/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sikkerhedskopiering af outlook filer
Fra : ingelein
Vist : 503 gange
50 point
Dato : 19-11-14 15:00

Hej
Jeg vil sikkerhedskopiere mine outlook filer (mails) i Win XP. I første omgang har jeg bare eksporteret alle mapper til mit eksterne drev. Nu kan jeg ikke åbne den genererede pst. fil.
Skal jeg anvende en anden metode?
Jeg har prøvet at associere pst. filen med et af de programmer der vises under filtyper, men fandt ikke Outlook.
Ingelein

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 19-11-14 15:22

Såvidt jeg er orienteret kan man ikke bare åbne en Outlook datafil.

Man skal importere den i programmet.

Selv kopierer jeg bare datafilen, oftest, 'Outlook.pst', til et eksternt drev. Det kan man kun, når programmet er lukket. Ellers er datafilen låst - også for bare læsning.

Outlook datafiler er lidt specielle - vel for at forhindre at der kommer uorden i postsystemet.

Men det er da muligt at andre ved bedre...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-14 15:35

pst filerne er en slags databaser, som kun kan læses af outlook. Du kan kopiere dem og gemme dem et andet sted. Men du kan kun åbne dem i outlook og så skal de være placeret på det sted, som outlook programmet er indstillet til.

Det er fint at gemme pst fil kopier i en backup, på en anden disk. Hvis din disk så engang går i stykker- detsker før eller senere- kan du installere outlook igen på en ny disk og kopiere pstfilerne indpåmplads. Så har du reddet alle gamle mail, kalendere, noter mv.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-11-14 15:46

=>sferling: det er helt korrekt, det du skriver

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-11-14 16:53

Kan ikke lige huske XP, men mener at der i START/ alle programmer/ tilbehør ligger et værktøj til overførelse af filer og indstillinger - til anden pc/ backup

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-11-14 17:51

Hej
Tak for svaret sferling. Dit svar kan jeg godt se en mening med, men det betyder jo også at jeg bare må forlade mig på at jeg har en back-up af mine pst. filer som er ok. Jeg kan jo ikke afprøve dem før jeg har gang i det nye styresystem - og så er det gamle Outlook og filerne jo væk.
Jeg må se om det du'r eller tage skraldet. Det var måske en ide at kopiere værdifulde mails til en mappe.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 50 point
Dato : 19-11-14 18:10

Ja, ens mails afhænger altid af datafilen - de ligger jo i den.

Man kan sådan set godt prøve at importere den kopierede datafil ind i Outlook i en eller anden undermappe - så skal man bare slette den mappe igen og det er nok ret rodet og der kan jo altid gå noget galt.

De datafiler er vist ret robuste og programmet kan til en vis grad reparere dem.

Jeg plejer at kunne kopiere den gamle datafil ind på rette sted (søg efter *.pst) før jeg starter Outlook i en ny installation og få den til at arbejde videre på den gamle fil - ellers er det bare at importere og så evt. rette mapperne til.

Ja, det er altid en god idé at gå med både livrem og seler med vigtige data (en cloudbackup er en god idé - sikker imod brand, tyveri osv.) - gemmer man enkelte mails, bliver det som udgangspunkt en 'msg-fil', som kan åbnes i Outlook, men man kan også vælge ren tekst (al grafisk og formater væk) og html, som kan ses i en browser.

Grafik kommer kun med i 'msg-formatet' - så det er nok det rigtige til vigtige ting.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-11-14 15:00

Tak for svaret sferling.
Så er .pst filen lagt på en ekstern disk.