/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
WIN 8,1
Fra : ultra2
Vist : 603 gange
100 point
Dato : 06-01-15 13:48

opstart virker ikke altid skal somme tider slukke og så tænde igen før den kommer til skrivebordet
nogen der ved hvorfor

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-15 14:00

Næeh... men Win 8.1 starter normalt med METRO interfacet. Skrivebord skal man klikke på for at få frem. Det er den 'TILE' som vises nederst til venstre i METRO ...eller klikke på det symbol (= fire firkanter), som i 'Gamle Dage' var der man med knappen Start valgte; Startmenuen.

Hvis du vil starte op med skrivebordet? Så kan du med fordel vælge at installere "Classic Shell":

http://www.classicshell.net/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-01-15 14:02

Det kan der sikkert være 1000 årsager til - måske trænger den til en gang rens...

Prøv at køre dette lille smarte program:

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-15 14:20

Hvilken maskine taler vi om? Gængse bærbare modeller; Levono, HP, Toshiba mm. kommer præinstalleret med en masse 'bloatware' :

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-installed_software

..og ofte går denne software dårligt i spænd med Win 8.1.
Det kunne tænkes at være årsagen til problemet under opstart.

Man kan roligt afinstallere denne bloatware.
Programmerne kan nemt hentes på producentens hjemmeside, hvis man skulle få brug for det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 06-01-15 14:30

hp pavilion g7 med iobit shell

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-15 14:43

Tjek under Indstillinger -> Kontrolpanel -> Tilføj eller fjern programmer om ikke der ligger en bunke HP programmer du kunne undvære? Nogle af disse vil næsten med garanti startes op sammen med Win 8.1 ..og det er ikke altid lige 'heldigt'. Fjern disse....

Som sagt : De kan med sikkerhed hentes og installeres igen på HP's hjemmeside, hvis du skulle få brug for det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 06-01-15 15:48

nu troer jeg der er en misforståelse.

når jeg kommer hjem starter jeg min pc så står den og kører og kommer ingen vegne
så slukker jeg den og starter med det samme så kommer jeg ind i windows

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-01-15 17:59

Citat
når jeg kommer hjem starter jeg min pc så står den og kører og kommer ingen vegne
så slukker jeg den og starter med det samme så kommer jeg ind i windows

fundet fejlen, det er en fejl 40 (fejlen sidder 40 cm fra skærmen).
Man slukker ikke bare maskinen, har du gjort det for mange gange, så bør du ominstallere maskinen.
Og hvorfor det, jo fordi Fil Tabellen (INDEX) og filer som er ved at blive skrevet går i stykker, og er maskinen eks. i gang med at installere en opdatering, så vil nogle af disse system filer kunne være gået i stykker.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 06-01-15 18:21

den har stået i ca 15 minutter før jeg genstartede
har okså prøvet at lade den stå hele natten den starter ikke op
så fejl 40 nej nej jeg sidder kun 20 cm fra

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 20:37

Citat
så slukker jeg den og starter med det samme så kommer jeg ind i windows

Hvad drev-bogstav ligger din 8,1 på - for mig at se? kan det minde om en disk der ikke kan finde sin Boot-record ? og derfor står og tænker? mens man er i bad, og ikke er kommet længere, og så ved jeg ikke hvordan ´kommandopromt´ virker på 8,1, men en CHKDSK/F/R ville sikkert gøre underværker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 20:39

Ellers kan dette program tjekke disken for dig:
MiniTool Partition Wizard

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-01-15 21:38

ok
Som mig-selv lidt skriver så finder den ikke BOOT ved først opstart
hvilket for mig lyder som timing problemer, prøv næste gang du tænder at trykke ESC med det samme det vil give dig opstart menuen og vælg så F9, for tilsidst at vælge din hardisk

hvis dette virker, er problemet din hardisk ikke når at gør sig klar.
bedste løsning ny hardisk
næste bedste løsning, ændre boot check række følgen, så CD/DVD kommer før hardisk, eller hvis helt slemt at netkort kommer før hardisk. Dette vil giver ekstra tid før hardisk kontaktes hvorfor den bør nå at være klar.

http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=en&docname=c01443326

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 22:07

På andre ´forums´ skriver de også om? UEFI + andet i NYERE bios, som kan give ret store fejl og mangler = både med opstart og kørsel af programmer.
Har selv UEFI, men bruger det gode og sikre ´gamle´ men stadig, nye budkort kan give problemer som man ikke kendte for et par år siden.
Selv har jeg haft problemet med ACHI vs IDE i Bios, men det må være et problem efter man har installeret systemet = man kan ikke bare skifte fra det ene til det andet, men tvivler på at det er dit problem.

Prøv eventuelt at sluk/ tag strømstikket og hold START knappen inde et ½ minut, så din pc tømmer sig for strøm og genstart = virker dét, ville jeg skifte dit Bios batteri.
Prøv også at se efter om DATO står som det skal/ i bios.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 22:10

Citat
lyder som timing problemer

Sæt kæden et hak ´frem-ad´..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-15 09:49

Citat
starter jeg min pc så står den og kører og kommer ingen vegne

Det er vel ikke fordi den rent faktisk ER startet, men skærmen så slukker/lukker ned pga. af timeout og går i dvale?

Har du prøvet blot at trykke på en tilfældig tast når den står 'og kører', men ikke kommer 'nogen vegne?

Min gamle mor har været frustreret over at hendes maskine ikke ville starte op ..indtil jeg bad hende klikke på musen eller trykke en tast. Så sagde hun; HOV ..nu virker den

Ps. Iøvrigt startede hendes maskine mere end dobbelt så hurtigt op, efter jeg fjernede 14 bloatware programmer fra Toshiba, som fulgte med den præinstallerede maskine.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-01-15 10:23

test lige om der er noget med tilsluttet USB stiks eller diske.
Jeg Havde en medion år tilbage, hvis jeg fjernede en USB ting mens den var slukket, ville den ikke starte næste gang. men fjernede du 220volt ledningen i 10 sec virkede den igen.
her er det vi skrev dengang: http://www.kandu.dk/Spg147613.aspx
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-01-15 11:31

har ccleaner hjælper ikke

win 8,1 ligger på c 1 tb næsten ny efter rep ved hp

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-01-15 12:05

du skriver: win 8,1 ligger på c 1 tb næsten ny efter rep ved hp

Se så kan man jo tænke, passer den disk du har fået til den kontroler der sidder i maskinen.
Eller er der en fejl på den controler der gør dette. Så alt i alt synes jeg den skal tilbage igen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-01-15 13:28

den er født med 1 tb hd

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-01-15 16:46

tænker den disk der er sat i ikke holder den timing controleren forventer, som også entidligere skrev. Mener ikke der er noget et stille på i Bios idag, det kunne man i gamledage stille lidt på så man gav lidt mere tid til at få dataklar til PC. Hilsen Steen

Kommentar
Fra : Mazar

Dato : 07-01-15 17:40

Hvis den ikke kunne finde bootdrev, så ville den skrive det, så timing på hd'en er ikke problemet ...

Ved det lyder tåbeligt, men prøv at se om du kan få fat i en strømforsyning fra en computer der er magen til ..

En svag strømforsyning kan medføre i at den opføre sig underligt.

Jeg fik problemer med min gamle bærbar, den ville kun starte op engang imellem. Jeg satte mig for at give den en cleaner med Ccleaner, men inden jeg fik taget mig sammen, så futtede min strømforsyning af.

Det skal dog siges, at det er meget sjældent at en computer bliver fyldt med malware og andet crap, som gør at den kun starter engang imellem. Enten starter den, ellers gør den ikke.

Hvis der er problemer engang imellem, så er der noget der er ved at stå af .. min opfordring er at den skal tilbage til HP hvis der er forsikring på.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-01-15 17:40

Citat
Mener ikke der er noget et stille på i Bios idag, det kunne man i gamledage stille lidt på så man gav lidt mere tid til at få dataklar til PC

Det var i de gamle PATA dage og før, og med den nye UEFI "bios mode" er opstart tiden meget meget kort, hvorfor et dårligt/løst data kabel eller en hardisk med bad sectors nemt kan give disse problemer.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-01-15 18:31

jeg troer jeg har fundet fejlen ????

hd er blevet skiftet af hp
den er født med win 8
men bios er sat til legasy er enabled den skulle have været sat til disabled for win 8

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-01-15 18:32

kan man tage en backup og rette bios og så geninstall backup

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-01-15 00:04

Citat
Mener ikke der er noget et stille på i Bios idag,

Tvært imod, der er mere der kan ændres og justeres på end på de gamle bundkort.
Citat
kan man tage en backup og rette bios og så geninstall backup

Hvorfor dog det, du kan altid vælge at gå tilbage til DEFUALT.
Hvis det er en nyere pc, så ligger der backup funktion i det software der fulgte med kortet = se i START alle programmer.
Henter du det sidste nye software til kortet, så plejer man at få muligheden for at lave en backup før man installerer nyt - MEN hvis kortet fungerer som det skal så hold nallerne fra at opdatere det, værste der kan ske er at det ikke virker = nyt bundkort.

https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=bios+backup&gbv=2&oq=bios+backup&gs_l=heirloom-hp.3..0l7j0i22i30l3.1529.4415.0.4883.11.9.0.2.2.0.109.886.6j3.9.0.msedr...0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.11.918._789_c3CYOY

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 08-01-15 00:25

win 8 er instaleret som vin 7 i bios derfor starter den ikke præsin som den skal
legasy er for win xp samt win 7
uefi er for win 8

her er win 8 installeret som vin 7 med legasy istedetfor for uefi

måske derfor den halter i opstart

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-15 18:52

Win8 starter da også som Legasy (bios mode) på nogle af mine maskiner, og under problemer.
Grunden til jeg har valgt dette er jeg tit ønsker at BOOT på USB, og der er virker UEFI ofte ikke.

PS. UEFI skulle blandet beskytte mode virus på BOOT medier, men det er allerede et problem igen, så eneste PLUS med UEFI er hurtigere opstart, men med et stort MINUS er Recovery/Ominstallation/BOOT fra andre medier.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 08-01-15 22:12

ok så blev jeg så klog

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-01-15 22:50

Citat
Win8 starter da også som Legasy (bios mode) på nogle af mine maskiner, og under problemer.

der skulle selvfølgelig stå "og det uden problemer"

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 11-01-15 10:45

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-01-15 17:47

du er velkommen