/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Rur Vanish
Fra : svendgiversen
Vist : 780 gange
115 point
Dato : 23-08-14 11:46

Vi har taget vor jolle op, lidt tidligt fordi vi skal på krydstogt.

Hele bunden er tæt besat af små muslinger som min kone kalder rur.
Sådan var det ikke sidste år, det første år jeg havde båd,
måske skulle den have haft en for behandling inden den kom i vandet?

Hvordan fjerner jeg lettets rur på en spinkel plastfiber jolle,
helst først noget der løsgør de små fastsiddende muslinger inden vi må bruge knofedt?

Hvad forbehandler jeg den med næste år??

Iøvrigt har vi fået kontakt med mine venner på fæøerne takket være gode links her på kandu.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-08-14 13:38

det lyder godt med Fæøerne

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-08-14 13:39

vi får vel en beretning om turen senere
Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-14 15:00

Jeg har nu hældt noget af det mildeste jeg havde, en flaske petroleum ud over rurerne.

Holder lav profil om Nordatlanten, i hvert fald i dette maritime spørgsmål.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 23-08-14 15:11
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-14 15:45

Gode links, og min kone har fundet en træspartel til mig.
Mere blid en min is skraber som hun først foreslog.

Og syre mod kalk i stedet for et olieprodukt, det burde jeg havde tænkt på.
Jeg har ikke oxal syre men overvejer eddike syre?

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 115 point
Dato : 23-08-14 18:38

->svendgiversen
Rur er altid hvide og ligner en lille vulkan.
Hvis det er dem det drejer sig om, så er løsningen en omgang med højtryksrenseren, så er der kun en svag kalkring tilbage og den fjerner du med oxal eller eddikesyre samt en køkkensvamp.

Hvis det er muslinger klarer højtryksrenseren problemet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-14 11:55

Efter en gang petroleum har jeg nu fundet noget gammelt tysk algefjerner,
det løsgør nok ikke rur tilstrækkeligt, men fjerner nok den grønne stribe i vandkanten.

Og så har vi købt eddike syre, 32 %, første behandling kun med lidt vand ser ud til at virke...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-14 15:23

Så skete det igen ......

Atter et afsnit i føljetonen svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem.

svendgiversen, jeg ved, at du nu igen bliver sur, men hvorfor kan du ikke bare stille et spørgsmål, om det det drejer sig om.
Hvad har din ferie med din lille beskidte jolle at gøre? Om den er blevet taget op nu eller senere, så ville den jo stadig have været beskidt.
Som jeg tidligere har skrevet, så er det pral fra din side.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-08-14 16:56

Så skete det igen……….

Atter et afsnit i føljetonen Anses positive og humoristiske tilgang til mennesker på Kandu………

Et forum afspejler jo den virkelige verden. Derfor forskellige måder at tale og svare på.

Det står enhver frit for, at kommentere og besvare indlæg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 11:54

Det er da ´hyggelig´ læsning, men
Citat
Efter en gang petroleum har jeg nu fundet noget gammelt tysk algefjerner,

Så mangler du bare en tændstik og dit problemer løst for evigt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 11:56

Og husk at efterbehandle båden med de rigtige midler, når du har fået det fjernet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-14 13:48

Ja det ligner små hvide vulkaner og behandling med eddike syre og grøn svamp ser til at hjælpe,
men det er hårdt arbejde...

En af mine sejler venner siger jeg godt må bruge saltsyre, men det er jeg ikke meget for.
jeg har noget 30 %, men er det ikke for stærkt, hvor meget skal det fortyndes?

Og så skal jeg vel passe på mine hænder, jeg har kun havehandsker??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-14 17:07

Jeg har ingen erfaringer, men kan finde følgende
http://www.ezz.dk/450978-alger-rurer-muslinger

Den korte version: Kan fjernes fysisk de første 2 timer efter båden er
> kommet op. Derefter sidder det uhjælpeligt fast og skrappere midler skal i
> brug. Kina spartler i ca 10 cm bredde er sagen, men da du skal hele bunden
> igennem inden det tørrer skal I være mere end en.

eller man sørger for at holde det _vådt_.
Den sidste del af ruerne skal tages med en syre. Den Harding foreslår er
sikkert fint. Jeg tror nu jeg havde valgt 2 dele 32% eddikesyre til 1
del vand eller citronsyre - Saltsyren danner klordampe der er knap så
heldige at indånde - fører til drukning ved indånding af passende mængder.
Igen handler det om heletiden at holde området vådt af syreopløsningen.
Du kommer det på med f.eks. en autobørste og heletiden går rundt om
båden og kommer det på. Når ruerne er væk skylles grundigt med vand.
Derefter er det nromal behandling.
Jeg ville ikke bruge tid på højtryksspuleren. Bare i gang med spartlen
så hurtigt som muligt. Hvis du kan finde en god bred fleksibel spartel
kan det blive til noget.

Og så lige et sidste hint: Læg en pressening under der hvor du arbejder
til at opsamle det du skraber af. Hvis der er bundmaling skaller i det,
er det miljøfarligt affald og skal behandles som sådan.
Mener faktisk også at kommunen ikke vil have ruer og muslinger med i
dagrenovationen. Men det må du lige undersøge inden du smider afskrabet
i affaldsspanden.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-14 11:28

Tak for svaret dabj.

Din kur med eddike syre og gryde svamp hjalp,
jeg brugte dog også lidt saltsyre, men kan bedre lide/tåle lukten af eddike end clor.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-08-14 13:05

Pas på med saltsyre, det kan godt skade gelcoaten