenhed og ikke mindst naboforholdene.

Vær dog realistisk, indrøm at du ikke ved hvad du taler om, og det sidste fra mig:
Skomager bliv ved din læst...

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-02-15 22:36

Citat
grundens beskaffenhed og ikke mindst naboforholdene.
Aha, mener du at naboforholdene ikke spiller en rolle?
Hvis naboen har en stor skorsten der skygger indover Rusticas solceller. Spiller det ingen rolle?
Hvis naboen har en flagstang der kaster skygge. Spiller det ingen rolle?
Hvad med træer???

Jeg havde godt nok en lille lumsk anelse om du var amatør, men ikke rendyrket amatør, og det er du, såfremt du overser eller negligere disse forhold.

Citat
Jeg gentager, de 2200 kwh som det udbudte anlæg vil kunne give, er under optimale forhold,
hvis det skal give 5500 kwh, skal solen skinne 2,5 gange så meget i 2015 som i 2013 og 2014,
og så vil der blive Sahari Ørken i Danmark.
Gentag du det, lige så tosset du vil. Jeg godtager intet før jeg har set grundens beskaffenhed og ydre påvirkninger. Jeg er jo ikke amatør.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 07-02-15 12:03

Det er fordi energi midt's beregner tager hensyn til hvad der er rentabelt at sætte op!
Du skal bruge strømmen mens det bliver produceret for at det kan svare sig efter de nye regler
og det er svært at bruge 6 kw fra 10 til 14 en sommerdag.
Hvis du sætter et 6 kw anlæg op (der nok også ca. er dobbelt så dyr) der kan dække dit forbrug vil du skulle sælge en meget stor del af strømmen til en krone og købe det tilbage når du har brug for det til ca. to kroner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 13:07

At sælge til en krone om sommeren og købe om vinteren til to kroner,
lyder ikke som en god ide.

For at kunne vurdere hvor meget du ca. skal købe og sælge, får du nu mit 15 panelers
3,8 kw anlægs månedlige energi produktion i 2014 i kwh:

Du skal så ca doble disse tal for at nå op på dit forbrug på 5500 kwh,
og jeg er glad for at 1901 foreslår et 6 kw anlæg, de 12 tilbudte paneler er jo alt for lidt.

Herefter må du se hvordan dine 5500 kwh fordeler over de samme 12 måneder,
og du kan så ca beregne i hvilke måneder du kan sælge til 1 krone og må købe til to kroner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 13:33

Alvorlig rettelse: Noget jeg glemte som amatør.

Solen skinner jo kun om dagen, mest midt på dagen, og man bruger jo også strøm
om aftenen, natten og morgenen, så hvis el måleren er så udspekuleret, at den løbende
registrerer el forbrug og solenergi indtjening, dur ovennævnte beregningsmetode ikke.

I begyndelsen, da vi fik solceller, prøvede jeg,
primært at få min kone til at starte vaskemaskinen når solen skinnede,
men det er ligegyldigt efter gammel ordning med modregning.

Men måske ikke, med dobelt så dyrt køb som salg?
Jeg troede ellers jeg havde fundet en elegant måde at beregne begge dele på...

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 14:07

Set ud fra det gamle ordsprog, "mod dumhed kæmper selv guderne forgæves" skal dette skriv være min sidste kommentar i denne tråd.
Jeg vil derfor rette dette skriv direkte til Rustica.

Rustica.
For din egen skyld, skal du allerede nu opsøge et firma med ekspertise i solcelleanlæg. Det skal du fordi, dér får du din bedste rådgivning - både hvad angår produktionstal, valg af Inverter, opsætning, samt en masse andre ting. Ud fra disse tal kan du i ro og mag beslutte, hvad og hvilken model - samt Kw/h ydelse der passer bedst til din husholdning. Alt andet vil være vanvittigt.

svengiversen
Desto flere indlæg du får flikket sammen, desto mere vanvittig lyder du.
Jeg ved naturligvis ikke, om det er en eller andet form for mindreværdkompleks der gør sig gældende, men du lyder som en person "jeg vil fandengalemig have ret, uanset om så jeg har det eller ej" Disse personer er ulidelige at omgås.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 14:18

Et PS
Citat
så hvis el måleren er så udspekuleret, at den løbende
registrerer el forbrug og solenergi indtjening,

For helvede da.
Skriver manden: "hvis el måleren er så udspekuleret, at den løbende
registrerer el forbrug og solenergi"
Ja hr. ekspert, elmåleren registrerer løbende al elforbrug, endda just in time.

Undskyld, men svendgiversens vanvid kunne ikke være uimodsagt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 14:51

Nu har vi altså to el målere, den ene registrerer det vi køber fra El værket,
den anden, det vi får fra vore solceller, og det modregnes hos os, efter gammel ordning, årligt.

Jeg tror også, at de der installerer efter ny ordning har det samme, altså to el målere,
og mit seriøse vanvids spørgsmål går på om de løbende eller periodisk modregnes, hvornår?

Rustica, jeg håber at den fordeling af solenergi over året, som jeg sendte,
kan hjælpe dig til at vurdere, hvornår og hvor meget du må købe og sælge.

Og du har jo allerede kontaktet et firma, med såkaldt ekspertice i solenergi...
Og du er blevet vildledt. De 12 paneler kan ikke engang dække halvdelen af dit behov.

Er der mere nogen der mere tvivler på, at eksperter som trimare og 1901,
og jeg som amatør, har ret idet??

Slut herfra...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-02-15 16:02

@Urias:
Citat
grundens beskaffenhed og ikke mindst naboforholdene.
Aha, mener du at naboforholdene ikke spiller en rolle?
Hvis naboen har en stor skorsten der skygger indover Rusticas solceller. Spiller det ingen rolle?
Hvis naboen har en flagstang der kaster skygge. Spiller det ingen rolle?
Hvad med træer???

Jeg havde godt nok en lille lumsk anelse om du var amatør, men ikke rendyrket amatør, og det er du, såfremt du overser eller negligere disse forhold.

Citat
Jeg gentager, de 2200 kwh som det udbudte anlæg vil kunne give, er under optimale forhold,
hvis det skal give 5500 kwh, skal solen skinne 2,5 gange så meget i 2015 som i 2013 og 2014,
og så vil der blive Sahari Ørken i Danmark.
Gentag du det, lige så tosset du vil. Jeg godtager intet før jeg har set grundens beskaffenhed og ydre påvirkninger. Jeg er jo ikke amatør.

Urias, der er sq et eller andet jeg må have misforstået, kan du ikke lige forklare mig hvordan naboens skorsten der skygger får panelerne til at yde MERE som din påstand jo er.
Hvad så om natten, er det der et solpanel yder mest

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 16:12

Citat
kan du ikke lige forklare mig hvordan naboens skorsten der skygger får panelerne til at yde MERE som din påstand jo er.
???? Hvad pokker, nok en analfabet. Hvordan i himlens navn kan du fortolke det på denne måde?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 17:30

>Hvad pokker, nok en analfabet...

Det minder mig om en gammel senil ingeniør, der kørte sydpå fra Århus,
og kom ind i den forkerte vejbane på motorvejen,

Så hørte han i radioen: Der er en spøgelses billist på motorvejen sydpå,
"Nej. der er da mange".

Hav en fortsat god dag, vi har produceret over 2 kwh i dag på en kold vinterdag,
og har, her i årets koldeste måned, fået over halvdelen af vort El forbrug dækket af sol.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 18:12

Flot selvbiografi, svengiversen.

Citat
Hav en fortsat god dag, vi har produceret over 2 kwh i dag på en kold vinterdag,
og har, her i årets koldeste måned, fået over halvdelen af vort El forbrug dækket af sol.
Det var søren jenseme ik' møg't. Vores har produceret 5 kw/h

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 19:12

Jeg gider næsten ikke mere, men du har kaldt kloge EXTERMINATOR og også jeg for:
>???? Hvad pokker, nok en analfabet.

Og når du i dag har over 5 kwh på dit solcelle anlæg, har du jo mindst det dobbelte af mit,
og også mere end det dobbelte af, hvad spørgeren Rustica har brug for.

Du ved så godt at man ikke kan få 5500 kwh ud af kun 12 paneler,
hvorfor så dine usaglige indvendiger mod vore protester?

Og jeg er ikke fra Århus, langt derfra, men jeg kan dokumentere med 5 - 6 eksamensbeviser,
at jeg ikke er >analfabet, og det tror jeg hellerr ikke kloge EXTERMINATOR er.

Som sagt er jeg ikke ekspert inden for solenergi, men jeg har 10 patenter på noget tæt på,
og jeg ved ikke hvad EXTERMINATOR og hans andre energi eksperter trimaria og 1901
har af viden, men jeg frygter, at du snart befinder dig, alene på den forkerte vejbane?

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 19:52

Du fatter ikke - eller vil ikke fatte mit budskab til Rustica! Okay, jeg prøver jeg én gang til, for Prins Kund, som man siger.

Det jeg skrev var:
Citat
Rustica.
For din egen skyld, skal du allerede nu opsøge et firma med ekspertise i solcelleanlæg. Det skal du fordi, dér får du din bedste rådgivning - både hvad angår produktionstal, valg af Inverter, opsætning, samt en masse andre ting. Ud fra disse tal kan du i ro og mag beslutte, hvad og hvilken model - samt Kw/h ydelse der passer bedst til din husholdning. Alt andet vil være vanvittigt.

Nu "pinder" jeg det ud for dig i overskriftform.
Opsøg en ekspert....(Firma el. lign.)
Lad eksperten rådgive dig på den adresse hvor anlægget skal opsættes/bolig
Rådgivning vedr. produktionstal, valg af Inverter, opsætning, ydelse af kw/h, osv.

Kun derved får Rustica de bedste kort på hånden. Alt andet er jo hasardspil.
Mener du, det er en forkert form for rådgivning?
Skal Rustica lytte til "rådgivere" som bruger argumenter som: "Jeg har hørt" - "Mit solcelleanlæg kører ikke godt pt, men min papsøn er ekspert, så vi skal nok få det fixet"
"Jeg købte mine solceller i Tyskland, de bruger godt nok andre standarter end Danmark - fandt vi ud ad"

Det er jo ikke troværdig rådgivning, vel!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-02-15 19:55

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 20:54

Jeg opgiver, hvis du Urias har fået over 5 kwh i dag og jeg kun godt 2,5 kwh
så er dit anlæg jo dobbelt så stort som mit.

Og så ved du jo godt, at de kun 12 paneler er alt for lidt.
Det kunne jo starte med at fortælle Rustica.

Godt at du opgiver det med at jeg/vi nogle kanduer er analfabeter.

>Ud fra disse tal kan du i ro og mag beslutte, hvad og hvilken model - samt Kw/h ydelse der passer bedst til din husholdning. Alt andet vil være vanvittigt.

>>>Jeg har fået et tilbud fra EnergiMidt, som lyder på 53000 for 12 paneler
>>Bruger i dag. ca, 5500 kVh/ år.

Og du ved jo så godt, at dette slet ikke hænger sammen,
hvor stort er dit eget anlæg? hvad har det kostet?? og hvad har det givet i 2013? og 2014??

>Det er jo ikke troværdig rådgivning, vel!
Nej vel???

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 21:26

Citat
Godt at du opgiver det med at jeg/vi nogle kanduer er analfabeter.
Stop det der, svengiversen. Jeg skrev at EXTERMINATOR var det. Du skrev dig selv med på listen. Og nej, din selverkendelse er ikke mit problem.

Citat
hvor stort er dit eget anlæg? hvad har det kostet?? og hvad har det givet i 2013? og 2014??
Hvilket er sagen uvedkommende.

Citat
Og så ved du jo godt, at de kun 12 paneler er alt for lidt.
Det kunne jo starte med at fortælle Rustica.
Jeg har skrevet masser af gange, at Rustica skal få ekspert-hjælp - masser af gange.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-15 21:52

Rustika
Hvis jeg må komme med et lille "pip". Jeg var tidligere i branchen og vil IKKE vejlede dig, da der er utallige forhold der skal indgå i et eventuelt køb. Lad dig endelig IKKE presse med en dato for underskrift!
Et "normalt" forløb kunne være:

1. Lav en detaljeret tegning af huset. Med mål, tagets beskaffenhed, afstand hen til el-tavlen etc. Hvor ønsker du inverter/invertere placeret.

2. Forlang en beregning hvori ALLE forudsætninger er beskrevet.

3. Forlang en gennemgang af en expert på din adresse

4. Hvem skal montere panelerne og hvem skal tilslutte el-delen

5. Garantiperiode, og følger der en gratis "PowerGuard" forsikring med i købet

6. Indhent 2-3 tilbud, så du kan sammenligne hele "molovitten"

7. Og måske det vigtigste: Is i maven

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-15 22:14

>Hvilket er sagen uvedkommende.

At du har et anlæg, der er mindst det dobbelte af hvad spørgeren har fået tilbudt til 5300 kr.
og at det han har fået tilbudt, ikke engang vil kunne dække halvdelen af hans forbrug.

Ja det er måske uvedkommende for dig, men ikke for os kandu brugere,
der plejer at hjælpe hinanden, og slet ikke for at > Rustica skal få ekspert-hjælp...

Han har jo ekspert hjælp, der bare prøver på at fejl informere ham,
og det ved du jo godt, med dit anlæg og dine årlige energi besparelser.

Jeg er ikke ekspert, men har klart lagt mine besparelser frem, endda fordelt på måneder,
for at hjælpe en nybegynder, Rustica, så han kan overveje sin investering,
og du kommer jo ikke med noget konkret, kun at han skal søge ekspert hjælp...

Hidtil uden adresse, så han har kun os uvildige kandu brugere, dig
og så den lokale udbyder, der helt klart overfortolker det beskedne anlægs ydelse...

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 07-02-15 22:37

Sådan Guild. Nogenlunde samme forløb, som har prøvet på at komme igennem med.

Svengiversen.
Burde du ikke snart holde op med at udstille dig selv. Det var dog frygtelig at "høre" på.
Du er jo - efter eget udsagn en yderst veluddannet mand. Ingeniør med 5 - 6 eksamensbeviser, derudover 10 patenter på noget tæt på (som jeg - Urias - tolker skulle være energi) Nu selvudråbt ekspert udi solceller, endda med anden ekspert som backup - nemlig papsønnen, som vaskeægte ekspert.

Fri os for mere ekspertvælde, svengiversen. Tak!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-15 23:22

Rustica,
Jeg ledte i gemmerne og fandt en PowerPoint præsentation, som jeg rejste rundt med til informationsaftener i de danske byggemarkeder.

Denne kan jeg sende (maile) til dig. Send din mailadresse i en privatbesked.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-02-15 08:43

Hej Alle sammen.
Jeg kan se at jeg skulle ikke være taget til Tøndeslagning i går.
Der har været rigtig gang i den her hahhaha...

1901!
Det giver god mening, i forståelsen af deres udregning. Tak.

Svend & Urisa!
Jeg tror både du & Urias er enige langt hen ad vejen.

Det anlæg jeg køber vil ikke dække 100% af mit behov.
Men mit mod spørgsmål er nu, "Er det også nødvendig" ?
Vil det ikke være fint at jeg får "Hjælp" til det halve, og på den måde sikre mig, i sommer perioden, at jeg kan kan udnytte 100 %.
Det jeg tænker er at hvis jeg kan få halveret mit køb af strøm med mit anlæg, som koster det ½,
Så vil jeg få en fortjeneste. ! (Eks. bruger 12000 kr / år men solceller giver mig en udgift på 7000 kr = besparelse på ca. 5000 kr)

Jeg har ikke det store behov for at købe et anlæg, som producere så meget at det skal sælges.

Håber det er til at forstå min vinkel på en evt. udvidelse

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-02-15 09:43

Pas nu på med at give Rustica en powerpoint der passer til de gamle regler, medmindre det kun har noget at gøre med optimal placering, installation o.s.v

Jeg prøver lige at forklare igen fordi en vis person er vist forblændet af at et anlæg ihvertfald skal kan producere lige så meget som man forbruger, NEJ det skal den ikke efter de nye regler hvis der skal være økonomi i det.

EnergiMidt har 20 års erfaring med solceller, og har installeret over 4.500 anlæg og der er nok noget større sandsynlighed for at de er der hvis der er reklamationer på solcellerene om 10 år i modsætning til div. andre garagesalg OG DERES BEREGNER VIRKER FULDSTÆNDING SOM DEN SKAL!
(Nej jeg arbejder ikke for dem, men arbejder i deres forsyningsområde så jeg kender dem)
Hvilken interesse ville de også have i at lave en så optimistisk beregner der gør at de kun kan sælge et anlæg der er halvt så stor som de ellers ville have kunnet, det er såmænd nok bare et udtryk for at de er seriøse og ikke bare skal have noget væltet ud af garagen som er købt i Tyskland eller Kina.

Hvis man kigger på de tal som deres beregner kommer med er det jo heller ikke en elregning på 0 kr de lover:

Resultat år 1
Forventet eludgift år 1 uden solceller: 12.600,00 kr.
Forventet eludgift år 1 med solceller: 7.476,00 kr.
Forventet besparelse år 1: 5.124,00 kr.
Pris for solcelleanlæg: 52.000,00 kr.

Hvis man sætter et dobbelt så stort anlæg op som også er ca. dobbelt så dyr vil forventet besparelse år 1 IKKE blive dobbelt så stor fordi man er nødt til at sælge og købe mere.
Tilbagebetalingstiden vil altså blive længere i takt med man nærmer sig anlæg der kan producere det man forbruger.
Iøvrigt er det afregning hver time og i energimidt's forsyningsområde (og mange andre) er det 2 vejs digitale målere der kan håndtere det.

Om det så er en god investering skal jeg ikke kloge i, men nogen guldgruppe er det vist ikke.....

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-02-15 09:48

OK Rustica jeg havde ikke lige set dit sidste indlæg men det ser ud til du har forstået hvad jeg mente og det er jo hovedsagen.....

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-02-15 10:52

Hej 1901.
Ja det er også min tanke

Der er lige kommet endnu et svar på holdbarhed.
Hende jeg talte med fortæller mig, at jeg skal forvente at efter ca. 10-15 år skal Inverter skiftes.
Den koster ca. 15.000 kr.
Det er i mine øjne en udgift jeg skal regne med ind i den samlede udgift.
Det er faktisk denne udgift der gør at jeg tænker at det er en dårlig investering.
Hvis i værste fald, at den inverter bliver defekt efter hvert 10 År, (10-15 år oplyst)
Så vil jeg få en mere udgift på 30.000 o leve tiden på 30 år. (Her til kommer udskiftning af elektriker)

er det helt ved siden af at den måde jeg tænker på ??

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-02-15 11:03

Nej det er bestemt ikke helt ved siden af den måde du tænker på!
Men få dem til at lave en beregning for jeg ved ikke om der nogen skattefidus længere eller noget co2 kvote der kan sælges.
Hvis der ikke er noget at hente der kan jeg heller ikke se fidusen i det....

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 08-02-15 13:26

Uden at kommentere yderligere vil jeg blot sige: Hvor er det dejligt at tråden er blevet seriøs - og hvor der bruges fakta.

Held og lykke Rustica.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-15 14:28

Rustica og 1901
Min powerPoint er netop en "hard-core" model på alt det tekniske.
Blandt andet udskiftning af invertere, som betragtes som en sliddel.
Uden at kende de faktiske forhold, må jeg nok give ret i, at det vist ikke er en guldgruppe.

En anden faktor som IKKE er nævnt i denne tråd: Kilowatt-prisen hen over årene.
Flere "eksperter" spår, at i 2035 vil den være DKK 5,- plus moms og andre afgifter. Nogle mener at slutprisen vil nærme sig DKK 10,-
Det vil jo ændre regnestykket.

Rustica. Lov mig, at du får TOTAL overblik inden du "smider" 53.000 op på taget

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-02-15 15:17

Hej Guild/Urias & 1901.

Det er helt sikkert noget jeg vil have undersøgt i bund.
Men som jeg kan læse mig til og høre på jeres erfaringer.
Så tror jeg at jeg vil vente til der kommer et bedre tilbud.
Det kan være Staten på et tidspunkt vil smide nogle penge efter det.

Vi skal jo blive et energi rigtigt land ! som de siger

Jeg takker for alle Jeres kompetente viden.

Rigtig go´ vinter ferie til dem af jer som har sådan en!

Venlig Hilsen
R

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-02-15 15:19

Tak for svaret Guild.
Der er mange der er kommet med indlæg.

Men Guild fik slået hovedet på sømmet...

Tak for det.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-02-15 15:39

Rustica,
Håber ikke sømmet gjorde for ondt, og at du ikke ramte den spidse ende.
Jeg har forsøgt at sende PowerPointen .. skidtet virker ikke. Jeg forsøger igen lidt senere.
/PG

Kommentar
Fra : 1901