/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine - koldt vand?
Fra : kaad87
Vist : 349 gange
20 point
Dato : 01-12-14 22:46

Hej folkens.

Jeg har netop fået en ny vaskemaskine har jeg har en mistanke om at det varme vand ikke virker i den. Når jeg har vasket en vask ved høje grader, så er tøjet/håndklæder helt kolde lige efter vasken er færdig. Er det normalt? Kan det skyldes at sæben bliver skyllet af med koldt vand?

Er der nogle tricks til hvordan jeg kan tjekke det?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-12-14 22:53

Der er fler e måder evt rør på glasset under vasken, eller tjek afløbsrøret under udpumpning

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 30 point
Dato : 01-12-14 23:04

Citat
Kan det skyldes at sæben bliver skyllet af med koldt vand?

Ja, den skyller med koldt vand.

Som rotw skriver, så kan du prøve at røre ved glasset når maskinen er i gang med at vaske, men så skal du ikke vente til den er begyndt at skylle.

Næste gang du sætter maskinen til at vaske på 60 eller 90 grader, så prøv at lægge hånden på glasset efter 10 minutter, hvis det stadig er koldt, så prøv lidt senere, men altså før den begynder at skylle.
Og pas på fingrene, for glasset kan risikere, at blive ret varmt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-12-14 13:53

Hej Troldepige
I min vaskemaskine (Siwamat) er der forskel på hvordan der skylles, afhængig af det program jeg har valgt. F. eks. er uldvask ved 30 grader sådan indrettet at tøjet ikket får kuldechok, d.v.s. at skyllevandet kun langsomt bliver koldere. Jeg kan dog mærke forskellen på tøjet når jeg tager det ud. Kogevask - bomuld ved 60 grader skylles med koldt vand, fordi bomuld kan tåle det.
Ja, jeg undrede mig også de første gange jeg vaskede i den nye maskine.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-12-14 21:31

Citat
F. eks. er uldvask ved 30 grader sådan indrettet at tøjet ikket får kuldechok, d.v.s. at skyllevandet kun langsomt bliver koldere.

Det lyder jo ganske fornuftigt. Det vil jeg være obs på hvis jeg engang skal ud og købe vaskemaskine.

Godkendelse af svar
Fra : kaad87

Dato : 28-12-14 12:41

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-12-14 14:34

Velbekomme.