/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brødbudding
Fra : nusa
Vist : 585 gange
200 point
Dato : 22-09-14 16:48

Som barn fik vi hjemme en ret, der hed brødbudding. Den bestod af "gammelt tørt" hvidt brød (franskbrød, wienerbrød, sandkage, der var blevet for tørt osv.).
Er der nogen, der kender retten, og hvordan laver man den? Jeg kan huske, at brødet blev opblødt i mælk og der var æg og sukker efter smag i dejen.

Jeg vil blive glad, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig med opskriften.

mvh nusa

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 210 point
Dato : 22-09-14 17:01

Ingredienser:

500 g. tørt brød/toastbrød
75 g. mannagryn
6 spsk. sukker
1 tsk. kardamomme
1 l. mælk
3 æg
1 tsk. salt

Forklaring:

brødet udblødes i mælken og røres med mannagryn, æggeblommer og sukker.
Smages til med salt, kardamomme og de stift piskede hvidder.
Dejen kommesi smørsmurt og raspdrysset form (brødbuddingdform)
Brødbuddingen bages i vandbad i en stor gryde i 1-1½ time.
serveres med jordbærsauce.

Tips:

kan nydes både varm og kold

Read more at http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=27331#WLrLRUE0q42MCK6m.99

https://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4AURU_daDK520DK520&q=br%C3%B8dbudding&gws_rd=ssl

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-09-14 17:13

Brødbudding

Ingredienser til 3 enheder

Franskbrød 250 g
Margarine 60 g
Æg 3
Melis 50 g
Rasp 1 spsk.
reven citronskal, nøddekerner.

Hertil egner gammelt Franskbrød (julekage ell. lign.) sig godt
Brødskiverne lægges i Vand. Når de er opblødte, sis Vandet fra, og Brødet røres med den smeltede Margarine. Æggene tilsættes, eet ad Gangen. Dejgen smages til med Sukker og Citronskal, og hakkede Nødder tilsættes. Den fyldes i en ildfast Form, smurt med Margarine og drysses med Rasp.
Bages i Ovn ca 1/2 time.
Serveres med saftsauce

4 dl blandet Frugtsaft - 1 spsk Sagomel.
Sagomel og Vand udrøres i Gryden, sættes over Ilden og koges 3-4 min. Derefter tilsættes Frugtsaften (Hindbær, Ribs, Kirsebær eller blandet Frugtsaft). Smages om fornødent til med Sukker og Citronsaft.
(opskrift fra kogebog 1936)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-09-14 17:46
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-14 15:01

Undskyld jeg spørger, men du har da vel ikke overvejet at lave brødbudding igen?

I stedet for at opbløde gammelt brød i vand eller mælk, rister man det i dag,
skærer det i terninger og det kan genbruges på suppe eller frugtsaft.

Det opblødte brød kan du give til fuglene, hvis der er nogen tilbage,
mærkeligt nok er vore nærmeste kæle dyr, ænderne her lige uden for, lige forsvundet??

Her i sommer er en mor kommet jævnligt med sit handikappede barn for at fodre fuglene,
noget den lille dreng med iltmaske nød, men så i dag, slet ingen ænder???

Ingen er så fattige i dag at de behøver at spise brødbudding.
Og ingen er så sultne, at de behøver at skyde, næsten tamme ænder.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 23-09-14 17:47

Svend - har du stadig et hoved? For det kan du da sagtens undvære.
Det kunne jo godt være, at vi er nogen, der kan lide brødbudding og det har ikke en skid med fattigdom at gøre.
Måske skulle jeg invitere dig og Erna på en lækker b

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 23-09-14 17:53

Tak for svaret Hejdu58.
Jeg blev glad for din gode opskrift og vejledning.
Jeg har gemt alle opskrifterne, men kunne - da jeg læste din opskrift - godt huske, at min mor havde mannagryn i brødbuddingen.
Tak også til e øvrige svarere.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-09-14 20:37

Selv tak nusa