/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Hvepse æder mine druer
Fra : Sønder
Vist : 651 gange
200 point
Dato : 07-08-14 11:48

Under mit halvtag er mine vindruer i gang med at modnes, men er slet ikke plukkeklare endnu. Desværre er hvepse (og andre småinsekter) i gang med at æde løs af dem og har allerede ødelagt en hel del af dem. Tilsyneladende drypper der af samme årsag saft ned på fliserne, hvor der kravler hvepse rundt, så jeg dårlig tør rende rundt barfodet derude.
Kan jeg gøre noget, evt. sprøjte med noget uden samtidig at slå mig selv ihjel?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-14 12:13

Du kan sætte et fint insektnet op.

du kan også finde boet og om aftenen, når de alle er inde sprøje en purethum gift oind i det,

Den eneste slags gift, som virker ,gør druerne giftige og slår først insekterne ihjel, når de har spist af druerne. den fås på spraydåse mod flyvende insektor. Den er ret uskadelig forandet end insekter.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-08-14 12:23

Jeg er ret sikker på, boet ikke er på min grund, og nej, jeg er ikke specielt interesseret i at forgifte druerne

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-14 13:00

Tag din haveslange og sprøjt med almindeligt vand,
så tror hvepsene at det regner og de flyver hjem for at advare de andre,
de er bange for at få vingerne våde.

Eneste problem at du jo må gentage proceduren flere gange om dagen...

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 07-08-14 18:50

Tak for svaret svendgiversen. Det er nok det bedste bud, selv om det er besværligt. Men tak

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-08-14 19:06

Du kan prøve med en plastikflaske med sød sodavand og en sjat eddike. Eddiken skulle forhindre bier i at gå i fælden!
Ex.
http://www.bolius.dk/kan-du-fange-hvepse-med-koed-7425/

http://www.billigskadedyr.dk/product/hvepsefaelde-73/

http://skadedyrshop.dk/hvepse-837/hvepsefaelde-851/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-14 19:33

Selv tak, water for oxen, wine for kings, og også kun vand for hvepse...