/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
God scanner til tegninger og akvareller
Fra : Oldboston
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 28-10-14 14:52

Findes der en god og prisrimelig scanner, som er velegnet til at scanne tegninger og akvarelmalerier?
Det er vigtigt, at den kan scanne i størrelser helt op til ca 30 x 40 cm. Jeg har en udmærket EPSON SX 218, som fint klarer A-4 format men ikke ret meget større end det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 14:58

Bare et forslag.
Du kunne scanne af 2 omgange og bruge et ´stitch´ program til at sammenføje billederne.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-10-14 15:07

scannere i den størrelse er ikke billige, men det afhænger selvfølgelig af hvad du anse for prisrimelig.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-10-14 16:59

Spørgsmål til mig-selv ...... hvis man bruger den fremgangsmåde, du omtaler, vil der da ikke komme det mindste spor effer sammeføjningen på det færdige resultat? Kan man opnå fuldstændig præcision ved opdelingen...det ville jeg være i tvivl om?
kj....måske 1000 kr eller deromkring...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 17:34

De billeder jeg har taget ude i naturen og sat sammen med sådan et program, kan man ikke se noget på.
Skal gerrne vise dig et par eksempler, senere på dagen.
Det eneste man skal gøre, er at billederne skal ´overlappe´ hinanden for at få et godt resultat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 18:36

Du kan se et eksempel her, billed kvaliteten er fra en HTC phone - en scanner har bedre opløsning og giver bedre slut resultat, men jeg stadig ikke finde fejl på dét.
https://www.dropbox.com/s/9zt90pwpewn5oea/pan.rar?dl=0
Lavet med et ældre program:
http://www.tucows.com/preview/511223

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 28-10-14 18:43

NB; du kan også ´lave´ det samme med Photoshop og jeg tror også at Inkscape kan det samme, men det program er jeg ikke klog på

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-10-14 19:37

Nu er foto's en ting og tegninger noget andet, hvorvidt det kan lade sig gøre som mig-selv beskriver , tror jeg selv på måske ikke rigtig kan lade sig gøre, billeder indeholder mange informationer som måske tilsyneladene falder sammen, men tegninger kræver en helt anden nøjagtighed.
En skanner i den størrelse får du næppe til den pris du beskriver, måske brugt i den blå avis.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 20:38

Citat
Nu er foto's en ting og tegninger noget andet,

Siger heller ikke ret meget, men har prøvet det med masser af billeder + ´strapude-maj´ og bygnings tegninger (scannet over flere gange - 4 X) hvor der er særdeles klart at se eventuelle fejl - da den ved fejl ville ligge særeles forskudt for hinanden + pixel-fejl, og jeg er ikke rendt over en ? hvor der er en løben maske der ikke passer til resten.

Men alt er smag og behag + penge.
Samt programmerne er gratis at prøve = det er en scanner ikke.

Det var også bare min erfaring og mening

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-10-14 13:51

Foreløbig tak for svarene, der er lidt, jeg må arbejde videre med og prøve mig frem, inden jeg vender tilbage senere...tak igen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 21:43

Hvis du har et godt kamera kan du også bruge det - godt med lys på 2 sider, skråt ind på billedet så der ikke kommer reflekser af lyset, har selv brugt metoden for 30 år siden da jeg kopierede gamle S/H familie billeder og dokumenter.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 30-11-14 07:26

Tak for svaret mig-selv. HAr prøvet et af dine forslag, det ser ud til at virke som du skriver. Tak for det.