/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Bilsyn
Fra : jensviggo
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 15-10-14 10:23

Nu har Søren fået indkaldelse til syn af bil. Han vil gerne trække den så lang tid som muligt, men kan han det og i hvor lang tid uden det får konsekvenser.
Grundern er, at bilen ikke er i bedste kondition og skal laves inden syn.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-10-14 10:27

Han kan da bare "trække" den til der kommer en rykker, men helst inden den bliver 'fransk'!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-10-14 10:29

Hvad sker der, hvis jeg ikke får synet mit køretøj til tiden?
Hvis du ikke får synet dit køretøj inden for synsfristen, overtræder du loven om godkendelse og syn af køretøjer, og vil derfor modtage et bødeforlæg på 2000 kr. Læs mere om dette under Bødeforlæg.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Syn-af-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Periodisk-syn.aspx

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-10-14 10:46

Citat
Grundern er, at bilen ikke er i bedste kondition og skal laves inden syn.
Du skal bare bestille tid på værkstedet og få den lavet. Hvis indkaldelsen lige er kommet kan det sagtens nås indenfor tidsfristen.
Det bliver ikke billigere at vente.......

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 15-10-14 10:46

Køb 17 svar af migfra den 25. august:
   BilstrupV: Bil-syn; sanktioner (17)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-10-14 11:54

Citat
Nu har Søren fået indkaldelse til syn af bil. Han vil gerne trække den så lang tid som muligt, men kan han det og i hvor lang tid uden det får konsekvenser.

Hvis han bliver stoppet på vejen efter at tidsfristen er overskredet for syn og bilen er i dårlig stand, så bliver nummerpladerne taget af den, og så koster det også kr. til bøde.
Så få hellere bilen på værkstedet og få den synet inden fristen udløber det er det billiste.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-10-14 14:20

Det fremgår med en dato på indkaldelsen, hvornår bilen senest skal fremstilles til syn.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-10-14 15:05

Får han en rykker, hvis bilen ikke er synet senest synsdato på indkaldelsen, eller ikke?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 15:13

Kan du ikke bare smide den på et værksted, som samtidig har bilsyn ved siden af? jeg ved at der fuskes med syn de steder - hvilket vil sige at den godkendes før den er klar til syn og efterfølgende bliver klargjort på deres værksted.
Kender flere forhandlere der laver det nummer.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-10-14 15:37

Citat
Får han en rykker, hvis bilen ikke er synet senest synsdato på indkaldelsen, eller ikke?

Nej, ikke sådan lige med det samme, har selv prøvet at overskride synsdatoen, senest frist for fremmøde 06.05.2014 og fik først kørt bilen til syn/synet d. 02.06.2014, og jeg fik ingen rykker.
Men bliver han stoppet bliver pladerne taget af bilen, for den er jo nok ikke helt forsvarligt at køre i siden han ikke vil køre til syn med den

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-14 16:24

Dyrt at misse syn
Biler: Bilister, der udebliver fra det obligatoriske bilsyn, risikerer fremover at blive idømt en klækkelig bøde på kr. 2.000 samt krav om at aflevere nummerpladerne til Skat. Det vil højne trafiksikkerheden, vurderer blandt andet Applus+ Bilsyn.

Transportminister Hans Christian Schmidt og regeringen har nemlig strammet reglerne for bilister, der ikke møder op til bilsyn, eller som ikke får bilen godkendt. Fremover risikerer de nemlig at skulle betale en administrativ bøde på 2.000 kr. og aflevere nummerpladerne. Tidligere fik bilejere, der ikke fik deres bil godkendt til bilsyn, "blot klippet pladerne".

- Der er tale om en klækkelig bøde. Fremover vil flere nok tage henvendelsen fra Trafikstyrelsen, om at få sendt sin bil til syn, alvorligt. Samtidig kan det sandsynligvis motivere flere til at booke en aftale hos bilsynet. Det er hurtigt og nemt at booke en synstid, og bilejerne skal ikke have nogen dokumentation med til bilsynet. Det er nok at medbringe bilen, siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, der hvert år syner ca. 500.000 biler.

Den nye lov ventes at træde i kraft på et endnu ikke kendt tidspunkt i efteråret, oplyser Trafikstyrelsen.
Sådan bliver bøden
Uge 1: Du modtager en indkaldelse til syn.

- Uge 5: Skat kontrollerer, om bilen er blevet synet. Er den ikke det, får du besked ugen efter om at gøre det straks, da du ellers vil få en bøde på 2.000 kr.

- Uge 10: Er din bil endnu ikke synet, får du en bøde på 2.000 kr. Samtidig skal du aflevere nummerpladerne til Skat.

- Uge 14: Hvis nummerpladerne ikke er afleveret, får du en bøde mere på 2.000 kr. Sagen overgives til politiet, der inddrager pladerne.

- Uge 15: Er din bøde ikke betalt, overtager retten og Skat sagen.

OG det er efter år NU, så om loven er trådt i kraft / eller hvornår ??

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 16-10-14 08:33

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-10-14 09:39

Selv tak jensviggo