/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gule ærter på okse spids
Fra : svendgiversen
Vist : 1487 gange
100 point
Dato : 29-01-15 12:43

Jeg blev sendt i byen for at købe ind til aftensmaden:

Møllerens gule ærter og så vist kedelige grise ribben?

I stedet købte jeg okse spids bryst, jeg mener at kunne huske at det er Kaptajn Voms livret?
Men AK, min kone påstår at man koger gule ærter på grisekød, evt. gås men ikke oksekød.

Har hun ret og skal jeg afsted igen??
Nogen der kan anvise/godkende en ret: Gule Ærter med Okse Spids Bryst???
Vi har gulerødder, løg og porrer...

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-15 12:53
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-01-15 12:57

Jeg tror du har blandet tingene sammen - både det med de gule ærter og Kaptajn Vom...

Mon ikke du tænker på Gyldenspjæts livret sprængt oksebryst med spidskål

Og så har din kone jo selvfølgelig ret (som sædvanligt) Gule ærter koges ALTID på svinekød...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-01-15 13:00

http://guleaerter.dk/opskrifter/spraengt-kalvebryst-m-kartofler-peberrod-og-gule-aerter/

500 gram små kartofler
1 liter klassisk gule ærter tilberedt med enten Møllerens® Gule Ærter eller Møllerens® Gule Flækærter (kan med fordel være fra dagen før)
1 bundt purløg
1 bundt persille
200 gram koldt smør
Godt rugbrød, gerne hjemmebagt

Fremgangsmåde

Kog oksebrystet mørt i vand, så det netop dækker kødet.

Når kødet er helt mørt, skæres det i mindre stykker. Imens indkoges kogelagen til ca. 2 dl.

Kog kartoflerne møre i den indkogte kogelage.

Vend ærtesuppen med kød og kartofler og smag til med den indkogte lage samt salt og peber. Drys med masser af hakket persille, purløg og friskrevet peberrod.

Retten serveres som frikassé med godt rugbrød og koldt smør til.

Tip: Server gerne gammeldags grov sennep til. Du kan også
MV2

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 13:48

Man kan sikkert gøre lige hvad man vil, men i "Danske Egnsretter" er der ikke en egn hvor man koger på fersk oksekød, i Vestjylland kan man dog bruge røget oksekød!

Møllerens opskrift er vel et forsøg på at lokke jøder og muslimer til at spise gule ærter

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-01-15 13:55

Citat
Møllerens opskrift er vel et forsøg på at lokke jøder og muslimer til at spise gule ærter

ikke en dårlig pointe du der bringer frem vagnr...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-01-15 13:56

Man må jo sige at det ikke fremmer spisningen af svinekød, på produktionsmåden og MRSA (står for Methicillin Resistente Staphylococcus Aureus) så oksespidsbryst ville jeg nok foretrække!
MV2

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 14:02

Citat
oksespidsbryst ville jeg nok foretrække!

Man holder en ordentlig køkkenhygiejne og koger de gule ærter, MRSA-bakterier er ikke kogeresistente!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-15 14:11

Foreløbig tak for fine opskrifter med okske spids bryst til gule ærter,
min kone undrer sig stadig, men hendes foretrukne kogebog er fra 1901.
Og jeg har overtalt hende til at forsøge med oksekødet...

Nå, så det var Gyldenspjæt, ikke kaptajn Vom, hvad havde han som livret,
jeg husker kun Skipper Skræp med spinat.

Og nok rigtigt med egnsretter, min kone er fra Mors, hvor de altså bruger svinekød,
men hun er også lidt vestjyde, for hun vil supplere med lidt røget bacon.

Og så tror jeg ikke Mølleren tænker på mersalg til muslimer,
skal vi ikke holde det religiøse ude af denne mad debat.

I hører nærmere, om hvordan det smagte, om nogle timer...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-15 16:18

Min far insisterede på at få kogte kartofler i gule ærter og andet suppe, et andet sted var der puttet et helt pillet løg i ærterne, på den måde at løget vedblev at være helt under kogningen.

Min farfar hældte et snapseglas eddike på en portion ærter, han påstod at de blev tykkere, men man ved i dag at det jo blot skilte...............og desuden er suppen tykkere på andendagen.

Gider ikke at koge suppe til mig selv, men engang da jeg skulle lave en god fond anbefalede min mor mig at bruge både kalve- og svineben, men efter hvad jeg hører er de hammerdyre hos en slagter i dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-15 20:19

Det smagte himmelsk, men med flere opskrifter, blandet sammen på to tallerkener.

Jeg overvejer et tip?
Gerne lidt mere fatasifuldt end: Ernas gule ærter??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-15 11:49

Tak for svaret modersvilje.

Kommentar
Fra : modersvilje