/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vokmad gentaget
Fra : svendgiversen
Vist : 683 gange
141 point
Dato : 16-01-15 12:38

Jeg ved godt, at jeg har spurgt før,
men nu er min kone ude at rejse og jeg vil gerne overraske hende, når hun kommer hjem.
Hun har ingen vok, men påstår at hendes store støbejerns stege gryde er lige så god?

Og når jeg spørger igen, jeg fik ikke den helt rigtige opskrift, som min første kone lavede:
Hun skar skært oksekød tyndt på pålægsmaskinen, det blev stegt op ad siderne på vokken.

Og så var der lægre grønsager i bunden, bambusskud, grønne bønner, vist vandkastanier
og meget mere??

De blev kogt i olie, jeg ved ikke hvilken slags, måske lidt brunlig???

Er der nogen der ud fra disse oplysninger kan komme med en god vok opskrift????

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 141 point
Dato : 16-01-15 14:33

Hvis gryden er rundet i bunden er den god nok, dog er en ægte wok bedre da den er tyndere i siderne og dermed køligere så tingene ikke steger videre.

Grundlæggende:

Hav alt klar og udskåret da det skal lynstege/have lukket porerne, og så op ad siden eller helt op, der spædes lidt med olie ind imellem for ikke at få en tør bund.

Til sidst putter man det hele tilbage og tilsætter lidt væde såsom vand, fond eller kokosmælk, en anelse soya, lime- eller citronsaft efter smag (folk kan selv pøse ekstra soya ved bordet) og så lader det få et opkog, det skal ikke være sammenkogt.

Jeg bruger også selv lidt "Fish-sauce" som er mest brugt i Vietnam, ganske få dråber, det giver et pift hvis kødet er kylling eller svin, men man kan også bruge et drys smårejer, de må som bekendt ikke få for meget varme da de bliver hårde.

Vær forsigtig med salt, har man saltet og tilsætter soya kan det blive for salt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-15 14:38

Citat
Min første kone elskede at lave wok mad, hun købte bambus skud og andet tilbehør
og hun købte fint oksekød som hun skar tyndt med pålægs maskinen
og det blev stegt op ad siden i vokken med sprit under, midt på spisebordet...

Så, med ny kone, kom jeg til at omtale at jeg savnede lidt vinter wok mad,
det fik jeg hurtigt opfyldt til fulde, chokerende, men en herlig ret som vi begge kan anbefale:

Vi købte en færdig wok blanding med masser af bambus skud og andre grønsager,
og da vi ikke havde noget fint oksekød, stegte vi røget bacon i wokken med jomfru olie.

Øst - Vest blasfemi, men det smager himmelsk...

Hvorfor bruger du ikke dit eget "tip", det smagte jo himmelsk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-15 15:02

Apropos, skal det være Kina-præget så brug solsikke- majs- eller rapskimolie, oliven passer ikke dertil.

Solsikkeolie er en fedtbombe, men det gemmer sig også lidt blandt de andre i supermarkedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-15 15:10

Tak Luffe for en fin vejledning, jeg vil bruge den tunge gryde denne gang,
men overvejer at anskaffe en rigtig vok, helst en med sprit der kan stå på spisebordet,
men det får jeg nok ikke lov til?

Kan du ikke gentage linket til din tidligere så gode vok opskrift?
Jeg har svært ved at åbne det gamle på grund af en masse, vist cookies akcepter.
Tør jeg sige Ja til dem??

Og ans, selv om det smagte godt var det jo med bacon, ikke rigtig vok mad,
nu vil jeg gerne lave det rigtigt...

Og jeg efterlyser stadig en vok opskrift, med tynd skåret oksekød, bambusskud mm,
stegt i olie eller soja???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-15 16:10

> så brug solsikke- majs- eller rapskimolie...

Jeg skal jo ud for at handle i morgen, min kone kommer hjem i morgen aften,
og jeg har kun fundet, lidt jomfru olie, det er vel olivenolie som du ikke kan anbefale?
Og noget hvidvins olie, samt Kikkoman soya sauce.

Jeg kan hverken lide raps eller majs og solsikken er vist for fed,
så jeg må købe, fra et vok leksikon jeg har fundet, enten:
Bønnesauce, chilisauce, fiskesauce, holsinsauce, sortbønnesauce, eller soyasouce??

Chili er for stærk og jeg vil ikke tilsætte fiskesmag, så jeg satser nok på soyasoucen,
evt suppleret med resten af jomfru olien???

Vi har ikke pålægsmaskine, men jeg kan vel få slagteren til at udskære oksekødet tyndt,
det behøver ikke at være mørbrad, men hvad skal jeg ellers bede om af skært kød????

Og så må jeg en tur gennem vor lokale brugs eksotiske grønsager, dem er der ikke mange af...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-15 17:30

Citat
Bønnesauce, chilisauce, fiskesauce, holsinsauce, sortbønnesauce, eller soyasouce??

Chilisauce er et vidt begreb, der findes de små nederdrægtige glas der sætter huset i brand og op til de mildere større beholdere som der som regel er temmeligt meget sukker i.......dem kan man bruge som bordtilbehør og så kun en smule i wokken...........jeg kender en dame der slet ikke kan tåle chili.

Bønne- eller holsinsauce kender jeg ikke..............en mildere form for fiskesmag får man med østerssauce, det er også nemmere at styre end fishsauce da det jo ikke må smage for meget af fisk hvad det nemt gør hvis man overdoserer.

Vindruekerne- eller tidselolie er også en mulighed, men lidt svære at finde, Du har jo ikke Irma derovre.

Jeg bruger aldrig opskrift men går på varierende hugst i peberfrugter, bladselleri, vandkastanier, bønnespirer, forårsløg, bambusskud, sukkerærter (de helt flade bælge som man kan finde i dybfrost) nogle gange en smule ananas da det kan blive for sødt med en hel dåse. sorte eller kidneybønner er ikke lige mig.

Og så kan man erstatte ris med risnudler som blot skal koge et minut, disse fås også som ægnudler som fylder noget mere i spiserøret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-01-15 22:28

Citat
sukkerærter (de helt flade bælge som man kan finde i dybfrost)

Det er ved at være længe siden jeg har lavet noget i wok (en god måde, at få nogle grøntsager i børnene), men jeg har ofte købt friske sukkerærter i Netto og Kvickly. Kvickly's normalpris er selvfølgelig dyrere end Netto's, men oftest er de på tilbud, så der ikke er stor forskel på prisen.

Skiver eller tynde stænger af gulerod, der er stegt i soya smager skønt.

Jeg har ofte lavet noget i denne stil: http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/7079/Gryderetter-opskrifter/MONGOLIAN-BARBECUE , bare uden ingefær i krydderolien.

Kødet ligger i "marinaden" mens grøntsagerne tilberedes (ikke længere, så bliver det for stærkt), når kødet er stegt så steger jeg gulerødderne og hælder resten af "marinaden" over dem.

Samme krydderolie har jeg brugt til, at marinere et helt kalkunbryst i. Her bruger jeg saltfattig soya, da det ellers bliver for stærkt. Dagen før laver jeg krydderolien. Stikker en masse huller i kalkunbrystet med en kødnål og lægger kødet i olien. Næste dag steges det i ovnen ved ca. 180 grader i en times tid.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-15 01:58

Jeg glemte at skrive ingefær, det kan være pulver, syltede eller friskrevede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-15 11:30

Jeg har nu købt råvarerne, ikke det store udvalg i vor lokale brugs,
men en flink slagter skar oksekødet i strimler.

Jeg venter med at lukke indtil jeg har min kones respons i aften...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-15 12:45

Du kunne have købt en færdig wokblanding (frossen)

Det bliver jo spændende, hvad din samleverske siger til at du har lavet maden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-15 14:06

Citat
Det bliver jo spændende, hvad din samleverske siger til at du har lavet maden

Pyha, min mor havde fået et tilfælde hvis far havde lavet mad om det så kun var spejlæg, dog var han de sidste 3 år inden bortfaldet begyndt at hjælpe med støvsugning m.m.

Jeg tænker på en gang imellem hvordan han havde klaret den hvis hun var faldet bort først.........som nærmestboende familie og meget hjælpsom havde jeg nok trådt til og lært ham grundprincipperne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-15 19:32

Jeg fik ros for min vok mad, men:

Hendes støbejerns gryde havde alt for lodrette sider,
så det fine oksekød blev ikke stegt sprødt, men gled ned i vædsken og blev næsten kogt.

Her var der lidt for meget vædske, jeg fik kålpølser i går og gemte lidt af væden som builion,
suppleret med det jeg havde af jomfru olie og lidt soja,
og så for en sikkerheds skyld resten af hvidvinen.

Men når der var for meget væde, var det fordi jeg også hældte alt fra grøntsags dåserne oveni,
både fra bambuds skuddene og bønne spirerne, heldigvis var bønnerne og det nederste af
forårsløgene uden væde, erstatninger for manglende eksotiske grønsager i vor brugs.

I morgen vil min kone nu lave resterne til en andendags vok mad,
der er stadig lidt grønsager tilbage og også nogle strimler af det finde oksekød.

Og jeg er så (heldigvis) igen afskåret fra køkken regionerne,
jeg vender stærkt tilbage når det er tid til at tænde grillen...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-15 14:43

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-15 15:57

Selv tak

Sidste gang jeg skulle wokke til gæster gik jeg på jagt i en viet-butik her i Odense, havde det som et barn i BR, men der var flere ting som de sagde ikke kunne bruges til wok da jeg spurgte, jeg nøjedes så med at købe en pose dybfrosne vandkastanjer, 1 kg for 15 kr.

En anden vietnamesisk ret har jeg brugt et par gange:

Det er fladfisk paneret med æg og kokos i stedetfor rasp, hertil lidt dryppelse bestående af citronsaft, chilipulver og sukker, og serveret med grøntsager og ris.