/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jeres holdninger til slam på markerne?
Fra : Tonganeseren
Vist : 440 gange
300 point
Dato : 19-08-14 19:07

Det er tilsyneladende blevet moderne at hælde slam fra rensningsanlæg ud på markerne. Med skam at sige er det netop det, som familien har gjort. Vi ved alle, at slammet indeholder tungmetaller og pesticidrester, men har nogen herinde viden om hvordan hjortevildtet tackler stanken fra slammet? Jeg frygter at vildtet nu trækker anderledes end tidligere. Håbet er så, at slammet mister lugten, men rart lugter det ikke.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-08-14 20:36

Og ja! Slam på markerne kan være flere ting!!!!!

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 300 point
Dato : 19-08-14 22:23

Citat
Slam på markerne kan være flere ting!!!!!
Puha, det er ikke det to-benene slam fra det jyske der er tale om..? Jamen, så er jeg absolut mere rolig.

Personligt synes jeg det er noget værre svineri - og mig bekendt, får bønderne en hulens bunke penge for at modtage slammet -og sprede det ud. Lyder det ikke mærkeligt..? Først gratis gødning og derefter penge for at modtage det.
Du skal derfor lægge mærke til, om der også bruges kunstgødning, for så er det ulovligt og en klar overtrædelse af miljøloven. Enten slam - eller kunstgødning. Ikke begge dele.

Jeg har før haft indlæg om det, at pleje vildtet - også måden der gødes på. I mine øjne er det totalt ligegyldigt, om der slaskes med gylle eller om der spredes slam, begge metoder indeholder en stor mængde kobber - og nødvendigvis også en mængde medicinrester.

I øjeblikket er der flere dyrlæger som arbejder på at bevise, at vores markvildt - bla. hare og råvildt, decideret bliver syge af de kobber forekomster som findes i gylle og slam.

Men ellers vil jeg sige: Kære Tonga, jeg føler squ med dig, det er ikke sjovt det her. Og jo, dyrene ændrer adfærd, måske kun for en stund, altså såfremt slammet kun er spredt for denne ene gang skyld. Du kan evt. scrolle lidt tilbage i trådene, og læse om hvordan jeg havde det, dengang jeg havde jagt på en "gyllegård"

Mvh.
Tommy.
I dyb medfølelse med dig.
Et lyspunkt Du kommer til at spare en hulens bunke penge på ammo-budgettet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-08-14 06:35

Ja, og vi lever og bor på landet, fordi vi kan li det

Ikke kun vildtet er i risikogruppe!
Kobber kan også deponerer sig på hjernen og hos mennesker give mentalt afvigende adfærd
(Wilsons Sygdom)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-08-14 06:51

Og jeg finder det uforståeligt, hvorfor Danmarks Jægerforbund siger nej til kobber-undersøgelse, netop når dyrlæge Hanne Koplev mfl. forsker og interesserer sig for emnet!

http://netnatur.dk/jagtpolitik/forside/1883-danmarks-jaegerforbund-siger-nej-til-kobber-undersogelse

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-08-14 09:09

Hej Tonganeser.

Det er kæmpeproblemer - ikke blot udfordringer, som det efterhånden hedder, vi som mennesker selv skaber med udledning af alt muligt skidt og lort ! Det er langt fra nyt, at slam fra rensningsanlæg bliver brugt som gødning. Jeg kan huske i 50erne, at man allerede dengang kørte store mængder slam på markerne. Det var dengang stort set urenset hvilket det dog trods alt ikke er i dag ! Flere og flere mennesker skaber mere affald og spørgsmålet er vel, hvad man skal gøre af de enorme mængder ? Deponere kan og gør man jo i stor stil og her er scenariet efter min mening allerværst, nemlig hvis udsivning skal nå vort grundvand - så har vi et uoverstigeligt problem !! Afbrænding foregår også i stor stil med luftforurening til følge - og her følger der askeproblemer med bl.a. tungmetaller !!! Det er sgu' en kompliceret verden vi skaber for os selv og vore efterkommere.
Jeg forstår udmærket dit problem med naboen (?). Hvorledes vildtet reagerer, ved jeg ikke, men man kan tænke sig til mange grimme ting !
Katekismus skriver om kobber som værende ophobet i hjernen hos mennesker, hvilket kan give mentalt vigende adfærd !! Også det er problematisk - vi kender da mindst én, i øvrigt jæger med meget mere, som lider af denne sygdom - ingen navne her !!
Lad os alle håbe, at vore børn og børnebørn gør sig meget dygtigere end vore generationer har været i stand til. Det fordrer så til gengæld, at ungerne lærer andet end at "slå på tromme" og goldt kritisere både det bestående, men så sandelig også al fremtidig nytænkning.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-08-14 15:14

Tak for udvist medfølelse - kære Kpt. Tommy og ØV4.
Nu er det ikke naboen men min svoger som har formidlet slammet. Ejendommen ejes nu af ham, min svigerinde og min hustru. Fælles for de tre er, at de ikke har en hujende fis af forstand på landbrug og vildtpleje. Det er til at græde over. I løbet af de sidst forgangne 3 år er det lykkedes for min svoger at ødelægge tilværelsen for vildtet i skoven og to mosehuller med bure ( beskyttelse af nye træer ( der er endnu ikke plantet et eneste nyt træ) og han har ladet et hold polakker fælde størstedelen af grantræerne rundt om mosehullerne)). Nu er slammet komme til, og uanset mine udtalte bekymringer er svoger komplet ligeglad.
OK! Rådyrene skal nok finde frem til andre dele af ejendommen - men jeg er alvorligt bange for følgerne af de rester som man finder i slammet.
Jeg har talt med en af naboerne, og han var chokeret over min svogers beslutning. Han omtalte mulige restriktioner og forklarede, at der nu ikke må dyrkes visse afgrøder i flere år.
Edermageme surt det her. Nu har min søn og jeg - i åresvis - ført en meget lempelig og sund vildtpolitik - og så kommer dette her.

Jeg er enormt glad for Jeres udmeldinger.

Mvh.

Tonganeseren

Sur røv -

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-08-14 22:26

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-08-14 23:05

Nøøøøøøj manner, er alle de påinger mine. Mange tak for dem!

Kære Tonga, til trods for slam og andet djævelskab, er det mit håb at kommende jagtsæson må tilskikke dig og sønnen al muligt held og lykke.
Du skal se, når jorden med slammet bliver pløjet, så går det nok alt sammen.

Mvh.
Tommy.