/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Camouflage ?
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 936 gange
300 point
Dato : 07-08-14 10:07

Man hører mange meninger om det at iklæde sig passende praktisk tøj til jagtbrug. Det er blevet meget moderne, at man bruger camouflage-tøj, for at kunne falde sammen med omgivelserne !
Hvor stor værdi tillægger I, kære medjægere, at man skal være klædt som en commando soldat ?

Håber at alle, uden undtagelser, har haft en god sommer. Vejrmæssigt har man ikke kunnet sætte en finger nogetsteds - måske for varmt ?? Personligt trives jeg bedst med 22-23°, men det er der jo mange meninger om !!

ØV4

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 310 point
Dato : 07-08-14 10:49

Stå rigtig i forhold til færd, tillægger jeg den største værdi, herefter at stå/sidde stille, uden at vise sine kontur mod skyeline eller åbne arealer, er også en betingelse for held i sprøjten.

Camouflage har da en betydning, f.eks ved gåsejagt, meeeeen er det ikke noget, som smarte forretningsfolk, har banket op til uanede højder for ens jagtheld, det er nok nærmere deres pengepung, som får det største jagtudbytte her.

Vi bør tænke på, at dyr ikke har de samme synsindtryk, farvesans opfattelse som mennesket, så er det ikke meget svært, at have det rigtige bedømmelses grundlag, da udgangspunkter for dit spørgsmål, ikke er til at kontrollerer, men ellers et godt spørgsmål

Har set masser af episoder, hvor en ældre blå-klædt Kansas beklædt ninmrod, har skudt den ene ræv efter den anden, med ryggen imod et passende træ, hvor han står som fast frossent til samme.

Ja en herlig sommer, men pas på, naturen er en stor krudttønde for nuværende.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-08-14 20:47

Citat
Hvor stor værdi tillægger I, kære medjægere, at man skal være klædt som en commando soldat ?

Absolut ingen.
Camouflagetøj ? med rød hat eller rødt hattebånd? he-he

For mig har temp. været ok, det må gerne fortsætte.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-08-14 23:10

Nej camouflage er ikke lige min stil. Når jeg ser "uniformen" på en jæger, kommer jeg altid til at tænke på Elmer Fjot.
Jeg kan helt og aldeles tilslutte mig BW's indlæg - den med jægeren - opad et træ iført"kansashabit"

Eneste camouflage der har sin fordel, er den hvide malerdragt på gåsejagt om vinteren.

Indrømmer blankt, jeg har "jægerhabit" på når jeg går på jagt, men det er af praktiske årsager. Habitten er både vind og vandtæt - og har man tillige iført sig thermo undertøj, så skal det dælme være koldt før man fryser. Men selvfølgelig, har man glemt undertøjet en kold dag, kan man jo snuppe en haretramp udover pløjemarken........så skal man nok få varmen.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 08-08-14 11:19

Jeg kan kun tilslutte mig de øvrige deltageres synspunkter !
Nogle buejægere er næsten helt væk og kan snart ikke bevæge sig frit omkring, på grund af tingeltangel - så betterwisser, du har fuldstændig ret i dit synspunkt omkring måden at færdes på m.h.t. vind, at kunne forholde sig rolig m.m.
Prikken over i'et kommer fra dabj - camouflagetøj og rød nissehue - godt set

For min skyld kan vejret sandelig godt fortsætte, men mon ikke det er for optimistisk at være ?? Vi trænger så sandelig også til vand, så verden går snart sin vante gang for os i lille Danmark.

Rigtig god dag til alle positive jægere.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-08-14 13:19

Citat
Prikken over i'et kommer fra dabj - camouflagetøj og rød nissehue

Jeg kender en jyde der netop bruger rød nissehue på jagt i Danmark, for, som jægeren siger, hvis man vil jage rensdyr i Danmark skal man jo camouflere sig som julemanden

Da camouflage-nissen blev oplyst om, at der næppe findes rensdyr i Danmark, udbrød camouflage-nissen; Jow, både rensdyr og mufloner trives i bedste velgående i dyreparker, og jeg har selv skudt en muflon i Emmedsbo.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-08-14 09:13

Som et apropos til Tommys fortælling om en vis forfatters form for camouflage, er der just indløbet informationer om, at under den nyligt afholdte bukkejagt, hvor vi også var underlagt megen varme, er denne helt igennem perfekte jæger blevet set i skovene omkring Silkeborg, iført bar overkrop og blå overalls, hvor klap og den ene strop/sele manglede, med det resultat at den fedtglinsende, hvide overkrop ikke just var den bedste form for camouflage. Desuden glimtede der en stor, svær guldkæde omkring halsen på vedkommende, så udenforstående troede at det var en ny stjerne på himlen !! Men her er det dog kun dyrene han skræmmer !
Værre er det på hans private matrikel mellem Horsens og Vejle, hvor han ligeledes ofte ses i sin indkørsel i bemeldte outfit, til stor skræk for de øvrige beboere i landsbyen !! Desuden er det ganske uforsvarligt over for bilisterne på hovedvejen og i rundkørslen, at den fedladne glinsende krop og guldkæden kaster så meget genskind tilbage i øjnene på de sagesløse bilister og cyklister, men det lader han som om er et problem for de der ønske ufred (i hans verden) - alle han ikke er enige med og de han ikke kan lide, betegnes som hylere - men den historie kender vi jo alle kun alt for godt !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-08-14 12:11

Kære Multi-X`er

Det har været en stor trøst for min ringhed at kunne læse indlæggene på KANDU`s jagttråde, mens jeg hårdtarbejdende henslæbte 3 ugers "ferie" på Fejø, hvor jeg omsider blev færdig med et udhus.

Det var hårdt at arbejde i temperaturer på op over 31 grader Celsius - med solen bagende på rygstykkerne. Gudskelov er der kun 90 meter til strandkanten, hvor grundejerforeningen har opstillet en rigtig fin badebro.

Når turister gæster Fejø, er der for det meste tale om etablerede familier med fedladne kvindelige overhoveder, og det er så den kategori man mest ser på og ved badebroen. Det sker dog, desværre alt for sjældent, at en ung badenymfe med faste baller og bryster lægger turen forbi. Hver gang man møder sådan en, kan hun aldersbestemmes på baggrund af det antal gange brysterne svupper op og ned pr. tilbagelagt skridt.

1 gang: 50 - 80 år ( gælder også for fedladne mænd )
2 gange: 30 - 50 år
3 gange: 20 - 30 år
4 - 6 gange: 17 - 20 år

Nu er hytten næsten færdig, og vi kan imødese ture til Fejø, hvor man ikke skal trælle som en okse.
Sommerhuset er på 75 m2 med udsigt over vandet mod sydvest + en nyopført tilbygning på 10 m2. Vi har også fået lavet en træterrasse på 58 m2 - hvor undertegnede herefter kan sidde med en kølig pils og cigar og tælle færgeafgange.

De her Fejøboere er nogle specielle typer. Borgerforeningen har bedt alle om at hilse på alle, når man mødes på vejene. Så skulle alt så være fint og imødekommende. Det fungerer såmænd fint i det daglige, men når man kommer ind bag facaden, er de nøjagtigt så sladrevorne som det øvrige danske gennemsnit - måske endda en hele del mere. Glemmer man at hilse, er man en skidtvigtig Kjøwenhavner. Når vi kører fra Vestervig til købmanden midt på øen, så bliver man squ næsten træt af at hive hånden op og ned.

På Fejø hader man politiet, som også ankommer om natten for at snuppe de mange berusere på vejene. Færdselsreglerne blæser man også på - på Fejø. Ofte kører bilerne rundt uden nummerplader, og det er også blevet moderne at smutte rund på dissehersens ATV`ere.

Størstedelen af øboerne modtager overførselsindkomster - og alligevel har de så Helvedes ondt af sig selv, fordi de skal betale for bilerne, når der sejles til øen. Tur/retur koster en bil og to personer 185 kroner, og det må siges at være billigt. Turen varer 15 minutter og 43 sekunder og der sejles en gang i timen.

Om en måneds tid skal vi ned og gøre tingene færdige - og så skal der fiskes. På Fejø har man cirka 50 dådyr - inklusive nogle flotte fuldskufler. Harer er der en god del af, mens der hverken findes ræv eller rådyr. Så vidt vides har man ikke tamgeder på Fejø - men en hulens masse får.

Nu er vi så hjemme igen - med værkende arme og hænder, og på mandag kalder arbejdet.

Ellers fornem underholdning i verdensklasse på jagtsiden - og tak for det.

Mvh.
Tonganeseren

Træt.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-08-14 13:02

BalleHørmeren behøver ej camo. beklædning, han forveksles vist tit med, en omvandrende gigant RundBalle med påsat rødhætte.

Den lokale hønsefarmer, er træt af hans evige natlige luskede besøg i på hans møddingens plads, hvor han trimler rundt i møget,-" det giver held på hønsejagten, da agerhøns har en glimrende næse-", har han udtalt, den store omvandrende biotop, udi jagtlige spørgsmål, hvis han bliver modsagt, lover han dem et par på næbbet, indtil videre har han endnu ikke kunne straffe nogle af de næbbede kyllinger, da der er for mange at vælge imellem

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-14 13:37

Gentlemen dog, tak for de dejlige morsomheder på en ellers grå og regnfuld lørdag.

Citat
med det resultat at den fedtglinsende, hvide overkrop ikke just var den bedste form for camouflage.
Det her, er noget jeg har hørt. Rygtet går på, at camouflage-nissen smører sin krop ind i fiskeolie, netop for at få det glinsende look. Han har nemlig hørt, at sådan gør "Bodybuildere"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-14 21:29

Citat
Om en måneds tid skal vi ned og gøre tingene færdige - og så skal der fiskes. På Fejø har man cirka 50 dådyr - inklusive nogle flotte fuldskufler. Harer er der en god del af, mens der hverken findes ræv eller rådyr. Så vidt vides har man ikke tamgeder på Fejø - men en hulens masse får.
Hej Tonga. Jeg har på fornemmelsen, at konen og dig har et lækkert sommerhus.
I forbindelse med, du nævner dådyr på Fejø, læste jeg i jeres lokale blad "Fejø Bladet" - jeg citerer; Ydermere vil vi igen på det kraftigste opfordre til at de der skyder på dåvildtet, kun går efter kalve, spids-og stang-hjorte i denne jagtsæson, da vi stadig mangler nogle store hjorte til at passe flokken. Og vil meget gerne have tilbagemeldinger til bestyrelsen i jagtforeningen,hvis der er nedlagt dåvildt.
Fortsat god jagtsæson
Knæk og bræk
Laust Spandet Jensen

Er du medlem af den lokale jagtforening - og har du nogen steder at jage..?
Hvordan er muligheden for pramjagt..? Smålandshavet er jo et forholdsvis roligt farvand.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-08-14 21:58

Hej Kpt. Tommy

Nej, jeg er ikke medlem af jagtforeningen, som Laust er formand for. Han ejer i forvejen en stor del af øen og er en meget driftig herre, som i store træk holder røveren oppe på samfundet på Fejø.
Der er gode muligheder for pramjagt - og havjagt. Vest/Nordvest for Fejø er der åbent hav som hurtigt ændrer karakter fra det behagelige - til det meget ubehagelige, men mod Askø og Femø er der fred og ro. Jeg har da også besluttet mig til at fragte jollen til Fejø for at kunne fiske lidt. De lokale holder tæt med de gode fiskesteder, men jeg ved, at der mellem Fejø og Kragenæs undertiden tages store havørreder.

Jeg har endnu ikke modtaget tilbud om jagt på øen, og med mit kendskab til de lokale jægere, kommer der heller ikke noget. De vogter på hinanden og man skal ikke træde ved siden af.

Tilgangen af dåvildt er stadig pågående, idet især afviste hjorte tager turen fra fastlandet til Fejø over Raagø - hvor de går i land på Skalø, som lige er blevet købt af en tidligere godsforvalter. Smart!!! Undertiden driver der druknede dyr i land, men de fleste overlever turen. Imponerende.

Vores sommerhus er ikke noget særligt - men det ligger smaddergodt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-08-14 13:17

Fra en god bekendt har jeg just modtaget en lille hjemmevideo fra et geni, som i øvrigt har en særdeles smuk sangstemme ! Hans enteligens er høj, da han samtidig med de øvrige bedrifter øver det engelske sprog og det er jo en bedrift i sig selv !! Sæt jer godt tilrette og nyd selv kunstnerens og forfatterens helt igennem spændende liv og iagttag nogle af hans bedrifter.

https://www.youtube.com/watch?v=rp8hvyjZWHs

God fornøjelse og god dag til alle, incl. forfatteren !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-08-14 14:08

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-08-14 07:56

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-08-14 09:14

Tak for poings og forsat gode sommerwinde til alle.

Mvh
BW