/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har i læst sidste nyt fra "mesterens" hå
Fra : Tonganeseren
Vist : 673 gange
200 point
Dato : 11-11-14 15:44

En god ven har lige læst nogle linjer op fra "mesterens" hånd - eller måske fra den anden ende. Angiveligt fra et læserbrev i "Jæger". En såkaldt "jæger" og " riffelinstruktør" gebærder sig ud i en fortælling om "klikkere" på en jagt et eller andet sted i Midtjylland. Selv har jeg ikke studeret læserbrevet i dets fulde ordlyd, men bemeldte "jæger" afgiver skud til en buk, men hører kun et klik. Han undlader øjeblikkeligt at rette riflen nedad - og skuddet går - og bukken forender tilsyneladende.
Hvordan kan en såkaldt "riffelinstruktør" og 72-årig jæger begå en sådan fejl? Rystende!!!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-11-14 17:49

Til orientering:
Læserbrevet kan findes i "Jæger" nr. 8 - august 2014.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-11-14 08:52

Hej Tonganeser !!

Hvis der er tale om den person som udgiver sig som forfatter, jagthundedomptør, malkemaskinespecielist med speciale i kop-patte-gummi for bajutter m.m.m., så er fortællingen fuld at løgen, ligesom alt andet der kommer fra hans hånd ! Jeg har heller ikke læst hans læserbrev, må jeg lige sige !!
Hvis der blot er en gran af sandhed i brevet, skal han efter min mening fratages sit jagttegn, sine våben m.v. han er sgu' til fare for sine omgivelser - men det er desværre ikke første gang han kvajer sig. Hans udtalelser tidligere om manglende kuglefang fra et filmet scenarie i tv, vidnede ikke positivt til hans dømmekraft. Ligeledes fra en filmet rævejagt !!
En klovn har han alle dage været ! Med alderen bliver det blot forstærket voldsomt - måske han skulle overveje at lave en ny hjemmeside, blot for at rette op på sit sygelige image - desværre ejer han ikke selv evnen til at lave en sådan og hans tidligere tro følgesvend og bon-kammerat Hæ, vil ikke ! De er efter sigende uvenner !!??

ØV4

Accepteret svar
Fra : Sandhedsvidnet

Modtaget 200 point
Dato : 12-11-14 12:32

den er go nok, mesteren skyder en buk, med en klikker
OBS OBS OBS OBS OBS
Lige nu på DJ debatten beskylder mesteren Jesper Schytte for at have haft en bjørn på under en bjørnejagt

SHV er ikke medlem af bjørnebanden

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-14 14:00

Nu er vi 72-årige vidt forskellige - også med hensyn til multitasking og reaktionstider. Hjernen degenererer naturligvis, og hos nogle går det hurtigere end hos andre. I "Mesterens" tilfælde er processen nået langt, og der går trods alt nogen tid før en konstateret "klikker" omsættes til fornuftig handling. Hvis "Mesterens" fortæller sandheden ( for en gangs skyld) så kunne det hele være endt grueligt galt, fordi han ikke øjeblikkeligt fik vendt riffelpiben nedad.
Hvad angår Jesper Schytte, så begik han engang en både komisk og meget kritisabel handling under bjørnejagt i Sverige. Nok fordi han dengang var begynder i faget.
Han havde mokket en hulens masse foto- og lysudstyr op og bemærkede noget rundt og mørkt i en busk - og fyrede kanonen af. Til alt held for bjørneungen skød JS forbi.

Har hørt - fra ellers pålidelig kilde - at " Mesteren " er blevet en pestilens at have med på jagt. Når jagten blæses ind står "mesteren" i timevis og råber "hwa"?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-11-14 14:30

Har hørt - fra ellers pålidelig kilde - at " Mesteren " er blevet en pestilens at have med på jagt. Når jagten blæses ind står "mesteren" i timevis og råber "hwa"?

Det er sgu' da bedre at han "gør" end skyder op i luften, hvad han jo ellers er berømt for !!!

ØV4

Og så forlader Tommy landet til fordel for Schweiz, hvor hans hustru har fået et job hos Néstle. Mon ikke han holder lidt kontakt til os i jagtafd. ? Men nok ikke så ofte som tidligere ! Han ønskes held og lykke. Nu skal bjerggederne sgu' passe på !! Gad vide om ikke "Mesteren" vil forsøge at få kontakt med henblik på en invitation - han er jo trods alt en stor kender af gederne, altså "Mesteren"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-14 16:34

Ja, det har altid været sædvane at mændene følger med som det " tynde øl" når kvinderne skifter bopæl. Og så lige Schweiz. Jeg håber inderligt, at Tommy fortsat beriger siden her med guldkorn. Alt andet vil være trist.
God vind blandt tinderne dernede. Selv kender jeg Berner Oberland og Kandersteg som min egen bukselomme.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-14 16:36

Øh! Kunne man måske få rabat på produkterne.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-14 17:01

Endnu engang:
Det er uhyre trist at Tommy stikker af til udlandet - selv om han forhåbentligt logger sig på KANDU, når ægteparret flytter ind på den nye matrikel.
Jeg er faktisk dybt berørt af beslutningen, fordi Tommy` og min historie har været viklet ind i hinanden - gennem Ballehyleren.
Efter en masse bøvlen frem og tilbage fik Tommy og jeg ordnet sagerne - som voksne mænd plejer at gøre det. Jeg har flere gange indbudt Tommy til råvildt og krondyrjagt, men af forståelige grunde foretrak Tommy at forblive anonym. Efter bekendtskabet med Ballehyleren skræmmer sporene nok.
Tommy er en empatisk fin fyr med masser af vid og sund humor, og jeg er ked af, at vi ikke nåede nærmere til hinanden.

Mvh.

Tonganeseren

Mvh.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-14 17:15

Knaldballe skriver blandt andet:
Citat fra Jæger: Så pas på derude! som riffelinstruktør ved jeg naturligvis godt, at en klikker kan forekomme, men jeg har aldrig selv oplevet det før. Afvent altid i nogle sekunder, inden du ændrer på noget som helst etc...... Citat slut.

Som instruktør burde Knaldballe kende til følgende citat:

Forsager. Før eller siden oplever man, at en patron ikke går af.
I stedet for skuddet hører man blot det lille klik, når slagstiften rammer den golde fænghætte.
Så skal man tage den med ro.
Der skal gå mindst 30 sekunder før man åbner riflen.
Grunden til denne ventetid er, at det kan ske, at fænghætten tænder langsomt og først går af nogle sekunder efter, den er blevet anslået.
Derfor skal man vente, mens riflen stadig peger mod skiverne, og man har riflen i anslag.

Efter 30 sekunder. Når de 30 sekunder er gået, kan man åbne låsen/knække riflen.
Det bør imidlertid ske under iagttagelse af en række sikkerhedshensyn, idet den luft der pludselig kommer ned omkring patronen, kan få den til at gå af.
Riflen skal med andre ord stadig pege ned mod skiverne og man bør holde fingre og hoved så langt på afstand som muligt, fordi der er en risiko for, at bundstykket kommer farende baglæns med voldsom kraft, hvis patronen går af, når låsen er blevet åbnet.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-11-14 20:04

Tak for svaret Sandhedsvidnet.

Mvh.

Tonganeseren