/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
78 plader antal numre
Fra : Eyvind
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 12-01-15 19:49

Hej
Spørgsmålet lyder:
Hvor mange numre er der på en 78 plade.

Det er et væddemål, så lidt beviser ville være rart.

Ps. Jeg har surfet på nettet men fandt ikke noget klart svar.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-01-15 19:53

Jeg mener at kunne huske at der var 1 nummer pr. side, og jeg er næsten hindrede procent sikker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-15 19:57

Det er jeg også sikker på men damen vil have beviser.

Jeg har nogle gamle plader, hvor en af dem spiller en lille smule af 4 sange på den ene side men dog i een køre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-01-15 19:59

Dem på 12" kunne spille i 4-5 min
10" ca 3 min

Kilde: wikipedia

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-15 20:13

Ja men hvor mange numre er der på pladerne..........................

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-01-15 20:21

Tjae hvis du ikke selv kan regne den ud så vil jeg sige 1 til 2 per side alt efter længde!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-01-15 20:22
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-15 20:24

En B-film var film nummer to i de dobbeltforestillinger, der i mange år var almindelige i USA. Navnet fik de efter “78-pladerne”, hvor der kun var plads til én sang på hver s
http://historienet.dk/dagligliv/kultur/hvad-er-en-b-film

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-15 21:33

Tak for svaret katekismus. Foreløbig ser det ud til, at dit link baner vejen for den tiltrængte sejr.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-01-15 21:37

Kors i røven mand, har du lukket øjnene!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-15 21:41

Et mere så da
Det er ualmindeligt appetitligt og en fornøjelse at blade i. Teksten beskæftiger sig ikke decideret med Armstrongs liv og levned i disse år, men med selve optagelserne. Den beskriver dels de enkelte numre og hvordan de i sin tid blev udgivet. Hvordan disse 78-plader med et nummer på hver side blev sammensat og hvorfor og hvor de blev udgivet
http://dvm.nu/periodical/js/js_2000/js_2000_5/der-er-ikke-noget-at-spille-pa-hornet-som-louis-ikke-allerede-har-spillet/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-15 11:08

Tak Klaudi, for det seneste link - som hjælper lidt.

Men jeg har en gammel 78 plade hvor der er 3 titler på den ene side, som dog er 3 delnumre med klapsalver ind i mellem.
Pladen er 25 cm i diameter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-15 16:52

Kors i røven mand, har du lukket øjnene!

Hvad har jeg overset

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-01-15 17:04

Citat
Kors i røven mand, har du lukket øjnene!

Hvad har jeg overset

Dem på 12" kunne spille i 4-5 min
10" ca 3 min

Kilde: wikipedia

Tjae hvis du ikke selv kan regne den ud så vil jeg sige 1 til 2 per side alt efter længde!

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record#78_rpm_recording_time

PS nu måtte jeg fandme bruge 10 påænger for at se hvad du skrev!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-15 20:19

Ja ja men det beviser jo ikke noget om der er to eller et nummer på hver side.
Ok 4 gange minutvalsen og pauser ind imellem.

Jeg skylder dig 10 point.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-15 20:43
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-15 10:57

Dommen i væddemålet er faldet, og når præmien er modtaget, vil jeg muligvis indrømme.
Tak for venlig deltagelse.