/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Grafikopløsning er takket i Photoshop?
Fra : cristian2
Vist : 512 gange
50 point
Dato : 04-02-15 13:18

Jeg har nogle håndtegnede grafer, som skal ind på min kommende hjemmeside. Jeg har skannet tegningerne på mit lokale biblioteks nye kopi/skanner-maskine og automatisk videresendt resultaterne til min emailadresse. Men når jeg åbner pdf-filerne med tegningerne på min pc, er opløsningen ikke særlig god. Man kan se, at cirklerne er en lille smule takkede. Og det har formentlig noget med skærmens opløsning at gøre. For jeg kan sagtens forstørre grafikken uden at det takkede "følger med", hvis du forstår - dvs. selve skanningens kvalitet af billederne/graferne ser ud til at være ok.

1. Hvad hvis jeg forstørrer grafikken til fx dobbelt størrelse, inden jeg lægger farver på i Photoshop, og derefter gemmer mens billedet stadig fremstår forstørret på skærmen, vil jeg så opnå en højere billedkvalitet?

2. Eller kan jeg overhovedet arbejde videre med grafikken i Photoshop på min pc? Kræver det en finere skærmopløsning?

Min PC:
(True color, 32 bit), (Generic PnP Monitor), (Driver version: 6.1.7600.16385), (1. Color LCD), (Resolution: 1280 X 800).

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-02-15 14:03

pdf filer er jo ikke særlig gode at arbejde videre med i PhotoShop, kan man overhovedet arbejde med pdf filer i Photoshop???
Hvis pdf filer optimeres til netbrug/sendes som Email reduceres kvaliteten for at reducere filstørrelsen. Skan billederne igen, gerne i opløsning 600x600 dpi, gem dem i png, tiff eller jpg format, så får du en fornuftig opløsning at arbejede videre med. Men husk at sende dem i original størrelse, hvis du vedhæfter dem til en e-mail. Normalt vil e-mail programmer foreslå en mindre opløsning, for at mindske fil størrelsen.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-15 12:14

Citat
1. Hvad hvis jeg forstørrer grafikken til fx dobbelt størrelse, inden jeg lægger farver på i Photoshop, og derefter gemmer mens billedet stadig fremstår forstørret på skærmen, vil jeg så opnå en højere billedkvalitet?

Du kan tegne nye linier med PS og slette de gamle.
At forstørre og så gemme bliver det samme hvad angår de fejl der allerede er der, men om dine farver så skjuler disse er vel bare at prøve.

Ellers vil jeg mene at du kan hente masse af grafer på nettet i god kvalitet, eller lave dem selv i Words eller Excel.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-02-15 09:45

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : Trick

Dato : 28-04-15 09:58

Har du illustrator? Så ville jeg bare tegne over - Eller bruge illustrators indbygget værktøj til at lave grafer.
Det gode ved den metode, er at det bliver til vector - Du kan altså lave dem, så store eller små som du vil uden det bliver pixeleret / takkede.