/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dampspærre
Fra : myg
Vist : 481 gange
100 point
Dato : 17-11-14 13:59

Er det forsvarligt at fjerne dampspærren i et rum (1. sal m. skråvægge) i et par uger medens der bygges om - inden der sættes nye vægge op?
Jeg fyrer ikke rummet så kraftigt op som normalt, men der skal jo arbejdes i det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-14 14:04

Det afhænger helt af huset fugtbelastning og udetemperaturen, samt hvilke materialer der er på den anden side af hvor dampspærren skulle være.

Hvis det er et problem, kan man jo midlertidigt sætte en rigelig stor affugter i rummet og holde døre lukket til andre dele af huset.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-14 14:13

Dampspærre (-plast) monteres jo INDVENDIGT i forhold til f.eks. RockWool/sten-/glasuld isolering.
..så hvorfor egentlig ik' ?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 14:30

3 indervægge af træskelet m. isolering og spånplade på den anden side. Skunk og skråvæg mod tag samt loft mod tagrum.
Der er alm. aftræk og ventilering via rist i Veluxvindue.
Når der arbejdes er vinduet lidt åbent - men der er jo meget fugtigt ude p.t.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-14 19:42

Damppærren sidder INDVENDIG for at luften indefra ikke skal diffusere ud og skabe problemer. Udefra er der ingen problemer i den retning. Og korrekt set er der en høj relativ fugt ude, men absolut fugt er ret lav. Altså vandindhold målt i gr/kg luft. Altså ikke noget der laver ballade. Slet ikke med den adfærd du udviser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-14 19:43

Mangler du flere hints mht fugt og varme, er du velkommen til at PM'e.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 19:57

Tak for tilbudet 3773 men jeg var bare i tvivl om det fornuftige i at demontere dampspærren før i sidste øjeblik, men det vil være praktisk for mig at gøre det nu.
Så hvis bare, der er udluftning - især når der arbejdes/svedes - så skulle der altså ikke være problemer i at fjerne dampspærren .....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-14 20:31

Nix.

Det man skal erindre er: Spærrer du luft inde og har varme på, og tilfører fugt (altså planter og udåndingsluft), så er den luft ikke så god at skulle have ud igennem konstruktionen, da den vil afkøles og måske vil vandet udskilles som fri vand.

Så forstår man Mollier-diagrammerne og kender forskellen på absolut fugt og relativ fugt, der i sagens natur narrer mange, ser jeg intet problem overhovedet. Slet ikke når i sørger for god udluftning. Var det et problem, var det et stygt problem alle steder man bygger om, og det er det ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-14 20:32

Held og lykke med byggeriet. Håber det bliver topdollar.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 20:33

Takker Vi glæder os meget til at få erstattet vores 70'er tidslomme med en moderne udgave

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 20:34

Tak for svaret 3773.