/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
kviksølv til temometer.
Fra : Eyvind
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 17-01-15 19:59

Kviksølv blev en gang brugt til termometre.
Men nu er alt jo digitalt, og hvad bruges kviksølv så til.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-15 20:13

Det bruges til tadaa, kviksølv termometre, de laves jo stadigvæk!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 17-01-15 20:15

Og det bruges her

Andre produkter omfatter:
lyskilder fx lysstofrør
batterier
termometre
måle- og kontroludstyr
laboratoriekemikalier.
http://www.danskmetal.dk/Loen%20og%20arbejdsforhold/Arbejdsmiljoe/Kemi/Hvad%20bruges%20kviksoelv%20til.aspx

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-01-15 20:15

Fremstilling og anvendelse

Kviksølv udvindes af mineralet cinnober (kviksølvsulfid). Det ophedes i lukkede retorter sammen med jernholdige spåner eller skæl. Jernet forbinder sig med sulfidets svovl, og kviksølv frigøres i dampform. Dampen fortættes ved afkøling til flydende kviksølv, som raffineres ved fornyet destillation til 99,99 % renhed eller bedre.

Kviksølv bruges som flydende elektrisk leder i bl.a. kontakter og relæer, som føler i fx barometre, termometre og termostater og som leje for fyrlinser og teleskoper, der skal kunne drejes let og præcist. Kviksølvlegeringer (amalgamer) udnyttes i klor-alkali-processen, til udtrækning af guld og sølv fra malme og affald, til lueforgyldning og i tandfyldninger. Kviksølvdamps evne til at luminescere ved elektrisk udladning udnyttes i lysrør, elsparepærer og kviksølvlamper. Kviksølvforbindelser anvendes i batterier, sprængstoffer og til medicin og pga. deres giftighed i skibsbundmaling, insekticider samt til bejdsning af såsæd og desinfektion af papirmasse.

Pga. giftigheden begrænses anvendelsen af kviksølv efterhånden til formål, hvor alternativer ikke findes, bl.a. elsparepærer og lysrør, termostater og specielle målere samt sikkerhedskontakter og -afbrydere.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-15 20:17
Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-15 20:28

Tak for svaret Klaudi. Tja - og det med relæer viste jeg egentlig godt når jeg tænker mig om.

Også tak til "hej du 58", for en flot forklaring.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-15 21:03

velbekomme

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 10-03-15 20:01

Pas godt på de gamle kviksølvstermometre! Ofte er de mere præcise end det digitale bras i dag og med mindre man smadrer dem så virker de evigt.

Især er jeg glad for at jeg nåede at købe nogle stykker (ja nu jeg var igang) landbrugs-febertermometre. Jeg er så ung at da jeg flyttede hjemmefra for 12-14 år siden så var de gamle kviksølv henvendt til mennesker så godt som umulige at opdrive med mindre man da kan lide tanken om et andre har brugt (loppemarkedet). Faldt så over en landbrugsshop egenligt henvendt til landbrug, men facon og størrelse så passer de nu fint til mennesker også - samme størrelse bare anden tekst (man temperaturskalaen jo selvklart den samme). Så kan man more sig over der står hvilken temperatur kvæg og geder skal have :D
Nå, men de virker super godt. Præcise, aldrig flade batterier. OK, til børn ville jeg nok ikke bruge dem - i hvert fald ikke før de når en hvis størrelse (nu har jeg så ikke børn).

Man kan få nogle med galinstan (galium-indium-tin). En eutektisk legering, der ligesom kviksølv også er flydende ved stuetemperatur, men i praksis ugiftig. Ja, i hørte rigtigt. Der er andre metaller der er flydende ved stuetemperatur - når de er legerede - kviksølv er bare det eneste i ren form. Teorien er fin nok, men da massefylden er _meget_ mindre end for kviksølv så skal man svinge godt til for at slå dem ned. Når man så typisk har hovedpine når man bruger dem, så forstærker det hovedpinen :D

Genbrugsstationer og alverden kan råbe og skrige, men mine kviksølvstermometre får de ikke. De kan få mine lysstofrør, det er til gengæld noget fanden har skabt - jeg har skiftet til LED.