/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Samordning
Fra : svendgiversen
Vist : 1194 gange
315 point
Dato : 10-10-14 17:46

Jeg har i over 6 år fået enkepension fra Tyskland, som jeg nu skal til at betale skat af der.

Noget jeg ikke har oplyst til de danske skattemyndigheder,
på grund af denne meddelelse fra Pensions Styrelsen i 2009:

"
Hvis ægtefællen har haft fast bopæl i Danmark, vil kommunen ikke medregne din udenlandske pension, når de indtægtsregulerer din danske pension, Vi kalder det samordning.
"
Min afdøde kone arbejdede 17 år i Flensborg, men boede hele tiden i Danmark.
Alligevel er jeg kommet i tvivl, har tingene ændret sig?

Hvis den udenlandske pension medregnes i min danske indkomst, med tilbagevirkende kraft,
bliver det tæt på 6-7 års topskat i Danmark, og selv om jeg kan fratrække den nye tyske skat,
en meget alvorlig ekstra udgift for en gammel pensionist.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-14 19:14

Det ligner vist tugthus på vand og brød for skatteundragelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-14 19:36

Citat
Hvis ægtefællen har haft fast bopæl i Danmark, vil kommunen ikke medregne din udenlandske pension, når de indtægtsregulerer din danske pension, Vi kalder det samordning.

Det er beløbet før skat, der ikke tages hensyn til. Det er jo det, der bliver indtægtsreguleret.

Citat
Jeg har i over 6 år fået enkepension fra Tyskland, som jeg nu skal til at betale skat af der.

Noget jeg ikke har oplyst til de danske skattemyndigheder,

Så er det da på tide.

Der skal jo opgives indtægter, som så bliver beskattet. Er det helt nyt for dig?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-10-14 20:10

Citat
Der skal jo opgives indtægter, som så bliver beskattet. Er det helt nyt for dig?

Alt er åbenbart nyt for svendgiversen selv det mest indlysende...

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 315 point
Dato : 10-10-14 22:20

Skal jeg betale skat af pension fra udlandet?

Hvis du bor i Danmark, skal du som udgangspunkt betale dansk skat af din pension fra udlandet. I mange af de såkaldte dobbeltbeskatningsaftaler Danmark har indgået, er der taget stilling til, om det er Danmark, eller det land pensionen udbetales fra, du skal betale skat

Udbetaling Danmark oplyser kommunen og dit lokale skattecenter om, at du modtager udenlandsk pension.

https://www.borger.dk/Sider/International-pension-udenlandsk-pension-i-danmark.aspx

Din udenlandske pension bliver ikke regnet med som en indtægt, når Udbetaling Danmark beregner din danske pension på baggrund af din indtægt.
Den udenlandske efterlevelsespension vil blive regnet med som en indtægt, hvis du modtager efterlevelsespension, og den afdøde ikke har optjent ret til pension i Danmark.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-14 11:22

Tak for svaret katekismus.

Jeg kontakter nu en revisor med kendskab til grænse forhold...