/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Negativ fremviser
Fra : Fattig
Vist : 1382 gange
200 point
Dato : 14-07-14 08:22

Findes der et simpelt apparart der kan fremvise "negativ strimler", der er ikke kunne andet end at vise hvad der er på negativerne.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-07-14 08:58

En pære og et par øjne er et godt udgangspunkt...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-07-14 09:21

En lyskasse....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-07-14 09:42

Ja der findes flere forskellige på markedet. En dias scanner, som jeg købte i ALDI, kan både fremvise og omvende til et posetiv billed. Du kan også digitalisere det, så du kan bruge det på dit "putte dyr"

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-07-14 09:47

En scanner som severino nævner, er nok det nærmeste du kommer, men det tager tid, for du skal scanne hvert neg. før du kan se det. Noget baggrundslys, et par læsebriller eller en lup samt en masse øvelse vil snart være det, du foretrækker

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 14-07-14 09:59

Den scanner jeg har, gør det lyn hurtigt. Den tager både dias i rammer og filmstrimler i en slæde, der føres gennem apperatet. Den kan også scanne postkort og papirfoto.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-07-14 10:32

Den scanner Severino har købt, kan dog formentlig ikke scanne mere end 5 x 5 dias og 35mm strimler. Jeg vil anbefale et lille lysbord, evt hjemmelavet (et stykke opalglas med lys bag ved) mange flatbed scannere kan dog også scanne negativer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-07-14 10:47

I fob. med bladfremstilling, brugte jeg i mange år en lyskasse, med tre små lysrør bag et opalglas, som sørger for, at sprede lyset jævnt. En lup/forstørelsesglas, så man kan se detaljerne i negativet.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 14-07-14 18:10

Tak for svaret severino.

Hvad hedder den scanner og hvad koster den?

Jeg fik nok formuleret mit spørgsmål forkert, for det jeg ønsker er at på vist negativer som positive på en enkelt måde.

Undskyld til jer der foreslog lysbord.