/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tør jeg male på Tirsdag?
Fra : Danielwj3
Vist : 405 gange
15 point
Dato : 13-07-14 22:20

Det er lige godt pokkers, efter et par dage med fantatisk vejr, efter at have købt maling i stride strømme og lejet en lift til på tirsdag - hvor jeg oven i købet har fri. - Så vælger vejrguderne at åbne floderne over mit hus i knap 12 timer.

Så nu står jeg i lidt af et dilemma, skal have malet min stern, (på tirsdag) og der har regnet - kraftigt, hele dagen! Så alt træet er drivvådt lige nu og vejrudsigten for i morgen lover en lettere overskyet dag, på 22 grader med 6 m/s.

Hvad siger i, er vejret for i morgen nok til at jeg tør forsætte med planen om at gå i gang med at male Tirsdag formiddag? Med en helt uge med det dejligste sommervejr, er vandet så nået at trække langt ind i træet? - Eller skal jeg afblæse/udskyde projektet, æde depositumet og genleje liften en anden dag?

Har desværre ikke flere point at dele ud af, håber dog i vil svare alligevel.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-07-14 23:02

Nej det er jo nok bedre sidst på ugen, men det kommer jo også meget an på, hvor i landet man bor. Men det er jo en noget ustabil periode.

Kommentar
Fra : Danielwj3

Dato : 13-07-14 23:07

*Vadum er landet :) Og ja det er noget kun ustadigt vejr vi holder os desværre, umiddelbart så ligger jeg mig dog op af Yr's vejrs udsigt der lover tørvejr Mandag-tirsdag, er er så "blot" interesseret i at vide om der er en chance for jeg kan male tirsdag, eller jeg allerede nu skal skyde en hvid pind efter dette (har planer om at smide en fugtmåler på træværket i morgen eftermiddag og tjekke fugtigheden)

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 15 point
Dato : 13-07-14 23:30

Der er jo kommet en del regn på de kanter i dag, det tørrer selvfølgelig en del i morgen mandag, men om det er tørt nok til at male tirsdag ville jeg nok ikke turde satse på. Men det kommer selvfølgelig an på om du kan afbestille liften, uden at skulle betale for meget. Men du ved meget mere, hvis du laver en fugtighedsmåling i morgen eftermiddag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-07-14 23:47

Hvad skulle sternen være våd af? Den sidder jo fint beskyttet af udhænget. Hvis der skulle være fugtigt, afhænger problemet af din maling. Linolie kan males næsten når som helst, når det blanke vand er tørret af. Alkydmaling kræver tør bund, og en del akrylmalinger er ikke så farligt kræsne. Kig på dine bøtter og spørg teknisk service hos malingfabrikanten eller -importøren.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Danielwj3

Dato : 13-07-14 23:56

Kan være jeg snart skulle få styr på de korrekte termer inden for håndværks faget snart :) Det er udhænget der skal males, ja i kan da få et billede så skulle der ikke være nogen tvivl :) http://peecee.dk/upload/view/439826

Men skal da prøve at læse på bøtten i morgen, men mon ikke der står noget standard med tør og renset flade.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-07-14 00:23

Hvis du bruger vandbaseret maling må det i hvert fald ikke regne efter, så bliver det jo skyllet af.
Godt der er en tagpladekant over brædderne, så kan udhænget/sternbrædderne hurtig tørre. En olie maling er ikke sart. Derimod underbeklædningen på udhænget er jo altid tørt. Men det er da meget svært at fortælle om du kan male på tirsdag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-14 00:30

Hvis det er et billede af gavlen, har vi fat i en vindskede - og hvis der ikke står blankt vand, kan du næsten med sikkerhed male (men spørg alligevel teknisk service hos leverandøren.)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-07-14 00:33

Sidder der alger på de der brædder? Huset er i øvrigt blevet flot efter at du har fået det vandskuret og malet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-14 11:08

Vent til på onsdag, lidt afhængig af hvor du bor?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-07-14 19:40

Hvad så? Turde du?

Kommentar
Fra : Danielwj3

Dato : 15-07-14 19:44

Fun2, Yep der gør, men de er spøjtet med algefjerner og bliver børstet væk før mallingen :)
Jeg fik rykket liften til på Torsdag, så nu krydser vi fingere. Viste sig desuden at være en god ide at skyde projektet, da det har pisset ned flere gange i dag. Og tak for kommentaren :), rent faktisk er det blot blevet vandskuret, med indfarvet mørtel. Hvad der kan ses af rester bag bjælken, er først og fremmest et sted vi overså som skal ordres i år, og dernæst er det rester fra udfræsning af fuger på huset :)

Point falder til Fun2 for god tone.

Jeg siger tak for hjælpen til jer alle (minus dem som ikke gad bruge de 30 sekunder på rent faktisk at læse mit spørgsmål)

Godkendelse af svar
Fra : Danielwj3

Dato : 15-07-14 19:45

Tak for svaret fun2.