/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor dør Peder Hansen Hybstman født 20 a
Fra : 2601
Vist : 1512 gange
500 point
Dato : 01-10-14 01:25

Jeg søger hvor Peder Hansen Hybstman født 20 aug 1847 i Toftlund sogn i Nørre Rangstrup herred, Haderslev Amt og gift 06 nov 1866 i Toftlund Kirke, Toftlund sogn i Nørre Rangstrup herred, Haderslev Amt med Johanne Nielsine Bennetsen der den 17 sep 1923 dør i Varminglund, Seem Sogn, Ribe Herred, Ribe Amt.
Note:
Den afdødes Stilling og Bopæl:
Enke af Varminglund,
Seem Sogn. Født i Thiset,
Gram Sogn den 11. Februar
1847. Datter af Arbejdsmand
Niels Bennetsen og
Hustru Dorthe Gyde
af Thiset. Gift med afdøde
Peter Hansen Hübshmann.
Sidste fældes Bopæl Hølleskov
i Toftlund Sogn.
Alder:
76 Aar.
Anmærkninger:
Skifteattest
af 18-9-23.
Dødsattest af
Semm Kirkebog side 175 nr. 6/1923. Opslag 149, 1917-1928.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 10:29

fra dda 1850 det er hvis din Peder Hansen Hybstman fødy tofllund
Samtlige personer i husstanden

Haderslev, Nørre Rangstrup, Toftlund, Toftlund Bye, 1, en Gaard, 1-F2, FT-1850, C5953
Navn:    Alder:    Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Andreas Petersen Schack    29    Gift       Inderste og Dagleier    Toftlund Sogn, Haderslev Amt
Augusta Sophie Jacobine Hybstman    29    Gift       hans Kone, Knigler??    Toftlund Sogn, Haderslev Amt
Peder Hansen Hybstman    3    Ugift       deres Barn    Toftlund Sogn, Haderslev Amt
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 10:47

Peder Hansen Hybstman er død i toftlund står i kirkebogen sidste fællesbopæl toftlund ved Johanne Nielsine Bennetsen død
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 11:08

her er navne på døde Hybstman fra toftlund
http://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/kg_result.php
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 11:09
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-10-14 12:15

Til senta.

Må jeg sige dig tak for den tilsendte FT.

Med hensyn til at finde hvor han er begravet så har jeg søgt Toftlund Jirkebog igennem uden at finde ham samt Ribe Kirkebog selv om hans hustrus begravelse står sidste fældes bopæl: Toftlund.

Med venlig hilsen 2601

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 12:42

det er vel ikke denne Peder Hansen Schack der dør 1902?
Haderslev   Nørre Rangstrup   Toftlund   Toftlund   1887   1903
toftlund opslag 316

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-10-14 14:50

Til senta.

Nej det er ikke min. Det troede jeg også, men han er 49 år gl. og derfor7 år for ung.

Desværer.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 16:19

Haderslev Nørre Rangstrup Toftlund Toftlund 1854 1872

opslag 144 fandt jeg peder hansen hybermans far
Andreas Petersen Schack død ude i højre side er der
en notits

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-10-14 16:35

fra dda
Samtlige personer i husstanden

Haderslev, Nørre Rangstrup, Toftlund (Kongerigsk), Toftlund Bye, 1 Gaard, 2, FT-1855, C5183
Navn:    Alder:    Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Thomas Hansen Lund    44    Gift    Møller og Gaardmand       Ulderup, Sønderborg Amt
Cathrine Ravn    37    Gift    hans Kone       Storup Sogn, Haderslev Amt
Hans Lund    4    Ugift    deres Børn       heri Sognet
Johanne Lund    2    Ugift    deres Børn       dito [heri Sognet]
Peter Hansen Hybfeman??    24    Ugift    Møllersvend       heri Sognet
Søren Thomsen    19    Ugift    Møllerlærlinge       Arrild Sogn, Haderslev Amt
Willads Jensen Skrydstrup    16    Ugift    Møllerlærlinge       Reisbye Sogn, Haderslev Amt !!
Johan Peter Jensen    31    Ugift    Tjenestefolk       Idom Sogn, Ringkjøbing Amt
Frands S...??...z    41    Ugift    Tjenestefolk       Gram
Mads Simonsen Juhl    18    Ugift    Tjenestefolk       heri Sognet
Elene Ravn    27    Ugift    Tjenestefolk       Storup Sogn, Haderslev Amt
Kjersten Marie Madsen    15    Ugift    Tjenestefolk       ...??, Haderslev Amt

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-10-14 17:34

Til senta.

Må jeg sige dig mange tak for denne FT, MEN det kan ikke være min for på 5 år er han blevet 21 år gammel og er nu møllersvend. Nok var de stærke i troen de dansksinde i Haderslev Amt, men aligevel.

Tak for hans faders død den vil jeg nu se på.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-14 20:50

Det undrer mig at han hedder Hansen, når hans far er Andreas Petersen Schack,
og så er smuk: Hübsch på tysk jo uden t, tydeligvis hans tyske mors efternavn.

Og se så hvordan vi sønderjyder videregiver dette, bare i de få svar ovenfor:
"
Hybstman
Hübshmann
hyberman
Hybfeman"

Jeg kunne godt komme med et par flere måder at stave smukke Peter Hansen på...

Det er jo oplyst at han er født 20 aug 1847 i Toftlund sogn og at han er død før 1923,
sikkert i Hølleskov, det tror jeg kan være indgangsnøglen til at komme videre,
ikke mange smukke gamle Peter Hansen dør der...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-10-14 13:28

Det er svært,
det er, som om der er en anden gren af Hybschmann i nustrup Sogn?

http://www.abcbellevue.dk/Clausen1/7508.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-10-14 14:09

Og på https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3AHybstmann~%20%2Bbatch_number%3AM20826-1

Er der også kun fødselsdato og giftemål

(Selvfølgelig derfor du søger)

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-10-14 15:40

Til katekismus.

Tak for din hjælp. Desværre så har jeg Fødsel og dato for ægteskab og de andre familiemedlemmer, MEN hvor han er død og begravet kan jeg ikke finde. Jeg har nu søgt i alle sognene omkring Toftlund uden at finde ham. Han kan ikke være død i krigen 1914-1918 for han må være for gammel til at være med.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-14 15:46

Det vi sidder og kigger i er kontraministerialbøgerne (altså en manuel genpart af hovedbogen).

Der kan være fejl, og nogen er glemt indført.

Prøv at gå til www.familysearch.org - mormonernes kopier af kirkebøgerne.

Jeg mener deres kopi er af hovedbogen, og se, om du kan finde ham der.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-10-14 15:47

Til svendgiversen

Først tak for din hjælp.

Ja du har ret navnene heder noget afhængit af hvornår man se det i kirkeboggen.

Nu har jeg søgt i alle sognene omkring Toftlund uden at finde ham, selv om jeg har ledt efter ham i 2 år.

Men en dag kommer han måske til syne.

Derfor prøver jeg i dette forum der plejer at lykkes.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-10-14 16:12

Til Bille 1948.

Tak for din hjælp. Desværre så kan jeg ikke komme ind der hvor man kan se hovedbogen.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-14 16:21

Du skal ind her, og så vælge hvilket amt, og så går du videre derfra:

https://familysearch.org/search/image/index#uri=https://familysearch.org/recapi/sord/collection/2078555/waypoints

Muligt du skal oprette en login, jeg har en.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-10-14 19:36

Til Bille1948

Må jeg sige dig mange tak for dette link. Desværer så er Haderslev amt ikke med.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-14 19:47

Sorry, det havde jeg ikke lige set.

Underligt.

Nogen, der har et bud på - hvorfor?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-10-14 20:06
Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-10-14 21:26

her på denne side finder du kirkebøger/folketællinger og lægsruller fra danmark ,
www.danishfamilysearch.dk
senta

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-14 21:29

Ja, men det er fortsat de samme som hos AO, så det hjælper ikke noget.

2601 skal have fat i Hovedbogen.

Og den skulle være hos mormonerne.

I specielle tilfælde kan man få lov til at se Hovedbogen på Rigsarkivet, og dette nærmer sig et af de specielle tilfælde!

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-10-14 21:44

lægsrullerne er jo en mulighed for at finde peder hansen hybstman evt. for at se hvornår han er sletter og hvor hans bopæl er på daværende tidspunkt alt dette forefindes i lægsrullerne
senta

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-10-14 08:19

Ved FT 1921 for Toftlund, opslag 29 står Johanne Hübschmann som ugift og bedstemoder. Hos hende bor 2 børnebørn, Marie og Dorthea, der begge er født i Stenderup, Toftlund sogn.
Hilsen stkra

NB. Bille 1948, det var jo tysk område.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-10-14 09:23

Til alle

Da jeg kun kan finde et barn Niels Peder HÜbesmann født den 12 oktober 1869 i Toftlund sogn, Haderslev Amt side 57 nr. 5. Opslag 30, 1854-1872 hvor Peder Hansen Hybstmann står anført som tjenestekarl kommer jeg på den tanke at kan måske har været inde som soldat i krigen 1871 mod frankrig og derfor er falden. Hvor kan jeg se danske sønderjyder der faldt i 1871.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-10-14 09:25

Til stkra.

Må jeg sige dig tak for din hjælp.

Den vil jeg se på nu.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-10-14 09:49

Der er en søn mere i samme kirkebog, født 1866. Her er Peder Hansen indsidder, dvs. at de bor til leje. Opslag 25.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-10-14 09:56
Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-10-14 09:57

Haderslev   Nørre Rangstrup   Toftlund   Toftlund   1854   1872
opslag 25 finder du andreas pedersen hybsmand født

ao folketælling 1921 seem sogn ribe opslag 34 finder du andreas jhybsman og kone flyttet til seem 1903 % johanne bennedsen

Haderslev   Nørre Rangstrup   Toftlund   Toftlund   1887   1903
opslag 280 dør peder hansen hybsmans søn august
født 23 november 1879
senta

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-10-14 10:07

Peder Hansen kan ikke været faldet i 1871, da parret får en søn, August Sophus i nov. 1873, Toftlund 1870-87, opslag 8. Desværre døde drengen tidlig i 1878, samme kirkebog, opslag 149.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-10-14 10:33
Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-10-14 10:48

Haderslev   Nørre Rangstrup   Toftlund   Toftlund   1903   1929
opslag 340 1916 findes en Johanne Nielsine Hybstman død. ? findes der 2 med samme navn eller er det et barnebarn
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-10-14 14:14

Til senta.

Det ved jeg ikke men min død i 1923:
Den afdødes Stilling og Bopæl:
Enke af Varminglund,
Seem Sogn. Født i Thiset,
Gram Sogn den 11. Februar
1847. Datter af Arbejdsmand
Niels Bennetsen og
Hustru Dorthe Gyde
af Thiset. Gift med afdøde
Peter Hansen Hübshmann.
Sidste fældes Bopæl Hølleskov
i Toftlund Sogn.
Alder:
76 Aar.
Anmærkninger:
Skifteattest
af 18-9-23.
Dødsattest af
Semm Kirkebog side 175 nr. 6/1923. Opslag 149, 1917-1928.

Og hendes far og mor passer og hun har ingen søster der heder noget der ligner hendes nacv.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-10-14 14:19

Til stkra.

Må jeg sige dig mange tak for dine oplysninger.

Det jeg også får ud af det er at min mand må være død mellem 1879 og senest 1903 da hans hustru er enke.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-10-14 16:07

Vi kan komme det lidt tættere. Andreas Petersen H... bliver konfirmeret i 1881 og der levede faderen stadig. Tilsyneladende er der også en anden person der hedder Peder Hansen H... Han var gift med Anne Kirstine Hansen se KB, Toftlund 1887-1903, opslag 163 nr. 12.

Det er godt nok en spændende opgave du har fundet til os. Vi skal jo nok i fællesskab finde den rette sammenhæng.
God weekend, stkra.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-14 16:11

Ellers må du travle skifteprotokollen igennem, for der må det være noteret, hvornår han døde.

Forhåbentligt er der et indeks over navne til denne.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-10-14 16:32

KB, Toftlund 1887-1903, opslag 163 nr. 12

Peder Hansen H... står ved sønnen jørgen nielsen andersen hybstman konfirmaton som far og gift med Anne Kirstine Hansen se KB, Toftlund 1887-1903, opslag 163 nr. 12.

Haderslev   Nørre Rangstrup   Toftlund   Toftlund   1870   1887
opslag 13
jørgen nielsen andersen hybstman fødsel står noteret
far peder hansen hybsman og hustru Johanne Nielsine Bennetsen

der er uorden i navne på det skrevne ord fra præsten eller?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-10-14 19:19

Peder Hansen H... står ved sønnen jørgen nielsen andersen hybstman konfirmaton som far og gift med Anne Kirstine Hansen se KB, Toftlund 1887-1903, opslag 163 nr. 12
der står samtidig noteret peder hansen hybstman ophold ukendt.

hvor er faderen og hvor er johanne bennetsen ?
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-10-14 19:48

Til senta.

Kan det tænkes at præsten har forvekslet de to personer Peder Hanse Hubstmann der begge levede i Toftlund Sogn på samme tid???

Hvis præsten var ikke glade for dansksinde selv om han langt op i tiden skrev dansk??. I Gram sogn var det under protest at de skrev tysk. Se hvad præsten skrev i Kirkebogen juni 1920.

Undskyld at jeg ikke fik sagt tak for den store hjælp som der er udvist.

Kan det tænkes at Peder hansen Hybstmann er stukken af?? og derfor præsten skriver " ophold ukendt" ??

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-10-14 19:53

eller det er denne
Peder Hansen Schack der dør 1902?
Haderslev Nørre Rangstrup Toftlund Toftlund 1887 1903
toftlund opslag 316

hvor præsten har bestemt efternavnet og alder som det nu passede ham
senta

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-14 20:05

Frem for at gætte, er det sikrere at gå via skifteprotokollen, og nu har du en dato at gå ud fra.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-10-14 21:17

det er ikke denne Peder Hansen Schack der dør 1902?
Haderslev Nørre Rangstrup Toftlund Toftlund 1887 1903
toftlund opslag 316
ovennævnte er fra Lübeck fandt schack gift i toftlund

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 04-10-14 07:31

Til alle.

Må jeg sige jer alle tak for jeres hjælp.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-10-14 09:47

har du forsøgt dig med lægsrullerne?

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-10-14 12:08

Han kunne måske også være udvandret.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-10-14 19:49

Haderslev Nørre Rangstrup Toftlund Toftlund 1903 1929
opslag 340 1916 findes en Johanne Nielsine Hybstman jeg kan ikke tyde det der er noteret under johanne
er det evt. peter hansen hybstman der menes?
senta

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 06-10-14 05:41

Hej Senta
Den Johanne Nielsine du har fundet var tjenestepige og døde kun 16 år gammel. Hun er datter af Jørgen Nielsen Hybstmann.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-10-14 10:37

hej stkra
ja det ser jeg nu der står skrevet , jeg ser også at johanne nielsine er fader ved dåben af navnesøsteren ,derudover fortsat ingen spor i kirkebøgerne efter peter hansen hybtsman , er han bortrejst eller rømt er det næste ?
Skifte efter johanne der dør i seem er en mulighed .
mange ? men indtil videre er der ingen svar.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-10-14 11:14
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-10-14 15:45

Til senta.

Må jeg sige dig tak for de tilsendte PersonRegisterbøger som jeg har set igennem op til 1923 for at finde ham. Der findes en mase Hübschmann, gud ved om det er et navn i sønderjylland som Jensen i danmark.

Nå enten har jeg overset ham men jeg har set de døde igennem to gange uden at finde ham.

Med venlig hilsen og endnu en gang tak for det tilsendte. Jeg må se det igennem en gang til i morgen og håbe på det bedste.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-10-14 10:56

jeg har ikke fundet peter hansen hybstman død i den jyske kirkebog kun ekstra oplysninger på tysk
? er om han er rejst bort, hvor hen?
er peter skilt fra konen?
har du mulighed for at få fat i skiftet efter johanne der dør i seem ribe amt,deri kan der forefindes oplysninger om hvor peter hansen hybstman bliver af.
senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 500 point
Dato : 07-10-14 11:36

peter hansen hybstman søn andreas hybstman vies i toftlund 1890 til marie appel
den jyske kirkebog
toftlund 1886-1890
opslag 83+84 2sider

peter hansen hybstman søn niels pedersen bliver gift 1896

den jyske kirkebog toftlund
opslag 14
der er noteret en del jeg håber du i det skrevne tyske evt hitter en ledetråd der fører dig til hvor peter hansen hybstman dør
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 07-10-14 13:25

Til senta

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp.

Jeg vil nu se efter i Kirkebogen ved sønnens vielse og så må jeg vente til jeg kommer til landsarkivet i sønderjylland til sommer.

Jeg vil gerne sige alle mange tak for jeres hjælp, men jeg synes at vi skal stoppe her.

Med venlig hilsen.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 07-10-14 13:26

Tak for svaret senta.

se mine komentarer ovenfor.