/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køb af nyt hus - Plantegning kontra BBR?
Fra : KaosKrew
Vist : 546 gange
85 point
Dato : 08-08-14 01:08

Hej,

Jeg kigger på nyt fritidshus med min bedre halvdel, og vi er stødt på et ganske interessant et af slagsen.

Problemet er dog følgende. Huset står opgivet til 89 m2 beboet areal i BBR-registeret, samt i salgsannoncen. Efter første fremvisning synes vi dog ikke huset virkede nær så stort, så vi kiggede en ekstra gang på plantegningen.

På baggrund af udregningen af plantegningens mål, kommer vi da også frem til at det faktiske m2 kun er 76 m2 beboet areal. Dette foreholdte vi sælger og mægler, som dog hårdnakket fastholder at det beboede areal er 89 m2 - med reference til BBR-registreret.

Hvordan kan vi vide os sikre på at mægler, sælger og BBR-registerets oplysninger er korrekte? Plantegningens anførte mål står ikke anført som "vejledende", hvorved man må formode at de udgør husets faktiske mål.

Håber på kyndig vejledning så vi ikke ender med at betale for flere m2, end der faktisk er.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-08-14 06:59

Hvis der er forskel på BBR og virkeligheden er det virkeligheden der gælder!
/Janus

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-08-14 07:21

Glemte linket til BBR vejledningen
http://bbr.dk/arealvejledning/0/31
/Janus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-14 08:36

Hertillands er det bruttoareal, der opgives som areal, vægge og trappesten tæller med.
Ikke at jeg nogensinde har fattet hvorfor!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-08-14 10:12

Ydemurs mål tæller så vidt jeg ved også med i det bebyggede areal

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-08-14 10:16

Det er det bebyggede der er opført i BBR, nettoarealet(gulvarealet) er ikke det samme som bebygget
areal

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-08-14 10:18

Hvor meget forskellen er, kommer selvfølgelig an på murtykkelse etc.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 08-08-14 12:58

JanusN: Udfordringen er netop, at vi ikke har mulighed for at gå rundt med et målebånd. Vi har en plantegning der siger der er knapt 76 m2, og en sælger, mægler og BBR-indberetning der siger 89 m2.

pbp_et: Der er udelukkende tale om det beboede areal, idet vi er mindre interesserede i boligens "fodaftryk" på grunden. Det er således arealet som kan anvendes til beboelse, der er modstridende informationer om.

kj og andre: Det kan måske hjælpe opklaringsarbejdet, hvis I får det konkrete hus der er tale om. Det drejer sig om følgende: http://www.danbolig.dk/privat/soeg/kalundborg/4480/fritidsbolig/115sr000225-115

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 85 point
Dato : 08-08-14 13:56

Jeg er helt enig,med de fleste andre her. Et hus bliver altid målt på ydervæggene. (Inkl.sokkel).
I modsætning til f.eks. afstand til nabo skel,hvor tagfladen/udhæng indgår i målene.

Jeg er næsten sikker på at divergensen her,der udgør ca. 13 kvm. er hvad soklen/mur udgør.

Skal det beboede areal nøje udmåles,skal hvert rum faktisk opmåles for sig. Skillevægge skal jo så også fratrækkes det beboede areal.

Et eks.: Vores hus er på 137 kvm. men når jeg regner gulvareal ud,er der kun 111 kvm.
Selve konstruktionen,"sluger" altså mange kvm.

M.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-08-14 14:18

Husk også at en indbygget overdækket terrasse medregnes i BBR arealet

Citat
1. Arealer på BBR-meddelelsen

Denne vejledning kan benyttes til at opmåle/kontrollere arealerne i fritliggende enfamiliehuse, rækkehuse og sommerhuse/fritidshuse m.v.

I BBR skal alle bygninger på en ejendom opmåles og registreres hver for sig. Hvis et enfamiliehus har indbygget carport, garage, udestue eller overdækket terrasse registreres disse ikke som seperate bygninger, men under enfamiliehuset.

Se mit link i tdligere kommentar.
/Janus

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 08-08-14 14:38

Mosebaek: Det lyder ganske plausibelt. Vil det så sige, at plantegningens beboelsesmål er indvendige mål (gulvareal), og at BBRs angivelse er baseret på de ydre mål? BBRs mål er som bekendt større end det mål man får, når man laver en udregning fra plantegningen.

JanusN: Tak jeg har tjekket linket. En overdækket teresse tælles desværre ikke med i beboelsesarealet.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-08-14 14:59

Et opslag i BBR registeret giver

Citat
ygning
Bygningsnr   1
Anvendelse   Sommerhus
Etager   1
Opført   1973
Bygning   71 m²
Bolig   71 m²
Bebygget   71 m²
Ydervæg   Træbeklædning
Tag   Tagpap (med taghældning)
Overdækket   16 m²
Varmeinstallation   Elovne, elpaneler
Opvarmning   Elektricitet
Objekt Status   Bygning - stamdata
Afvigende Etager   Bygningen har ikke afvigende etager
Tilhørende bygninger
Bygningsnr   2
Anvendelse   Sommerhus
Etager   1
Opført   2009
Bygning   18 m²
Bolig   18 m²
Bebygget   18 m²
Ydervæg   Træbeklædning
Tag   Tagpap (med taghældning)
Bygningsnr   3
Anvendelse   Udhus
Opført   2009
Bebygget   16 m²
Ydervæg   Træbeklædning
Tag   Metalplader (bølgeblik, aluminium, o.lign.)

Kan du få det til at passe så nogenlunde med hvad du så? Så køb huset hvis I kan blive enige om prisen.
/Janus

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-08-14 15:06
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-08-14 15:35

det ser ud til det er ANNEX'et du glemmer det er ca.13 (bygning 2) og så kaldt udestue

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-08-14 16:36

Udestue står i BBR til 18 m² , og Plantegningerne (indermål) giver 13,89 m², her kan du se hvor meget der går en "mur"/væg.
89-18 giver 71 til hoved huset, hvilket også passer med BBR, altså BBR siger jo også 89 (71 + 18)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-08-14 17:22

Det er ikke annexet der er glemt, KaosKrew har regnet indermål på 2 bygninger.
Hovedhuset har et indermål på 62,7.m² og annexet 13,8m² Ialt 72,6 m²

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-08-14 18:31

Hvad er det da for noget pjat jeg skriver
Citat
Hovedhuset har et indermål på 62,7.m² og annexet 13,8m² Ialt 72,6 m²

62,71 + 13,89 = 76,6 m² i runde tal.

Beklager forvirringen

Godkendelse af svar
Fra : KaosKrew

Dato : 08-08-14 22:00

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 08-08-14 22:05

Tak til alle for svar. Konklusionen må være, at beboelsesarealet er opgjort efter ydervæggenes mål - og at plantegningens mål er indvendige. Dette må imidlertid skabe relativ stor forvirring blandt potentielle købere hvis dette er praksis, idet man tilsyneladende selv skal udregne det faktiske "beboelsesmæssige" indvendige areal - og ikke kan stole på det anførte beboelsesareal i salgsopstillingerne.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-08-14 22:46

Bare lige til info, der er ca. 47 meter ydervæg, de manglende 13 m² svarer til en vægtykkelse på ca. 27 cm.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-08-14 23:10

Selv tak,KaosKrew.
Jeg er da enig i,at det godt kan virke forvirrende. Men "systemet" har været brugt i mange mange år.

I eksemplet med vores hus,som er fra 70`erne,og dermed lavisoleret (31 cm ydermur),udgør det "tabte" beboelses areal 19%,i forhold til grundplanet.

Endnu værre bliver dette,med et nyt højisoleret hus,med måske 35 - 40 cm ydermure.

......for slet ikke at tale om de gamle herregårds slotte,der kunne have 3 stens brede mure i stueetagen. (24 + 24 + 23 = 71 cm.+ indv. beklædning).

Vh. M.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 08-08-14 23:18

Exterminator: Tak for bonus-info. Det undrer mig lidt at vægtykkelsen svarer til 27 cm. Som billederne måske også viser, så er der intet hulrum i væggene. Der er således "kun" tale om trævægge.