/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
overførelse fra Geni til Legacy
Fra : modersvilje
Vist : 691 gange
200 point
Dato : 06-10-14 14:54

Goddag, jeg kunne godt tænke mig at overføre alle mine indtastninger fra Geni til Legacy, men jeg ved ikke hvordan det gøres og om det kan gøres.
Jeg har hørt at man kan bruge noget der kaldes ged-fil men hvad det er og hvordan jeg gør er mig fuldstændigt ubekendt - så nu er det jeg håber på at Kandu kan hjælpe.
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-10-14 16:04

Du skal finde et menupunkt - formentligt under Filer - hvor der skal stå Eksporter, og så skal du eksportere det til Gedcom formatet, som laver en .ged fil.

Gem den på dit Skrivebord, så den er nem at finde.

Den fil skal du åbne i Legacy, så bliver den konverteret til et fil format Legacy kan forstå.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 06-10-14 16:17

Husk at tjekke din data efter eksporten, da det ikke er altid at alle data står, hvor du forventer det

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 12:50

Jeg har nu været inde på Geni og jeg kan ikke finde noget som helst der hedder filer, det lader til at firmaet vil beholde mine data!
Jeg har ingen som helst ide om hvad jeg skal gøre - Det er MyHeritage der ejer Geni og siden de købte rettighederne har der været problemer.
Dette er meget over min formåen!
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 13:02

Du har helt ret. Har lige prøvet at lave et lille træ for mig selv, og der er INGEN eksportmulighed.

Der er - tilsyneladende - kun den "hårde" møde, nemlig at starte forfra, og sørg så for at slette det hele hos Geni.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 13:13

Ja jeg havde det godt på fornemmelsen - MEEN har man først indskrevet data i GENI er ejerskabet lige pludseligt blevet deres ejendom og du kan ikke slette det.
Jeg har skrevet til ejerne (MyHeritage) og de er fuldstændig ligeglade med ophavsreglerne i Danmark - konklusionen er at du betaler for at forære MyHeritage dine oplysninger og du kan ikke undgå at MyHeritage/Geni deler dine data med hele verdenen - de er endvidere samarbejdspartnere med Mormonerne og deres registre.
Hvor er den skabelon til lige præcis min pc så jeg kan lave mit stamtræ til min webside?
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 13:15

Du kan godt slette personerne - én af gangen, men ikke dig selv.

Jeg har lige oprettet 5 personer, og slettet de 4.

Jeg er ikke helt med på den med en skabelon til din hjemmeside.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 13:22

Hvis jeg offline kunne lave mit eget stamtræ på min arbejds -pc og når jeg synes at dette træ var godt nok overføre det til en webside. Jeg ville gerne have et skema hvor jeg kan skrive anelinierne ind i den rigtige rækkefølge uden først at skulle konstruere et træ - et trø der gav sig selv nye grene samtidigt med at jeg skrev nye personer ind.
Findes et sådant program?
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 13:31

Det er jo det, de forskellige slægtsforskningsprogrammer gør.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 14:00

Jeg har endnu ikke fundet et slægtsforskningsprogram jeg kan udfylde offline - nævn venligst et .
MV2

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 200 point
Dato : 07-10-14 14:04

Der er flere:

Family Tree Maker - www.familytreemaker.dk
Legacy
Brothers Keeper

For blot at nævne 3.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 14:55

famely var vores første program de opførte sig ikke pænt efter 250 indtastninger ville de have penge og det fik de da jeg så havde indtastet 500 ville de gud hjælpe mig have penge igen. Desuden fjernede jeg forbindelsen til nettet og så virkede ikke, men det kan være bedre - nu bliver jeg nok betragtet som en brokr%&
men de skal holde hvad de lover og jeg betalte ret mange penge for at blive livsvarigt medlem af Geni og da Geni blev solgt havde jeg uden varsel ingen adgang til Geni uden at betale, min advokat indgik et forlig og jeg kan nu benytte Geni til 2017 men de 3500 indtastninger jeg har skal åbenbart genindskrives og så var det at jeg ønsker en skabelon til min offline indtastning så jeg "kun" én gang til skal indtaste mit slægtstræ og ikke igen forære mange mange timers indtastninger væk og så vil de oven i købet have penge for mine data - festen slutter her!!
Nu er det så at jeg ønsker at redde de indtastninger jeg har på GENI - jeg har også nogle få hundrede på MyHeritage som også er låst!
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 14:57

"famely" er IKKE det samme som Family Tree Maker, som der kun skal betales for én gang for alle.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 15:04

Det program jeg åbenbart ikke kan stave til er Family Tree Maker og de kender mig udmærket hvis de kigger i annalerne for dem har jeg haft en del korresponderen med for nogle år siden!
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 15:07

På det program er der kun en éngangsbetaling.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 15:35

Ja nu har jeg tjekket og det lader til at den cd vi købte kunne ikke arbejde sammen med den nye PC-er vi købte, så du har jo nok ret Bille1948 - min viv siger at hun søgte hjælp hos Family Tree Maker og fornemmede en kold skulder - så når jeg havde det gamle program som ikke kunne køre med Windows 7 og hjælpen var fjern er det måske årsagen til mistilliden.
Det med at skulle betale flere gange fordi servicen er/var ringe kan få mig op i det lyserøde felt!
Men det kan være at jeg skal prøve igen.
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 15:39

Family Tree Maker kører på Windows 7 - gør det selv

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 15:47

http://www.familytreemaker.com/Error?aspxerrorpath=/users/

er hvad der skrives når jeg prøver at åbne min gamle side.
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-14 15:54
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-14 17:01

Se nu har jeg fundet den gamle harddisk og sat den til med omtalte program, og så må jeg håbe at jeg kan opdatere det. Det er lidt af en opgave for der er "kun" 3-400 indtastninger på og så mangler jeg "bare! de sidste 3100 +- lidt. når det så er sket skal jeg nok have lidt hjælp til at overføre det til min private hjemmeside - men den tid den glæde!
Foreløbig en kort pause inden jeg giver point.
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-10-14 14:11

Så fandt jeg www.familytreemaker.dk fra en gammel harddisk så nu spørger jeg hvordan opdaterer jeg dette og er det stadigvæk gratis da jeg i sidste århundrede købte family-treemaker ?
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-14 14:20

Hvilken version er det?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-14 14:21

Det står i øverste linie og under Hjælp, Om Family Tree Maker.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-10-14 15:23

Under help siger den at den er up to date og det er version 16.
Gad vide hvorfor den ikke er dansk?
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-14 15:25

Formentligt fordi dansk sprogfil mangler at blive installeret.

Den ligger på CDén

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-10-14 15:37

Ja jeg tænkte det jo nok - CD'en er desværre borte, men jeg er da logget ind - så mon der er en mulighed for at downloade sprogfilen.
MV2

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 12-10-14 11:05

Tak for svaret Bille1948.
Selv om jeg ikke kan overføre fra Geni til noget som helst andet.
Det er tungt at jeg skal forfra.
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-10-14 11:09

Surt show, men forhåbentligt kan det få andre, der læser dette, til IKKE at lade sig "narre" af disse online slægtsforsknings sider, der blot ender i en blindgyde, som det er sket for dig.

Tak for point.