/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Glemt at sætte låg på saltbeholder
Fra : annabanana8700
Vist : 2635 gange
20 point
Dato : 25-07-14 10:11

Håber, der er nogen, der har et godt råd.

Jeg har en få uger gammel opvaskemaskine, som jeg påfyldte salt inden brug - og den vaskede upåklageligt. Ved anden omgang saltpåfyldning, glemte jeg at skrue låget til saltbeholderen på (beholder sidder i bunden af maskinen). Resultat: opvaskemaskine var hvidlig indvendigt og saltbeholderen fyldt med vand efter en opvask. Saltbeholderen var ikke fyldt med vand inden, men det kan jeg læse mig frem til, at den skal være(?)

Vi fik suget noget af vandet ud af saltbeholderen, og selvom maskinen lyser at den mangler salt, så er maskinen hvid i bunden efter hver opvask. Alt service er hvidligt og LANGT fra rent. Jeg har prøvet skylleprogrammer, forskellige opvaskeprogrammer - kørte i forgårs en maskinrens (den flaske, man sætter i bestikholderen), og det efterlod maskinen ren og fin. Da jeg vaskede en vask op, var al servicen skinnende og fint. Men vasken efter så det herrens ud igen. I går prøvede jeg skifte var det lange program til et 60 min program, og vupti, så var alt faktisk 85% pænt og rent, i hvert fald langt bedre, end de foregående vaske. Men nu ligner det noget, der er løgn igen.

Nogen gode råd til, hvad der sker - og hvad jeg kan gøre? Maskinen lyser også nu, at den mangler salt - men tænker, at det gør den vel ikke, siden den er helt hvid indvendigt, når jeg har kørt en vask eller skylleprogram? Opvasketabs'ene bliver i øvrigt heller ikke opløst ordentligt, selvom jeg kører 70 graders program.

Er maskinen kaput?

Hilsen Anne

Kommentar
Fra : netop

Dato : 25-07-14 10:50

Citat
Er maskinen kaput?

Nej ikke nødvendigvis, salt beholderen skal selvfølgelig fyldes op igen, så der er det salt i som der nu én gang skal være.
Det skal være i beholderen og ikke andre steder og beholderen skal være lukket.

Så er det blot et spørgsmål om at få renset indersiden af maskinen, hvilket jo skulle være sket efter efter blot et par vaske.

Hvis dette ikke virker må du jo have en reperatør til at kikke på maskinen om der er andet i vejen med den.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 25-07-14 10:53

Citat
Vi fik suget noget af vandet ud af saltbeholderen, og selvom maskinen lyser at den mangler salt

Man skal altså ikke suge vand ud af salt-beholderen - derimod skal man fylde salt ned oven i vandet, som så bare løber væk...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-07-14 10:57

jeg ville prøve at hælde noget citronsyre pulver i, og jo der er vand i i salt beholderen, det flyder ud når der kommer salt i. nogle maskiner kan ikke ta det grove saft, så prøv om du kan få en finger ned og skubbe til saltet. saltet kan også have klumpet sig sammem

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 30 point
Dato : 25-07-14 10:57

Citat
Jeg har en få uger gammel opvaskemaskine, som jeg påfyldte salt inden brug - og den vaskede upåklageligt. Ved anden omgang saltpåfyldning, glemte jeg at skrue låget til saltbeholderen på

En opvaskemaskine bruger IKKE så meget salt at der skal fyldes op/på efter få uger, læs brugsanvisningen der må være en knap der kan drejes på for at justere saltmængden.

Har du husket også at fylde afspændingsmiddel på maskinen?

Citat
Vi fik suget noget af vandet ud af saltbeholderen

Saltbeholderen er/skal være fyldt med vand når låget skrues af for at hælde salt på, du behøver ikke at suge vand op for at hælde salt på, du skal bare hælde det langsom i beholderen så lægger saltet sig i bunden og det klare vand løber ud af beholderen, og når så vandet bliver grå/hvid er det fyldt med salt, skal du stoppe. Det lettes er at have en rund genstand der kan gå ned i huldet og derved presse noget vand ud og når den tages op er der plads til at fylde salt på og stoppe når vandet løber over.

Citat
Er maskinen kaput?

NEJ. Læs brugsanvisningen og juster saltm og afspænding mængden, så er den ok efter et par vask.

Godkendelse af svar
Fra : annabanana8700

Dato : 25-07-14 12:06

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-07-14 12:21

Selv tak annabanana8700