/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kan man tjene penge på en fallent..?
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 30-08-14 21:34

Som overskriften lyder: "Kan man tjene penge på en fallent ?"
Det korte svar er; Også i den grad, og det er skatteyderne som betaler - altså dig og mig.

Historien kommer her.

Min nabo ringede til mig og sagde; Tommy, kom over til mig, så skal jeg fortælle dig noget interessant - og du tror det er løgn!! jeg giver en bajer imens jeg fortæller min beretning.

Min nabo - en - ja, hvad skal man sige - en ældre herre på 63, hvis det at være 63, er, at være en ældre herre..?....Nej....lad os komme til sagen....................og vi dykker 30 år tilbage...

Da min nabo var 33 år fik han lyst til at blive - og blev optaget som vognmand i 3x34 transport.
Min nabo leasede en pick-up lastvogn - en lille ladvogn, som må køres på alm kørekort.
Naboen kørte næsten dag og nat, og havde 3 gode år i 3x34 transport og tjente til dagen ad vejen, betalte sin moms, skat og leasingydelser til punkt og prikke.

Min nabo var desværre så uheldig at han fik en skade i ryggen under udøvelse af noget fritidssport.
Skaden gjorde, at han gik sygemeldt i lang tid og til sidst - efter megen palavren, fik han tilkendt sin IP-pension. ...... så langt så godt.

Men...... han havde jo denne pick-up, som han stadig skyldte 60.000 på.
Leasingselskabet - som dengang hed NEVI FINANS, forlangte at bilen skulle sælges på auktion, hvilket indbringer 10.000 kr.
Rest 50.000 kr. som naboen ikke ser sig i stand til at betale - han kan simpelthen ikke..! Det ender med Fogedret og jeg skal komme efter dig. Efter 3 - 4 år opgiver Nevi finans og sælger det skyldige restbeløb som nu er blevet 90.000 til et andet firma, nemlig MULTI FINANS Da Multi Finans havde suget ud, hvad suget kunne, sælger de restbeløbet, som nu er blevet 133.000 til et firma som hedder LINDORFF nu er det Lindorff tur til at suge på lappen indtil der er malket tørt - og et andet firma overtage og suge videre.

Det skal bemærkes, at det er en skide god forretning for firmaer som har overskud, at opkøbe gæld.
Et eksempel: Et firma opkøber fra et andet firma en gældpost på 100.000 kr. Der betales 20% - altså 20.000 - og vupti, firmaet har betalt 20.000 for en "gæld på 100.000" De 100.000 kan de trække fra. De kan fimaet gøre i en årrække - når fidussen ikke virker mere, sælger firmaet gælden videre - og cirkusset starter forfra....

Hvem betaler - du og jeg.

PS 3x34 transport er kun nævnt for helhedens skyld - og har intet med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-08-14 23:19

Jamen det er jo en vældig historie - det er jo lige til Ekstra Bladet...

Og hvad så?

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-14 11:00

Citat
Og hvad så?

marken84 - er det en slags hobby, du har, at sidde på spring døgnet rundt, for at nedgøre folks spørgsmål her på Kandu?

Vel halvdelen af de spørgsmål, der stilles her, finder åbenbart ikke nåde for dit kritiske blik?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-14 11:37

Og hva' så prio! -

Du kan da åbenbart det samme - man må vel for den da spørge hvis man er i tvivl, eller hvad er forummet ellers til?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-14 20:49

Citat
Jamen det er jo en vældig historie - det er jo lige til Ekstra Bladet...

Og hvad så?

Jeg prøvede såmænd blot at fortælle, hvorledes leasingselskaberne skamrider en person der er kommet i uføre.
Leasingselskaber bliver rigere og rigere - og skatteborgerne er malkekoen.

Lindorff er indtil videre sidste led i kæden, og når de har lagt fiktive renters rente på gælden sælger de gælden til andet selskab og trækker det fiktive tab fra.

Hvem betaler..? Skatteborgerne - altså dig og mig.

Og skyldneren.......?? Op i røven med ham!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-14 20:59
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-09-14 01:16

JOW JOW

Alt i alt et velrenommeret firma de sætter en høj etisk standard i hele deres forretning...

Så må du jo undskylde... (og prio) at jeg spørger?

Gad nok vide hvad det hjælper at skrive et indlæg i Kandu desangående?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-14 01:30

Citat
Leasingselskabet - som dengang hed NEVI FINANS, forlangte at bilen skulle sælges på auktion, hvilket indbringer 10.000 kr.

Ikke forstået.........hvis han ikke betalte mens han var syg kunne de blot have ophævet kontrakten og afhentet øsen og så sende en regning på det der var i restance.
Hvad bilen er værd i salg kommer ikke lejer ved, medmindre han kontraktmæssigt hænger på værdiforringelse.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-09-14 10:33

Citat
Gad nok vide hvad det hjælper at skrive et indlæg i Kandu desangående?
Ik' et døjt - det var mere en orientering om hvor svinagtige investeringsfirmaer kan være. F.eks. at opkøbe gammel gæld.....ret beset, at opkøbe andres ulykke og tørre "underskuddet" af på skatteyderne

Citat
Ikke forstået.........hvis han ikke betalte mens han var syg kunne de blot have ophævet kontrakten og afhentet øsen og så sende en regning på det der var i restance.
Hvad bilen er værd i salg kommer ikke lejer ved, medmindre han kontraktmæssigt hænger på værdiforringelse.
Ja, hvor svært kan det egentlig være..........Nej LuffeA, så enkelt er - eller var det desværre ikke!

Naboen har stadig leasingkontrakten - Og, at sammenligne leasingkontrakter anno 2014 med leasingkontrakter anno 1984 - det kan man bare ikke ! Der er himmelvidt forskel.

En leasingkontrakt i 1984 var opbygget således:

1. Udbetaling 10% af det leasede værdi.
2. Kontrakten løb typisk i 5 år med månedlige afdrag + moms
3. ved leasingen udløb skulle der betales en såkaldt "crapværdi" i dette tilfælde 5.000 kr. og derefter blev det leasede udstyr ens eget.

I leasingkontrakten stod der flg. Hvis der skyldes leasingydelser i 2 måneder foretages der tvangsalg af udstyret.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-09-14 22:04

Tak for svaret prio.